FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men det du sa att du anser dig ha rätt råna mig för staten inte ska lägga sig i, men om staten inte ska lägga sig i har jag samtidigt rätt försvara mig med valfritt medel och skjuta samtidigt. Frihet är åt båda hållen om staten inte ska lägga sig i, men så är det redan i flera länder i världen. Försäkring blir dyrare av flera olika sätt, även vilken säkerhet och risk det är. Om du hade velat försöka försäkra en ny Ferrari och bor i Rosengård och den ska gå ute på gatan emot i ett garage i ett av Sverige finare områden så hade resultat blivit olika med i kostnad. |
||
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag anser min inte ha rätten att råna dig, men den värld som du beskriver ger mig rätten att råna dig. Självklart ger den världen dig rätten att försvara dig. Eller att skjuta mig på gatan, våldta din granne, låta trädgårdsmästaren grilla huskatten till lunch. Du vill ha en värld där staten inte lägger sig i. Inget rättssystem som bestämmer över boskapen, den som har mest pengar (eller indirekt störst våldsberättigande) bestämmer. Det är som du skriver en frihet åt båda hållen. Jag hade gett den världen mindre än 1 vecka, innan det hade varit ett fullskaligt världskrig. |
|||
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
|
Citat:
Visst ser jag problem med 0% skatt och rättsväsen, men redan idag har flesta länder naturtillgångar av olika slag och statliga bolag som drar in miljarder som hade kunnat finanserat hålla landets rättsväsen flytande. Kanske högre straff och straff som straffarbete i dom statliga bolag för inte straff ska kosta samhället pengar. Är många länder som inte har någon socialtskydd och knappt rättsväsen idag som inte dödar varandra hela tiden. I USA får man ha vapen och rätt skydda sig själv. I vissa delstater mer extremt. Även om man gjorde mord lagligt hade inte alla gått och skjutit varandra bara för det. Även om man hatar sin granne kanske hade inte alla skjutit sin granne även om det skulle vara lagligt. Men tycker du det är friskt med Sverige ? Typ har världens högsta skatter där vissa får betsla miljarder i skatt. Hög moms, hög skatt på typ allt samtidigt går staten minus typ. Hade folk fått ta eget ansvar hade blivit rättvist fördelat, ja vissa hade fått dela barack och inte haft råd med semester. Men får åt andra sidan inte skylla på andra. |
||
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
Flitig postare
|
vad handlade tråden om egentligen? kommer inte ihåg....
|
|||
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Tack för diskussionen, dock ger detta ingenting, anser fortfarande din människosyn är ganska skev, och så får det väl vara. Må väl! |
|||
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad ska finansiera det om inte skatt ? Det håller inte med eget "ansvar" om man nu inte vill ha ett extremt ojämlikt samhälle , och då har vi inte ens räknat in allt annat som vi gemensamt finansierar med skatt såsom infrastruktur m.m m.m Och vad ska du säga till ett litet barn vars ensamstående förälder jobbar som timanställd i vården och visst tar ett extremt stort ansvar men inte får betalt med mer än kaffepengar? Ta mer ansvar så får du åka på semester som de andra barnen? Skatt är även ett instrument, och kanske det enda fungerande ditot, som mycket effektivt kan användas till att skapa samhällen som är rättvisa. De mer moderna teorierna har helt förkastat den gamla kapitalistiska tesen att ojämlik fördelning av kapital och tillgångar bland en befolkning på sikt kommer berika de mindre bemedlade då rikedomen kommer "rinna ner". Man kan se nu i nästan hela världen hur fördelningen av kapital är på nästan samma ojämlika nivåer som före 1:a världskriget, de rika blir allt rikare. Anledningen är bland annat sänkta skatter och regler kring kapitalhantering , de rika med sitt inflytande har mycket framgångsrikt påverkat regelverk och lagar med stark lobbyverksamhet. Vad händer om man sänker marginalskatter hela tiden som bland annat hänt i Sverige ? Incitamenten för att höja redan extremt höga löner ökar, och ja ..som man såg senast i förra veckan , var det +6 miljoner i lön för en av våra storbanks VD? Thomas Piketty mfl beskriver detta bra för övrigt.. |
||
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
|
Citat:
Semester är ju inte en rättighet, och inte rimligt andra ska betala mer skatt för vissa ska kunna åka på semester. Det är bara löjligt. Är knappast rättvist ta från dom rika hela tiden, dom rika har alla fall själv jobbat ihop sina pengar. Även om det är ärvda pengar så har någon i deras familj en gång varit framgångsrik. Rättvisa är det man själv skapar för sig själv efter eget värde och kunskap. Och samtidigt egna val. 6M i lön med svensk skatt är inte speciellt högt, ser man hur mycket dom jobbar och ansvar med så. Och ingen ska ha en åsikt om andras lön, är styrelsen som bestämmer det. I slutändan aktieägarna. Ingen annan kan säga något om en lön eller arvode. Det är inte orättvist för vissa har det bättre, men får själv jobba sig upp. Visst om dom rikaste sparar alla pengar utan investera dom så blir det ingen tillväxt, men flesta rika spenderar väldigt mycket pengar med. Pengar som går till olika företag och anställda. Där är seriös tillväxt. Skatt är bara bidrag som inte skapar seriös tillväxt. En arbetslös som sitter framför tv hela dagarna med bidrag ger ingen tillväxt. |
||
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
|
Citat:
Det gäller att hålla hela linjen, det går inte att vara för en stat som inte lägger sig i, och sen samtidigt ställa krav på staten. |
|||
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
|
Med tanke på att din granna troligen inser att du hatar denna, så är risken stor att grannen hade skjutit dig först.
|
|||
![]() |
Stängt ämne |
|
|