FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Men eftersom man reducerar studiemedel med 1/10 per år mellan 45-55 års ålder så är de äldres möjligheter att studera med studiebidrag nära nog noll. Efter 55 så får man inga studiemedel alls.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svaren! Problemet är att jag troligen kommer att skära ner tiden ordentligt på företaget och har ingen direkt lust att lägga ner 50k + dyrare omkostnader i framtiden p.g.a. starta ett AB.
Men samtidigt så vill jag fortsätta att utveckla saker i företaget när jag får tid. Om jag har förstått CSN korrekt så får jag inte tjäna mer än 49 840 kr om jag kör heltid (26 veckor), innan de skär ner. http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/st...p-vecka-1.2790 Är jag ute och cyklar här eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Läs på om periodiseringsfonder. Du kan flytta resultatet och därmed skatten på framtiden. Dessa pengar får du då tänka på att inte spendera utan spara dem så du senare kan betala in skatten när du återför pengarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Citat:
Vårterminen kanske är 21 veckor och höst terminen kanske 18 veckor eller så (ej exakt utan mina uppskattningar). Men ett tips är att även anmäla dig till sommarkurser, då får du studiemedel även under den tiden och får ett större fribelopp. AB innebär inte större kostnader än för enskild firma, så länge du inte drabbas av straffavgifter för att inte lämna in årsredovisning och deklaration i tid vill säga, då blir det dyrare. Undantaget är själva anmälningsavgifterna till bolagsverket som skiljer några hundralappar. Numera har du ju inget revisortvång för småbolag. Aktiekapitalet på 50 KSEK är varken en kostnad eller ett utlägg utan är bara ett krav att du ska ha det på ett bolagskonto när du startar bolaget, det är fortfarande bolagets pengar och äger du hela bolaget så är det ju i slutändan egentligen dina pengar. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-24 klockan 11:05 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|