Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

hur flitigt används färdiga templates av webbyråer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-21, 01:14 #11
lawyer01s avatar
lawyer01 lawyer01 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
lawyer01 lawyer01 är inte uppkopplad
Medlem
lawyer01s avatar

Kan hålla med om Tsarraz, jag har själv haft en webbyrå i ca 3-4 år nu och kan säga att det finns kunder som vill ha en hesidan men inte är villiga att betala mer än 5-10.000 ja då är det enklare med att hämta en template. Vi hade även färdiga templets fast våra egna, så det ska gå smidigare.
lawyer01 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-22, 23:45 #12
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Problemet med att använda en template som man köper in är att man måste lära sig hur det fungerar innan man kan börja vara produktiv. Det tar oftast ett par timmar att sätta sig in i ordentligt.
Det är då bättre att ha några egenutvecklade grundtemplates som man kan anpassa efter kundens specifika behov. Eftersom man själv utvecklat dessa templates vet man redan hur det fungerar och kan istället lägga de där timmarna som krävs för att lära sig en köpt template på att kundspecifika anpassningar.

Det är också väldigt mycket enklare att ge support på saker man utvecklat själv. Det är ju hopplöst att hålla koll och hålla isär om man köper in olika templates till varje kund.

Nackdelen är ju att man måste göra ett ganska stort arbete up front om man vill ha bra grundtemplates och det krävs ganska många mindre projekt innan den tiden har betalat sig.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-23, 00:18 #13
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare
altruixms avatar

När det finns webbdesign = Bygger eget tema.
När det inte finns webbdesign = Köper template och kör child theme.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-24, 01:53 #14
sca sca är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Medlem

Spännande tankar och resonemang. Jag köper helt resonemanget med att utveckla egna templates som grund för att sedan modifiera för de små projekten.

fördelen jag kan känna är att man kan få det responsiva från scratch utan större modifieringar vid varje nytt uppdrag.

Självklart skall man vid större, mer omfattande uppdrag köra på med helt egna designer givetvis.

Sköna reflektioner som sagt. Ös gärna på med det
sca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-24, 15:04 #15
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av sca Visa inlägg
Spännande tankar och resonemang. Jag köper helt resonemanget med att utveckla egna templates som grund för att sedan modifiera för de små projekten.
Livslängden på ett projekt kan vara en faktor.

Jag har varit med om att en myndighet inom ramen för det ramavtal och det specifika avrop jag arbetade med hade som önskemål att vi skulle använda en färdig template för ett, av deras IT-avdelning godkänt, CMS så länge vi kunde få designen - utöver att uppfylla tillgänglighetskraven - att följa den grafiska manualen.

Skälet var att webbplatsen hade en begränsad livslängd på ca 6 månader, var publik men låg under en egen domän med få eller inga länkar till myndighetens officiella webbplats.

I uppdraget ingick att bygga en relativt komplex skräddarsydd plugin med vilken visst data skulle bearbetas, samlas in och återkopplas i några iterationer. Målgruppen var ett på förhand bestämt antal personer som alla skulle få ett mail med en länk till den domänen. Efter 5 månader togs webbplatsen ner.

Jag var inte överens med kunden gällande kostnadseffektiviteten då jag föreslog andra verktyg men jag köper deras resonemang. Det hade varit väsentligt dyrare att köra samma lösning i deras befintliga miljö med alla IT-säkerhetsfrågor det hade inneburit. Så det fick bli utöver skapande av plugin ett Open Source CMS, php-kod och en köpt template med korrekt licens som grund.

Att de sedan hade varit marginellt dyrare, men säkrare och snyggare, att skapa sidan från scratch är en annan sak - de valde faktiskt de billigaste alternativet.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-24, 15:52 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av autosvar Visa inlägg
Livslängden på ett projekt kan vara en faktor.

Jag har varit med om att en myndighet inom ramen för det ramavtal och det specifika avrop jag arbetade med hade som önskemål att vi skulle använda en färdig template för ett, av deras IT-avdelning godkänt, CMS så länge vi kunde få designen - utöver att uppfylla tillgänglighetskraven - att följa den grafiska manualen.

Skälet var att webbplatsen hade en begränsad livslängd på ca 6 månader, var publik men låg under en egen domän med få eller inga länkar till myndighetens officiella webbplats.

I uppdraget ingick att bygga en relativt komplex skräddarsydd plugin med vilken visst data skulle bearbetas, samlas in och återkopplas i några iterationer. Målgruppen var ett på förhand bestämt antal personer som alla skulle få ett mail med en länk till den domänen. Efter 5 månader togs webbplatsen ner.

Jag var inte överens med kunden gällande kostnadseffektiviteten då jag föreslog andra verktyg men jag köper deras resonemang. Det hade varit väsentligt dyrare att köra samma lösning i deras befintliga miljö med alla IT-säkerhetsfrågor det hade inneburit. Så det fick bli utöver skapande av plugin ett Open Source CMS, php-kod och en köpt template med korrekt licens som grund.

Att de sedan hade varit marginellt dyrare, men säkrare och snyggare, att skapa sidan från scratch är en annan sak - de valde faktiskt de billigaste alternativet.
Intressant det där. Har aldrig hamnat i den situationen faktiskt.

Vad skulle hemsidan göra - Vad hade den för nytta under såpass kort tid ändå?
sca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 12:20 #17
epiks avatar
epik epik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
epik epik är inte uppkopplad
Medlem
epiks avatar

Reg.datum: May 2012
Hur är det med att köpa ett template från t.ex. ThemeForest och använda den för sina kunder? Man kommer ju självklart göra massa ändringar, ses detta som något fult inom branschen?
epik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 12:50 #18
Sianss avatar
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Medlem
Sianss avatar

Ska man se hårt på det tycker jag att man säljer en tjänst man inte bemästrar om man ska sälja templates till kunder.
Sians är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 14:36 #19
altruixms avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
altruixms avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sians Visa inlägg
Ska man se hårt på det tycker jag att man säljer en tjänst man inte bemästrar om man ska sälja templates till kunder.
Intressant synsätt.
Vem är du? Uppdatera din profil.
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-03, 14:46 #20
Sianss avatar
Medlem

Medlem
Sianss avatar

Det är väl för att jag tycker att design och profilering är en viktig del för företag på nätet - och för att öka det seriösa och positiva intrycket via sin hemsida bör man ha en "unik" design.

Självklart helt beroende på vad för pris man tar och i fall man informerar kunden om att det är en template man ger dem kan det vara ok.

Vad är anledningen till att man väljer att ge kunden en template?
Är det pga tidsbrist eller kunskapsbrist?

Mitt största "problem" med templates är att det känns som en enkel utväg och en template till valfritt CMS kan vem som helst sälja.
Sians är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017