Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad får jag ut?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-25, 23:30 #1
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag tror att "sanningen", som vanligt, ligger någonstans i mitten. Du kan visst köra på och plocka ut de där pengarna, inget fel med det, men samtidigt är det värdefullt att vara medveten om att om du avser att köra vidare och utveckla ditt företagande så uppstår det kostnader från många håll och det som från början såg ut som en rejäl vinst i slutändan knappt går ihop.

Så visst, man måste vara lite galen och naiv för att dra igång egen firma, men samtidigt är det nog inte fel att ha i bakhuvet när man gör sina kalkyler att intäkt =!= vinst.

Så summa summarum - räknar man alltid som Conny föreslår så tar det nog kål på många affärsidéer som mycket väl kunnat utvecklas och blir riktiga tillväxtföretag, men det räddar antagligen en hel del som annars skulle gå på pumpen.

Sen tror jag iofs inte heller att Dan alltid plockat ut 100% av sin nettovinst, utan är ganska övertygad om han återinvesterat eller låtit kapitalet jobba i företaget för att skapa tillväxt.

Men om ambitionen är att köra ett engångsgig snarare än att utveckla en affärsidé så är det bara att köra på skatteverkets rek.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-02, 21:58 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Nej, men jag kunde om jag velat. Istället har har levt som en uteliggare (lite överdrivet, men jag lever billigt och utan extravagans) i 10 år och gör det fortfarande. Mina levnadskostnader är fortfarande så låga att jag skulle överleva på 10.000 netto och ha pengar över.

Materiella ting triggar mig inte supermycket och jag har ingen familj och jag jobbar 100% av min tid. Det är dock mitt val och inget val jag rekommenderar egentligen

Poängen är att vad TS eller någon annan göra med sina pengar är ju deras sak, MEN är man smart så investerar man dem för maximal avkastning. För mig har det varit i mina företag, inte för att jag har fått någon direkt avkastning än men jag har kunnat bygga större värde i dem.

Dock kan en bra investering för någon annan vara i sitt privatliv, sitt boende eller en ny fin bil om man blir glad av det. Det är dock ofta väldigt smart att på lång sikt investera i sitt företag då få saker kan slå den avkastningen då du bestämmer den själv genom hur hårt eller smart du jobbar. När jag räknar på avkastning på kapital så räknar jag ofta på en riskfri ränta om minst 15-30% på att ha pengarna kvar i bolaget kontra att ha dem i börsen, i en fastighet eller på banken. Alla ambitiösa entreprenörer slår alla andra avkastningsformer på marknaden.

Nu låter det kanske som att jag är rik och väldigt framgångsrik och det var snällt av tartareandesire att referera till mig som lyckad, det blir man glad av. Men, jag är inte rik och vet inte om jag är lyckad heller. Det handlar väl mest om att göra saker man tycker är kul och bli bättre på dem, det är nog mer att vara lyckad entreprenör än att vara rik och göra exits även om jag trodde tvärtom för tio år sedan men man blir väl visare (eller bittrare med åren för att man inte är rik och har lyckats än ).

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73 Visa inlägg
Sen tror jag iofs inte heller att Dan alltid plockat ut 100% av sin nettovinst, utan är ganska övertygad om han återinvesterat eller låtit kapitalet jobba i företaget för att skapa tillväxt.

Men om ambitionen är att köra ett engångsgig snarare än att utveckla en affärsidé så är det bara att köra på skatteverkets rek.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017