Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Obduktionsbilderna sprids på Pirate Bay

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-09, 01:41 #81
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Diskussionen har spårat ur en aning?
Oläst 2008-09-09, 04:16 #82
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by gummianka@Sep 8 2008, 21:40
Hur ska man annars definera det då ? Det är ju ett personlighetsdrag, jag har bott i ett flertal av Sveriges stora städer, i såväl Bergsjön, Vårberg/Vårby Gård, Segeltorp, såväl som mindre idyller som Fristad/Borås och har egentligen aldrig känt mig otrygg (inte som en följd av en brist på händelser som skulle ha kunnat ta mig dit dock)

Min flickvän (jag ska inte dra in henne i detta och lämna ut henne, men hon kommer från en liten, vad dom flesta skulle kalla idyllisk, ort)

Om vi är ute tillsammans, så skiljer sig våra KÄNSLOR för vad som är tryggt, AVSEVÄRT.

Det är klart att man får gå på statistik, USA är ju precis där Klein vill att vi hamnar, ett segregerat samhälle där en stor del av befolkningen faktiskt ÄR otrygg, eller i fara om man så vill, men där man vill marginalisera det med att en annan del av befolkningen inte alls känner sig otrygga.

edit: sen får man väl skilja lite på rapportering med. att det rapporteras om överfall i kalmar ser jag i grunden som något positivt (rapporteringen alltså) att det isf INTE gör det i downtown Chicago tolkar jag inte som att det inte sker....
Jag bor i ett av Västra Stockholm sämre områden, det är inte så dåligt dock. Men det är ganska stor skillnad mellan Vårby Gård och Segeltorp, både var det gäller brottslighet och inkomst. ( Jag vet, för jag bott i Segeltorp och känner väl till Vårby Gård ).

Det jag skrev i inlägget var att man skall gallra visa områden på kriminella människor, ett område som Rosengård skulle antaligen mår jävligt bra av det, att tex inga straffade personer fick bosätta sig där. Att man dömda sexförbrytare inte få bosätta hur som helst tycker är en självklarhet..

Vi har redan ett segregerat samhälle, det har sossarna sätt till. Dom som inte har några pengar få bo i en hyresrätt i Fittja, och dom som har pengar flyttar därifrån.

Du tro inte det ganska stor skillnad mellan en högstadieskola i Fittja och en högstadieskola i t.e.x Täby?

Varför skall en person som bor i Fittja behandlas sämre än en som bor Täby för? Är inte det segregation.

Sverige har en stor skillnad med US, här kan du leva gott på att bara få fylla i en blankett , sedan har du ett bidrag i handen. I US är det lite tuffare regler som gäller.

Åkte buss genom Harlem för några år sedan, såg ut som vilken Svenskt medelklass område som helst, min bild av harlem var massa folk som stog över brinnade tunnor och värmde sig, pågick skottlossning.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 04:30 #83

Citat:
Originally posted by pitbull@Sep 8 2008, 19:01
Citat:
I US har man såna lagar, där kan t.ex inte sexuallförbrytara bosätta sig hur som helst, vilket skapar ett tryggare samhälle.
Grattis! Diskutera ett tryggare samhälle och ta fram USA som ett exempel på ett sådant. Har du legat i koma sedan 20-talet?
Eller så är det du som aldrig har besökt US.. Åk ut visa förorter till Stockholm på natten, du går inte ur bilen , och du åker deffintivt inte tunnelbana ditt utan en piketstyrka som skydd.

Jag tro du har fördomar om USA.
Oläst 2008-09-09, 04:43 #84

Citat:
Originally posted by Ara@Sep 8 2008, 18:19
du gissar jag att du förutsätter att "dom" inte ska bo i samma område som du gör?

Citat:
Lek med tanken, att man skulle tömma ett område som Rosengård i Malmö på alla som vara dömd för brott, dom fick inte vara folkbörda på någon adress i där. Du måste ha en fast inkomst för att bo där..
vart ska dom som inte får bo kvar bo då?

Sen har man väl avtjänat sitt straff när man kommer ut ur fängelset? eller ska man dömmas till tex 9år och att man inte för bo på lidingö?

Vem ska bestämma vart folk ska få bo och inte? Jag gissa att du skulle bli "ganska" arg om du inte skulle få bo där du ville.

Du kan ju inte va imot FRAlagen (som jag gissar att du är) och för det här, snacka om dubbelmoral

Nää du får allt ta och tänka om lite....
Är det så hemskt det?

Att ett sociat nergånget område får visa begräsningar för personer som är dömda för brott att bosätta sig där?

En person som avtjänar ett 9 år fängelse straff kommer antaligen aldrig bosätta sig på Lindingö, eftersom han inte har inkomst till detta, utan kommer bli förpassad till någon av Stockholms södra förorter, så kommer han inom 2 år avtjäna ett nytt 9 årigt fängelse straff, plus att under tiden har utbildad x antal ungdomar i att begå småbrott. Med Svenska regler är du ändå ute efter 6 år.

Folk skall få bosätta sig vart som helst, så länge man inte har begått brott och man har inkomst till hyran.

Nu blandar du väl ihop saker och ting.. FRA lagen handlar om mass avlysning av medborgare, det här handlar om begränsa möjlighet för människor som har visat att dom är kriminella att bosätta sig vart som helst.

Dom flesta bostadsbolag har redan en regel om fastinkomst , så det är knappas något unikt idag. Att man går man ett steg längre att man t.ex begränsa för sexbrottslingar och våldsbrottslingar att bosätta i områden där det finns problem, är bara en sund utveckling av samhället, framför allt ett skydd för dom svagaste i samhället.

Tänk om det hade funnis varningsystem för personer som Anders Eklund, då hade man antaligen förhindra att en 10 årig flicka blev mördad.
Oläst 2008-09-09, 06:06 #85
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
klein>> men det där är ju så löjligt och ogenomtänkt att till och med du i din ungdomliga ignorans borde förstå det...!?

Vart drar vi gränsen då ? (vilken typ av brott ?) Vem bestämmer det ? Får den som är med och bestämmer det ha begått brott ? (Vilken typ av brott då ?) Vilka områden ska det gälla ? Vem bestämmer det ? Får man bara inte bosätta sig där eller ska vi ha leg/passkontroll för att överhuvudtaget röra sig inom dessa områden ? Hur förhindrar vi uthyrningar/köp av bostäder i andra hand ? eller att man skriver bostaden på sin fru, sina barn? Vart SKA dom bo ? Flyttar vi inte bara problemet ? Skapar ett nytt Rosengård ? Ska människor dömda för rattonykterhet få bo med människor dömda för hembränning och langning, eller ska vi skapa ett område för varje typ av brottslighet ? Då är ju Lidingö iofs redan ett done case där alla ekonomiska brottslingar bor....eller vänta nu...ska det gälla bara dömda brottslingar eller även vid misstanke ? Får man bo vart man vill så länge man kan överklaga i en högre instans ?..och så vidare och så vidare...sluta tramsa!!!!!!
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 17:44 #86
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by gummianka@Sep 9 2008, 06:06
Vart drar vi gränsen då ? (vilken typ av brott ?) Vem bestämmer det ? Får den som är med och bestämmer det ha begått brott ? (Vilken typ av brott då ?) Vilka områden ska det gälla ? Vem bestämmer det ?
Personligen anser jag kronisk felstavning borde vara straffbart med omedelbar förvisning ur landet.

/ironi
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 20:03 #87
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Åkte buss genom Harlem för några år sedan, såg ut som vilken Svenskt medelklass område som helst, min bild av harlem var massa folk som stog över brinnade tunnor och värmde sig, pågick skottlossning.
New York har satsat stora pengar på att förbättra Harlem, hörde ett repotage på radion tidigare i år att boendekostnaden i Harlem hade stigit enormt mycket de sista 10-15 åren så att den fattiga underklassen inte har råd att bo där längre. Så anledningen till att det såg ut som ett svenskt medelklass område var antagligen för att det enbart var medelklassen som har råd att bo där.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 20:33 #88
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Egentligen var det case closed för min del i den här tråden ("never argue with...") men...

Ett mord på valfri plats i Sverige, lever i veckovis i pressen och i tv. Sådant tas inte ens upp i Amerikansk media om det inte är spektakulärt eller någon känd människa inblandad.

Ni jämför Svenska förorter i jämförelse med USA:s projects. -En skrattretande liknelse. Våra förorter är rena rama Bullerbyn-idyller. Eller: Hur ofta hittar ni döda människor på trottoaren eller i trapphuset som har tagit överdos? Hur många crack-house hittar ni i ert kvarter? Hur många inhängnade bostadsområden med patrullerande vakter hittar ni i Sverige? -Listan kan göras oändlig.

Jodå, jag har en farbror bosatt i Miami. Lika naturligt för dem att beväpna sig (in case of) som det är för oss att ta med paraplyet om det skulle börja regna.

Perspektiv är ett vackert ord...
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 20:41 #89
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by vco-systems@Sep 9 2008, 13:03
Citat:
New York har satsat stora pengar på att förbättra Harlem, hörde ett repotage på radion tidigare i år att boendekostnaden i Harlem hade stigit enormt mycket de sista 10-15 åren så att den fattiga underklassen inte har råd att bo där längre. Så anledningen till att det såg ut som ett svenskt medelklass område var antagligen för att det enbart var medelklassen som har råd att bo där.
Helt riktigt.
Man flyttade bara på dessa människor.
Problemet finns nu i t.ex. South Bronx där polisen vägrar att åka in efter kl. 22:00
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-09, 20:54 #90
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by pitbull@Sep 9 2008, 13:33
Egentligen var det case closed för min del i den här tråden ("never argue with...") men...

Ett mord på valfri plats i Sverige, lever i veckovis i pressen och i tv. Sådant tas inte ens upp i Amerikansk media om det inte är spektakulärt eller någon känd människa inblandad.

Ni jämför Svenska förorter i jämförelse med USA:s projects. -En skrattretande liknelse. Våra förorter är rena rama Bullerbyn-idyller. Eller: Hur ofta hittar ni döda människor på trottoaren eller i trapphuset som har tagit överdos? Hur många crack-house hittar ni i ert kvarter? Hur många inhängnade bostadsområden med patrullerande vakter hittar ni i Sverige? -Listan kan göras oändlig.

Jodå, jag har en farbror bosatt i Miami. Lika naturligt för dem att beväpna sig (in case of) som det är för oss att ta med paraplyet om det skulle börja regna.

Perspektiv är ett vackert ord...
Jag bor c:a 1.5 km från ett "project' (95% svarta och utan jobb)och det känns som rena förskolan jämfört med Bergsjön och Rosengård.
Så det går inte att generelarisera bara för att det handlar om USA. Såvida man inte har film och media som utgångspunkt.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017