| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Fribeloppet är ca 120kkr per år, allt därutöver innebär reduktion. Du har mao mer än 6000/mån extra i plånboken innan beloppet börjar minska. Arbetar du innebär det del av pensionssystemet (menar inte tjänstepension, som betalas in beroende på hur gammal du är)
Studiemedel skrivs av vid pension, vilket betyder att de som börjar studera sent har i princip fått uppehället under studier bekostat av staten. I övrigt står jag fast vid mina tidigare åsikter att arbetserfarenhet väger tyngre när jag anställer än att personen maximerat sina lån under studietiden. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Studiemedlet räknas ju per halvår så 60tkr/termin mdan vinsten i EF räknas per år, så lugnt ena terminen men problem andra om man går md 100tkr vinst?
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Flitig postare
|
Man kan också få dela upp en stor inkomst på hela året. Tjänar du extremt mycket under tex jul så kan du sprida den vinsten på första delen av året.
|
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Detta är fel. Tidigare var det så men det har tagits bort och i stället så ska man betala av sina lån före pensionen. Är du nära pensionen får du en hög månadskostnad och är du långt ifrån pensionen så betalar du ofta minimibeloppet som är en kvarts basbelopp (om jag minns rätt) per år.
|
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|