FAQ |
Kalender |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag tycker inte om när människor säger åt unga företagare att lägga ner sitt företagande.
Man ska vara naiv för att driva företag. Skulle någon räkna som Conny hade vi haft 0 företagare i Sverige. Siffrorna stämmer säkert på Accenture eller Volvo, men i en enskild firma är det bara ren och skär felkalkyl. Det är bra att räkna så dock för worst case scenarion men att göra det i ett isolerat fall som detta är bara en ren buzzkill som förstör mer än det tjänar. Resekostnader nämns ingenstans av TS. Lokal och fasta kostnader är schablonkostnader som inte är relevanta, Utbildning och litteratur är schablon, bla bla bla. Såhär gör man om man är entreprenör i min värld: Man bor i en studentlägenhet, man jobbar röven av sig för att bygga något som förändrar världen. Man piratkopierar sin mjukvara eller kör open source, man lånar böcker av kompisar, man sitter gratis på ett kontorshotell mot att man hjälper till med nätverket. Man är inte sjuk. Laptop och hårdvara har man redan. Bokföringen gör man själv, då lär man sig hur det funkar samtidigt. Man är aldrig sjuk för då tjänar man inga pengar. Sjukdom kan inte räknas som ett intäktsbortfall för en entreprenör. Jag har varit sjukt många gånger under mina 10 år som företagare, jag har jobbat varje dag. Sjukdom existerar inte för en egenföretagare. Jag har haft cirka 4 veckors semester totalt. Jobbat varje helgdag också. Hade jag gjort kalkyler enligt Connys förslag eller fått hans råd så hade jag antingen lagt ner mitt företag direkt eller sagt att det var nonsens och bevisat hur fel han hade. Bra företagare är naiva, de ser möjligheter snarare än gör pessimistiska kalkyler. Jag hade varit mycket bättre och rikare idag om jag hade varit mer naiv och mindre riskavert. Jag har en hyfsad balans, men lite mer naivitet hade gjort mig gott. Du kommer få 300' brutto precis som SKV säger. Det de säger stämmer. Uppdraget låter som ett rent konsultuppdrag utan särkostnader vilket gör att fasta kostnader är irrelevanta för uppdragets lönsamhet i sig. Och just det. Grymt jobbat med ett sånt uppdrag. Keep up the good work och kämpa på. Det är ett hårt liv du valt men jäkligt spännande kan jag lova! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
|
|