Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Obduktionsbilderna sprids på Pirate Bay

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-08, 19:42 #71
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by pitbull@Sep 8 2008, 12:01
Citat:
I US har man såna lagar, där kan t.ex inte sexuallförbrytara bosätta sig hur som helst, vilket skapar ett tryggare samhälle.
Grattis! Diskutera ett tryggare samhälle och ta fram USA som ett exempel på ett sådant. Har du legat i koma sedan 20-talet?
Om jag går ut och går klockan 2 på natten i Stockholm eller Malmö, då kan villigt erkänna att jag inte känner mig trygg för 5 öre.
Tar jag samma promenad downtown Chicago (vilket jag gjort en himla massa gånger), då känner jag absolut ingen oro alls.

Förklara det om du kan.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 19:50 #72
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av pitbull
Citat:
I US har man såna lagar, där kan t.ex inte sexuallförbrytara bosätta sig hur som helst, vilket skapar ett tryggare samhälle.

Grattis! Diskutera ett tryggare samhälle och ta fram USA som ett exempel på ett sådant. Har du legat i koma sedan 20-talet?

Om jag går ut och går klockan 2 på natten i Stockholm eller Malmö, då kan villigt erkänna att jag inte känner mig trygg för 5 öre.
Tar jag samma promenad downtown Chicago (vilket jag gjort en himla massa gånger), då känner jag absolut ingen oro alls.

Förklara det om du kan.
ta samma promenad i Watts kl. 02.00 och se vad som händer.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 19:51 #73
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Citat:
Citat:

Förklara det om du kan.
Men, snälla människobarn. Vi pratar inte om de kvarter som du har upplevt under dina tillfälliga vistelser. Exemplet gällde USA som nation. Ska jag behöva förklara mer? Google is your friend...
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 19:54 #74
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

Citat:
Citat:
Originally posted by -WebboT@Sep 8 2008, 19:42
Citat:
Citat:

Grattis Diskutera ett tryggare samhälle och ta fram USA som ett exempel på ett sådant. Har du legat i koma sedan 20-talet?

Förklara det om du kan.

Men, snälla människobarn. Vi pratar inte om de kvarter som du har upplevt under dina tillfälliga vistelser. Exemplet gällde USA som nation. Ska jag behöva förklara mer? Google is your friend...
Fortfarande har han ju en poäng. Finns områden i Göteborg man inte bör vistas i vid fel tidpunkt heller så...?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 20:02 #75
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 8 2008, 12:37
Hur många nedladdningar har torrentfilen haft på The Pirate Bay?
Hur många går till tingsrätten och ber om att få ut en förundersökning?

Det handlar om tillgänglighet, samma tillgänglighet som kom i fokus när allas skatteuppgifter helt plötsligt hamnade på nätet vs att bara ha legat i skattekalendern på biblioteket. Jag känner många människor som gladligen fyller i någons personnummer på nätet men har nog aldrig hört talas om att nån har gått till biblioteket. På samma sätt misstänker jag att de flesta i den här tråden som faktiskt har laddat ner torrentfilen från TPB inte heller någonsin har begärt ut en förundersökning på samma sätt.

Jag förstår bara inte hur ni kan jämföra de två. Det är två helt olika grejer. Offentlighetsprincipen bygger på att det finns en tröskel man måste över (gå till biblioteket/tingsrätten) - om den inte finns så kommer vi antagligen inte kunna ha kvar den i samma form som tidigare. EU har väl redan varit där och nafsat för att slippa redovisa vad som sägs på mötena i Bryssel när en svensk är med.

Snacket om rätt och fel, sluta generalisera. Det är en familj som drabbas, detta är ett unikt fall. Jag skiter i om Bengt 72, rattfyllerist och kvinnomisshandlare hade hängts ut. Problemet är att grabbarna bakom TPB tycker att deras fina ideal är vackrare än att hjälpa en familjefader som har fått sina båda barn ihjälslagna och nu vet att hans grannar sitter och fluktar på liken online.
Var får du idéerna om att offentlighetspincipen skulle bygga på att det finns en tröskel eller att offentliga dokument kan hamna i "fel händer"?

Både lagtexten och regeringskansliets information säger att syftet är att främja allsidig information som ALLA kan ta del av och att myndighetens verksamhet ska ske så öppet som möjligt för att öka insynen. För mig faller det naturligt att ju lättare det är att ta del av offentliga handlingar, desto mer främjar det öppenheten och förbättrar/förenklar det demokratiska granskandet av statsapparaten.

Och jag kan hålla med att detta fall inte ens behöver tas så långt. Här behöver det inte handla om mer än om TPB vill begränsa användandet av tjänsten. Bilderna, vilket som nämts tidigare är en väldigt liten del av materialet, är säkerligen motbjudande och jag förstår inte varför någon vill titta på dom. Men var ska gränsen dras för vad som är lämpligt att visas, och ska TPB dra gränsen? Abu Gharib-bilderna var t ex i min mening mycket mer förödmjukande och förskräckliga än dessa (även fast det gällde några muslimer på andra sidan jorden), men de var ett väldigt effektivt medel för att få sådan makt och tydlighet bakom berättelsen (jag mådde såpass illa som man bör när jag såg dom). Om man ska avgöra från fall till fall, var i graderingen mellan dessa två händelser är bildbevis onödigt eller oetiskt? Hur många vet på vilket sätt de kommer användas (eller nu marknadsföras i kvällsblaskor)? Ska man begränsa spridningen i tron om att de inte kan användas positivt? Jag tror vägen till slut leder bort från demokratin.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 20:36 #76
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Originally posted by -pitbull@Sep 8 2008, 19:51
Citat:
Citat:
Citat:

Grattis Diskutera ett tryggare samhälle och ta fram USA som ett exempel på ett sådant. Har du legat i koma sedan 20-talet?

Förklara det om du kan.

Fortfarande har han ju en poäng. Finns områden i Göteborg man inte bör vistas i vid fel tidpunkt heller så...?
Om du enbart vill referera till iskall statistik om hur många våldsbrott som sker, då vinner du diskussionen lätt.
Men om vi pratar om trygghet som du nämde, då förlorar du big time.

De flesta av USA's våldsbrott som du ser i statistiken sker nästan uteslutande mellan gäng i "sina egna" områden. I Sverige kommer drägget in "till stan" och hotar. rånar och misshandlar helt oskydiga människor och dessutom helt utan anledning.
Sånt ser du inte här. Har aldrig under mina 7 år i USA sett ett enda fall av hot eller misshandel. Behöver inte ens låsa ytterdörren till huset när man åker iväg nånstans.
Om du ringer polisen och anmäler ett pågående brott i USA, då kommer dom inom 2 minuter.
Det är trygghet för mig.

Ringer du och anmäler ett pågående brott i Sverige så får du va glad om polisen kommer överhuvudtaget.
Till och med i lilla Kalmar som jag ursprungligen kommer ifrån, sker det mycket brutala överfall av helt oskyldiga människor med kniv och andra tillhyggen. Dertt sker i stort sett varenda natt efter att krogarna stängt.
Det är inte trygghet för mig.

Som sagt, om du enbart vill "bevisa" tryggheten med statistik, då vinner du.
Oläst 2008-09-08, 21:40 #77
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Hur ska man annars definera det då ? Det är ju ett personlighetsdrag, jag har bott i ett flertal av Sveriges stora städer, i såväl Bergsjön, Vårberg/Vårby Gård, Segeltorp, såväl som mindre idyller som Fristad/Borås och har egentligen aldrig känt mig otrygg (inte som en följd av en brist på händelser som skulle ha kunnat ta mig dit dock)

Min flickvän (jag ska inte dra in henne i detta och lämna ut henne, men hon kommer från en liten, vad dom flesta skulle kalla idyllisk, ort)

Om vi är ute tillsammans, så skiljer sig våra KÄNSLOR för vad som är tryggt, AVSEVÄRT.

Det är klart att man får gå på statistik, USA är ju precis där Klein vill att vi hamnar, ett segregerat samhälle där en stor del av befolkningen faktiskt ÄR otrygg, eller i fara om man så vill, men där man vill marginalisera det med att en annan del av befolkningen inte alls känner sig otrygga.

edit: sen får man väl skilja lite på rapportering med. att det rapporteras om överfall i kalmar ser jag i grunden som något positivt (rapporteringen alltså) att det isf INTE gör det i downtown Chicago tolkar jag inte som att det inte sker....
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 22:12 #78
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Sep 8 2008, 14:40
Hur ska man annars definera det då ? Det är ju ett personlighetsdrag, jag har bott i ett flertal av Sveriges stora städer, i såväl Bergsjön, Vårberg/Vårby Gård, Segeltorp, såväl som mindre idyller som Fristad/Borås och har egentligen aldrig känt mig otrygg (inte som en följd av en brist på händelser som skulle ha kunnat ta mig dit dock)

Min flickvän (jag ska inte dra in henne i detta och lämna ut henne, men hon kommer från en liten, vad dom flesta skulle kalla idyllisk, ort)

Om vi är ute tillsammans, så skiljer sig våra KÄNSLOR för vad som är tryggt, AVSEVÄRT.

Det är klart att man får gå på statistik, USA är ju precis där Klein vill att vi hamnar, ett segregerat samhälle där en stor del av befolkningen faktiskt ÄR otrygg, eller i fara om man så vill, men där man vill marginalisera det med att en annan del av befolkningen inte alls känner sig otrygga.

edit: sen får man väl skilja lite på rapportering med. att det rapporteras om överfall i kalmar ser jag i grunden som något positivt (rapporteringen alltså) att det isf INTE gör det i downtown Chicago tolkar jag inte som att det inte sker....
Då får jag väl hårddra min poäng så den når fram.

Säg att staten Texas har dubbelt så många våldsbrått som hela Sverige. Samtidigt sker det noll (0), zipp, nada våldsbrott i de andra 49 staterna.

Kan man då med denna statistiken säga att USA rent generellt sett är ett mera otryggt land än Sverige?

Edit: Du menar att USA inte rapporter våldsdåd?
Oläst 2008-09-08, 22:19 #79
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Sep 8 2008, 21:40
sen får man väl skilja lite på rapportering med. att det rapporteras om överfall i kalmar ser jag i grunden som något positivt (rapporteringen alltså) att det isf INTE gör det i downtown Chicago tolkar jag inte som att det inte sker....
http://chicago.everyblock.com/crime/

Ägd!
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-08, 22:29 #80
Administratör

Administratör

Citat:
Citat:
Originally posted by -Spindel@Sep 8 2008, 12:54
Citat:
Originally posted by -pitbull@Sep 8 2008, 19:51
Citat:
Citat:
Citat:

Förklara det om du kan.

Om du enbart vill referera till iskall statistik om hur många våldsbrott som sker, då vinner du diskussionen lätt.
Men om vi pratar om trygghet som du nämde, då förlorar du big time.

De flesta av USA's våldsbrott som du ser i statistiken sker nästan uteslutande mellan gäng i "sina egna" områden. I Sverige kommer drägget in "till stan" och hotar. rånar och misshandlar helt oskydiga människor och dessutom helt utan anledning.
Sånt ser du inte här. Har aldrig under mina 7 år i USA sett ett enda fall av hot eller misshandel. Behöver inte ens låsa ytterdörren till huset när man åker iväg nånstans.
Om du ringer polisen och anmäler ett pågående brott i USA, då kommer dom inom 2 minuter.
Det är trygghet för mig.

Ringer du och anmäler ett pågående brott i Sverige så får du va glad om polisen kommer överhuvudtaget.
Till och med i lilla Kalmar som jag ursprungligen kommer ifrån, sker det mycket brutala överfall av helt oskyldiga människor med kniv och andra tillhyggen. Dertt sker i stort sett varenda natt efter att krogarna stängt.
Det är inte trygghet för mig.

Som sagt, om du enbart vill "bevisa" tryggheten med statistik, då vinner du.
Statistik kan även vara en samling av personer som har beskrivit vad du just beskrev. T ex:
http://www.nationmaster.com/graph/cri_per_...ty-walking-dark (Källa: UN International Crime Victims' Survey)

Både USA och Sverige ligger bra till i att känna sig trygga i mörkret. Har sett ett gäng angränsande rapporter och i de flesta fall har USA varit ungefär jämnbördigt (och annars känt sig något osäkrare).

Sen ska väl påpekas att den upplevda tryggheten faktiskt inte behöver ha något att göra med den faktiska tryggheten. Att påvisa att den faktiskta tryggheten i USA i allmänhet skulle vara bättre än den i Sverige är en svår och snårig uppgift, då i stort sett all statistik pekar på motsatsen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017