FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Eftersom Håkan aldrig hört talas om Wordpress och dessutom formulerar sig illa i skrift, får byrån/privatpersonen fixa detta plus en del grafiska element som logga, header, footer och diverse foton. Sedan återstår det att lära Håkan hur man hanterar ett (förvisso enkelt) CMS.
Större webbyråer sysslar självklart sällan med ovanstående, men Kerstins Design och Tryck gör det ![]()
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Medlem
|
Sådana övriga uppgifter känns dock irrelevanta i frågan.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nja,
Eftersom begreppet webbyrå är ganska flytande (läs: missuppfattad bland allmänheten) tycker jag det även är relevant att uppmärksamma att mängder av landets småföretagare har webbplatser byggda på färdiga teman, eller teman som återanvänds, för några tusenlappar. Ofta ligger lokala före detta "reklamfirmor" eller extraknäckare bakom dessa. Personligen föredrar jag företag som anammar timtaxa, plus en eventuell grund/minimiavgift om uppdraget är väldigt kort.
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
I många fall accepterar dessutom kunden inte ens offerten så den tiden man lagt kan man inte ta betalt för av den kunden man arbetat år. Som anställd vill man ju ha betalt för dessa timmar ändå så de timmarna får man fördela på de projekt man får. I snitt lägger nog de flesta minst 3-4 timmar per accepterad offert innan det faktiska jobbet kan börja. Sedan är det få fall man kan köpa en template och få upp sidan på kundens webbhotell på 30 minuter även om man inte gör några ändringar. Man kan i alla fall inte göra det med kvalitet på 30 minuter. Man måste dessutom oftast konfigurera plugins, lägga in lite content samt utbilda kunden vilket snabbt gör att det läggs till ett par timmar på varje projekt. Så att leverera en WP-sida med en färdig template för 6k känns inte så farligt om man gör det med hyfsad kvalitet och håller bra kundkontakt. Det gäller att effektivisera och strömlinjeforma processen väldigt mycket för att man ska kunna få ner priset speciellt långt under 6k om man ska ha en hyfsad marginal. För 1500 kr skulle jag aldrig leverera en sida för... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Självklart tar en bra sida tid, även om man använder någon form av mer eller mindre färdigställt tema. Vissa teman/templates är ju dessutom så stilrent enkla att det är omöjligt för 99,99% av besökarna att identifiera det "som redan använt". Roligast är ju att utveckla något helt från grunden, men då är prislappen en annan.
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Det jag retar upp mig på är de som kallar sig webbutvecklare/webbdesigners men har gjort en liten business av att installera WP med färdiga teman, som dom oftast själva inte ens begriper koden för... Jag stöter oftast på någon ny kund varje månad som har blivit utsatt för en av dessa hit-n-runs. Dom anlitade en 22-årig frilansande utvecklare som tog 6-8 lax för att leverera vad dom trodde var deras egen hemsida, men vad som faktiskt bara är något skräpigt tema från en amerikansk marknadsplats. Och nu går inte killen att nå, alternativt är för "stressad" för att hjälpa, men i själva verket handlar det om att nu behöver något riktigt jobb göras, och denne individs kunskaper slutar vid att installera ett tema... Du beskriver ett bra scenario hos en seriös leverantör, där det identifieras mål, upprätas kravspec, och man t.o.m. har uppföljning och utbildning med kunden. Detta är inte praxis för de aktörer jag syftar på, och om man är så pass engagerad som du beskriver, ja då förutsätter jag att kunden vet vad denne köper. Personligen hade jag blivit lack som kund om jag fick debiterat 6.000kr, och inser att det är max 1h aktivt jobb+tema för $29 bakom detta, och resterande kostnad är leverantörens egen "cost of doing business", d.v.s. jag betalar avsevärt mycket mer bara för att leverantören ska bemöda sig att prata med mig och skriva sin egen offert, än jag gör för produkten jag får. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, jag håller med.
Fördelningen blir ju väldigt skev när det bara någon timmes faktisk utveckling, men om man är en seriös leverantör enligt det jag beskrev ovan så är det ju inte bara utvecklingen som man betalar för som kund. Man betalar först och främst för få någon som på ett ärligt sätt kan avgöra vilken lösning som passar bäst med tanke på budget, krav och önskemål. Man vill även ha en leverantör som man kan ringa till för att hjälp med sidan även i efter leveransen så att man kan säkerställa att sidan fungerar enligt önskemål även i framtiden. Erbjuder man inte det här eller inte ens har kunskaperna för att kunna erbjuda det, så håller jag verkligen med om att man blåser kunderna. Speciellt om man inte är ärlig med att man köpt temat. Jag håller dock inte med om att färdiga teman automatiskt innebär dålig kvalitet. Köpa premiumteman är oftast väldigt bra och genomgår ordentliga tester på ett sätt som man aldrig någonsin skulle kunna erbjuda för under 10 000 kronor. Man kan oftast med ganska enkla medel piffa upp och anpassa temat på några timmar för att anpassa det efter kundens grafiska profil. Den stora nackdelen med att använda färdiga teman är enligt mig att de är ofta ganska svåra att ändra i, speciellt om man vill kunna ta del av temats uppdateringar i framtiden. Det tar oftast mycket tid att sätta sig in i hur temat fungerar och vart man ska ändra för få igenom ändringen på rätt sätt i t.ex. ett child theme. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|