FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ångerrätten är en del av ett konsumentskydd. Det är skapat mycket för konsumenterna och inte enbart med företags bästa i åtanke. Det är möjligt att det oreglerat skulle landa i att vissa företag skulle tillämpa ok regler för de som handlar, och vissa skulle det inte.
Det är dock lätt att bli lurad som konsument. Det är ännu enklare på distans. Detta är ju inget nytt för internetdistanshandel. Vetskapen om att regleringen gäller för alla är det som ger den styrka för marknaden som helhet. Att företagen själva väljer något motsvarande på egna premisser kommer inte landa i samma positiva effekt. Så visst kan man säga att man som konsument alltid ska ta "sitt ansvar" och veta vad man köper. Problemet är att det inte alltid ligger i säljarens intresse att förmedla den kunskapen varvid konsumenten hamnar i kläm. Detta är lite som appstore, en av orsakerna till att marknaden appstore går bra, är dess omfattande reglering, det är inte ok att sälja vad som helst hur som helst, och alla gynnas av det. Man skulle kunna sagt: "låt folk köpa vad dem vill, det finns antivirus och hur dum får man vara om man bara laddar ner...". Men ja gemene konsument struntar då hellre i appstore och har en fungerande lur. Gemene man skiter då hellre i att handla skor på nätet och tar sig till en affär (eller närmaste reglerade marknad). Det är inte bara för att man behandlar konsumenter som "barn" man har en sådan reglering, utan även för att oseriösa företag behandlar kunders tid och pengar utan respekt, och alla missgynnas. Senast redigerad av Björn den 2013-04-30 klockan 08:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det kan ju också vara så att det säljande parten "är boskapsdum" och beskriver produkterna dom säljer på ett felaktigt sätt. Ska man då som påläst konsument få betala för att den andra parten inte sköter sitt?
Det finns ju tyvärr ganska mycket puckat folk som driver företag/ehandel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 13:56 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Men om en större del kunder skulle utnyttja ångerrätten så som den är utformad idag, så skulle det INTE fungera för flertalet företag. Sverige är ju inte heller direkt ett företagsvänligt land, om man ser till hur många nya arbeten som skapats inom privat sektor de senaste 40 åren. Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 14:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
http://www.dan.se Retevo AB http://www.allabolag.se/5567398945/Retevo_AB Eller finns det fler? Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 14:32 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är ingen överdrift att säga att han är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare i alla fall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men alla intäkter är samlade i Retevo AB?
Allitd roligt med framgångsrika företagare, det inspirerar andra. Dock så delar jag inte uppfattningen att svensk distansavtalslagstiftning "gått i bräschen" för e-handeln och gjort den så mycket större än vad den annars skulle varit. Vi har en helt annan lagstiftning i många andra länder, där det säljs lika mycket eller mer över internet, så varför tror man att svensk lagstiftning varit en förutsättning för ökad e-handel? Internet hade oavsett lagstiftning slagit igenom som försäljningskanal i framtiden, på samma sätt som postförskottsförsäljning gjorde för en 40 år sedan, det är bara en annan typ av medium att handla genom som kunder skall vänja sig vid och ha de tekniska förutsättningarna att klara av. Uppskattar dock Dan, har läst mycket på hans sidor genom åren och saker han belyst och skrivit om. Jag har jobbat med e-handel sedan 1997. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Det går inte heller att komma med resonemanget att "då får väl tillverkaren skaffa en ny förpacknig", då det är praktiskt omöjligt. Visst, jag kan sälja produkten begagnad, men är det RIMLIGT att jag ska tvingas ta den ekonomiska smällen för att någon vill "klämma på en produkt", eller "se hur den fungera" innan köp? Det kan dom gå och göra på affären lokalt, eller på youtube. Sjukt att lägga detta ansvar på handlaren. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|