FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan!
Har sökt runt lite och hittat några liknande trådar. Men eftersom CSN ändrar sig ständigt så frågor jag igen. Jag har tänkt att börja studera på Chalmers heltid nu i höst och vill gärna fortsätta att driva mitt företag (enskild firma) på sidan om. Hade inte tänkt att ta något csn lån direkt men det kommer säkerligen bli aktuellt i framtiden. Däremot så skulle jag gärna vilja ha csn bidraget som bostadbidraget utan att bli återbetalningsskyldigt om 1-2 år. Eftersom det är ett enskilt företag så handlar det även om min privata ekonomi, vilket CSN går efter. Jag har ett hyffsat cashflow i företaget som går förbi deras s.k. fribelopp. MEN jag tar endast ut en liten del i lön till mig själv ca 25,000 kr varje år. Kort och gott, fungerar detta? Något annat jag bör veta? Tack i förhand! /Erik Sehlin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
I enskild firma: Vinst = Lön
Du kan väl dra runt 100K brutto, vår- och sommartermin utan att påverkas. Drar du in mer än det så gäller det att sänka vinsten genom att öka kostnaderna. Kanske kan periodiseringsfonder hjälpa dig, dock inget jag är hemma på. Det bästa alternativet är nog AB om du drar in en del mycket. Då slipper du oroa dig för CSN. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Guest
|
När du gör din ansökan om studiemedel så fyller du i hur mycket du tror din inkomst kommer blir. Märker du sedan att du kommer tjäna mer så anmäl det omgående så kan de räkna om och minska kommande månader och då slipper man få återbetalningskrav när de får reda på din inkomst.
Senast redigerad av Tobab den 2013-07-22 klockan 16:58 Anledning: Hade eventuellt fel |
||
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du startar ett AB så kan du buffra överskott i bolaget utan att det räknas som lön, i enskild firma kan du inte det.
Har du likviditet så det räcker så rekommenderar jag absolut att starta ett AB. Då kan du själv kontrollera hur mycket du tar ut i lön och kan hålla dig exakt på fribeloppsgränsen, oavsett om bolaget gör 100 millar i vinst eller inte. Fast skulle bolaget göra 100 mille i vinst skulle jag skita i studiebidragen ändå.... Problemet är ju aktuellt när man tjänar från fribeloppsnivån upp till en nivå där man klarar sig på lönen från bolaget, dvs från ca 74 KSEK - ca 300 KSEK per år. När man kommer över 300 KSEK per år så klarar man sig på lönen allena och kan skita i studiemedel, men ändå studera som man vill. Jag håller med om att studiemedelssystemet är helt sjukt utformat, för det hindrar folk från att studera om man har en ekonomi som är ansträngd. Systemet borde i stället uppmuntra folk att tjäna extra pengar så man klarar sig igenom studietiden (som kan vara riktigt ansträngande ur ekonomisk synvinkel). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har aldrig förstått rädslan att tjäna pengar under studietiden. Visst minskas studiemedlet, men bara till hälften av de överskjutande beloppet över fribeloppet. (Så var det åtminstone när jag pluggade senast)
Starta firma, har du EF, använd periodiseringar med förnuft. Har du andra företagsformer, var förnuftig även där. Tar du anställning, grattis, du minskar din skuldbörda. Javisst förlorar du lite bidrag också, men det är mer värt med erfarenheten du får. Egen försörjning är alltid bättre än bidrag och lån. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Om du tjänar 100 kr extra så får du betala 30-50 kr extra i skatt och dessutom så minskar studiemedlen med 50 kr så du får kvar 0-20 kr per 100-lapp, så man får jobba arslet av sig för ingenting extra i plånboken, innan man nått nivån när 100% av studiemedlen är borta, då får man behålla 43-50% av de pengar man får brutto över den nivån.
Men de flesta studenter, som får reduktion av studiemedel p g a för hög inkomst, har en inkomstnivå som ligger i intervallet 74 KSEK-300 KSEK per år och där är marginaleffekten mellan 80-100% så det är fullkomligt meningslöst, för att inte säga korkat att öka arbetstiden om man tvingas ta ut det i form av lön, man får inte en krona mer att leva av. Det är få studenter som tjänar så mycket att de klarar sig helt utan studiemedel. De flesta inser detta och jobbar bara upp till fribeloppet. Därutöver jobbar man normalt svart eller trixar med AB om man har eget bolag. För det är int erimligt att ha en marginaleffekt på 80-100% för studenter med så låg inkomst. Studiemedlen minskas nämligen med bruttolönen, inte nettolönen. Jag tycker fribeloppet borde ligga på 180 KSEK/år och reduktionen borde vara max 20-25 procent i stället för 50%. Sen borde man helt ta bort åldersgränsen för studiemedel, eller höja den till 65-67 år (dvs pensionsåldern, då man får ut ålderspension). Jag tycker det är bra att människor vill utvecklas och utbilda sig vidare, det gynnar hela samhället, så ta bort alla hinder mot det. Lärandet pågår hela livet. Sen tycker jag att det är kapitalförstöring utan dess like att människor som blir 65 år inte jobbar vidare med utbildning av yngre. De äldre med ett helt livs arbetslivserfarenhet borde få chansen att jobba med utbildning av yngre på deltid så deras kunskaper tas tillvara och inte går till spillo. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-23 klockan 03:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Fribeloppet är ca 120kkr per år, allt därutöver innebär reduktion. Du har mao mer än 6000/mån extra i plånboken innan beloppet börjar minska. Arbetar du innebär det del av pensionssystemet (menar inte tjänstepension, som betalas in beroende på hur gammal du är)
Studiemedel skrivs av vid pension, vilket betyder att de som börjar studera sent har i princip fått uppehället under studier bekostat av staten. I övrigt står jag fast vid mina tidigare åsikter att arbetserfarenhet väger tyngre när jag anställer än att personen maximerat sina lån under studietiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Studiemedlet räknas ju per halvår så 60tkr/termin mdan vinsten i EF räknas per år, så lugnt ena terminen men problem andra om man går md 100tkr vinst?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Man kan också få dela upp en stor inkomst på hela året. Tjänar du extremt mycket under tex jul så kan du sprida den vinsten på första delen av året.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Detta är fel. Tidigare var det så men det har tagits bort och i stället så ska man betala av sina lån före pensionen. Är du nära pensionen får du en hög månadskostnad och är du långt ifrån pensionen så betalar du ofta minimibeloppet som är en kvarts basbelopp (om jag minns rätt) per år.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|