Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

hur flitigt används färdiga templates av webbyråer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-04, 14:28 #1
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Flitig postare

Håller med många föregående talare; om en frilansare/byrå levererar en standard WP installation med ett $29 tema, och tar 6k från kunden som är helt ovetande att denne precis köpt en template för 200kr och 30min arbete, ja då är det kasst.

Om du säljer hemsidor med färdiga templates, var åtminstone transparent med det. Säg till din kund, jag kommer använda detta tema för jag anser att det passar dig/er, det kostar $29, jag lägger på det på fakturan. Sen för att installera och konfigurera hela hemsidan så kommer det att kosta x kronor, det är mitt pris.

Vi har använt färdig template vid något enstaka tillfälle då kunden bett om en sajt för typ 1500kr, och behöver den inom 24h. Men då alltid med 100% transparens, d.v.s. kunden vet mycket väl att vi använt något färdigt och billigt, som inte håller vår vanliga standard.

Men folk som sitter och leker webbutvecklare/webbyrå och säljer på ovetande kunder färdigt skräp från Themeforest, oseriöst.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 16:28 #2
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av gfors Visa inlägg
Håller med många föregående talare; om en frilansare/byrå levererar en standard WP installation med ett $29 tema, och tar 6k från kunden som är helt ovetande att denne precis köpt en template för 200kr och 30min arbete, ja då är det kasst.

Om du säljer hemsidor med färdiga templates, var åtminstone transparent med det. Säg till din kund, jag kommer använda detta tema för jag anser att det passar dig/er, det kostar $29, jag lägger på det på fakturan. Sen för att installera och konfigurera hela hemsidan så kommer det att kosta x kronor, det är mitt pris.

Vi har använt färdig template vid något enstaka tillfälle då kunden bett om en sajt för typ 1500kr, och behöver den inom 24h. Men då alltid med 100% transparens, d.v.s. kunden vet mycket väl att vi använt något färdigt och billigt, som inte håller vår vanliga standard.

Men folk som sitter och leker webbutvecklare/webbyrå och säljer på ovetande kunder färdigt skräp från Themeforest, oseriöst.
Det tar betydligt mer än 30 minuter att ta det från första kontakt med kunden till en färdig sida. Man måste bland annat identifiera vad kunden vill ha, vilka krav som finns och vilken budget kunden har. Därefter lämnar man oftast en offert där man specar på det förslag på lösning som man tänker sig att kunden vill ha. Ofta går det en runda till efter det här och offerten justeras efter kundens önskemål. Förhoppningsvis accepterar kunden offerten. Det är först nu man om det är något som man kan lösa med ett färdigt tema. Nu gäller det att leta upp ett tema som passar den här kunden innan man kan börja med utvecklingen. I de flesta fall har det gått mellan 1-5 timmar bara för det här och den arbetstiden vill man givetvis ha betalt för också.

I många fall accepterar dessutom kunden inte ens offerten så den tiden man lagt kan man inte ta betalt för av den kunden man arbetat år. Som anställd vill man ju ha betalt för dessa timmar ändå så de timmarna får man fördela på de projekt man får.

I snitt lägger nog de flesta minst 3-4 timmar per accepterad offert innan det faktiska jobbet kan börja.

Sedan är det få fall man kan köpa en template och få upp sidan på kundens webbhotell på 30 minuter även om man inte gör några ändringar. Man kan i alla fall inte göra det med kvalitet på 30 minuter. Man måste dessutom oftast konfigurera plugins, lägga in lite content samt utbilda kunden vilket snabbt gör att det läggs till ett par timmar på varje projekt.

Så att leverera en WP-sida med en färdig template för 6k känns inte så farligt om man gör det med hyfsad kvalitet och håller bra kundkontakt.
Det gäller att effektivisera och strömlinjeforma processen väldigt mycket för att man ska kunna få ner priset speciellt långt under 6k om man ska ha en hyfsad marginal. För 1500 kr skulle jag aldrig leverera en sida för...
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 16:35 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det tar betydligt mer än 30 minuter att ta det från första kontakt med kunden till en färdig sida. Man måste bland annat identifiera vad kunden vill ha, vilka krav som finns och vilken budget kunden har. Därefter lämnar man oftast en offert där man specar på det förslag på lösning som man tänker sig att kunden vill ha. Ofta går det en runda till efter det här och offerten justeras efter kundens önskemål. Förhoppningsvis accepterar kunden offerten. Det är först nu man om det är något som man kan lösa med ett färdigt tema. Nu gäller det att leta upp ett tema som passar den här kunden innan man kan börja med utvecklingen. I de flesta fall har det gått mellan 1-5 timmar bara för det här och den arbetstiden vill man givetvis ha betalt för också.

I många fall accepterar dessutom kunden inte ens offerten så den tiden man lagt kan man inte ta betalt för av den kunden man arbetat år. Som anställd vill man ju ha betalt för dessa timmar ändå så de timmarna får man fördela på de projekt man får.

I snitt lägger nog de flesta minst 3-4 timmar per accepterad offert innan det faktiska jobbet kan börja.

Sedan är det få fall man kan köpa en template och få upp sidan på kundens webbhotell på 30 minuter även om man inte gör några ändringar. Man kan i alla fall inte göra det med kvalitet på 30 minuter. Man måste dessutom oftast konfigurera plugins, lägga in lite content samt utbilda kunden vilket snabbt gör att det läggs till ett par timmar på varje projekt.

Så att leverera en WP-sida med en färdig template för 6k känns inte så farligt om man gör det med hyfsad kvalitet och håller bra kundkontakt.
Det gäller att effektivisera och strömlinjeforma processen väldigt mycket för att man ska kunna få ner priset speciellt långt under 6k om man ska ha en hyfsad marginal. För 1500 kr skulle jag aldrig leverera en sida för...
Bra inlägg!

Självklart tar en bra sida tid, även om man använder någon form av mer eller mindre färdigställt tema.

Vissa teman/templates är ju dessutom så stilrent enkla att det är omöjligt för 99,99% av besökarna att identifiera det "som redan använt".

Roligast är ju att utveckla något helt från grunden, men då är prislappen en annan.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 17:21 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Man kan i alla fall inte göra det med kvalitet på 30 minuter.
Nu snuddar du vid hela min poäng; det blir aldrig kvalitet med färdiga teman. Jag är som sagt inte helt emot tanken med färdiga teman, det finns enstaka fall då det kan vara helt rätt.

Det jag retar upp mig på är de som kallar sig webbutvecklare/webbdesigners men har gjort en liten business av att installera WP med färdiga teman, som dom oftast själva inte ens begriper koden för...

Jag stöter oftast på någon ny kund varje månad som har blivit utsatt för en av dessa hit-n-runs. Dom anlitade en 22-årig frilansande utvecklare som tog 6-8 lax för att leverera vad dom trodde var deras egen hemsida, men vad som faktiskt bara är något skräpigt tema från en amerikansk marknadsplats. Och nu går inte killen att nå, alternativt är för "stressad" för att hjälpa, men i själva verket handlar det om att nu behöver något riktigt jobb göras, och denne individs kunskaper slutar vid att installera ett tema...

Du beskriver ett bra scenario hos en seriös leverantör, där det identifieras mål, upprätas kravspec, och man t.o.m. har uppföljning och utbildning med kunden. Detta är inte praxis för de aktörer jag syftar på, och om man är så pass engagerad som du beskriver, ja då förutsätter jag att kunden vet vad denne köper.

Personligen hade jag blivit lack som kund om jag fick debiterat 6.000kr, och inser att det är max 1h aktivt jobb+tema för $29 bakom detta, och resterande kostnad är leverantörens egen "cost of doing business", d.v.s. jag betalar avsevärt mycket mer bara för att leverantören ska bemöda sig att prata med mig och skriva sin egen offert, än jag gör för produkten jag får.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017