![]() |
Vad får jag ut?
Tjenare, dags för en noob fråga
Om jag jobbar åt ett företag i Norge, men fakturerar via min enskilda firma och är bosatt och jobbar från Sverige. Vad får jag ut i procent? Vad blir alla sociala avgifter, skatt osv? |
|
Om du fysiskt befinner dig i Norge kan du betala ut traktamente också. Det är förmånligt.
|
Låt oss ta 500 000 SEK som ett exempel. Säg att jag fakturerar ett företag i Norge 500 000SEK exkl. moms under ett helår.
Hur mycket av dessa kommer jag kunna stoppa i egen ficka efter all skatt/egenavgifter osv? Jag är under 25 år, bor i Sverige och driver en enskild firma. Jag har prövat verksamt.se kalkylatorn med förstår den inte till 100%. |
Det är inte så enkelt att att svara på din fråga rakt av, dels beror det på skattesatser, men även omkostnader för din vistelse i Norge. Du har redovisningskostnader, kostnader för lokal, litteratur kompetensutveckling m.m.
Men jag hjälpte alldeles nyligen en annan WN:are i det här forumet med motsvarande beräkning här i Sverige. För att få ut X kr i bruttolön behöver man fakturera 3x + moms, för att jobba med scablonmässiga kalkyler. Hur stor din nettolön beror på vilken genomsnittlig skatt du betalar. Men om du fakturerar 500 000 kr exkl moms så blir din bruttolön ca 166 667 kr. Om du använder skatteverkets egna skattetabeller för beräkning av preliminärskatten: http://www.skatteverket.se/privat/sk...800017129.html så får du fram att du har ca 13 889 kr per månad i bruttolön. Har du skattetabell 32 så ska du dra av 2636 kr per månad i preliminärskatt och du får kvar ca 11253 kr netto i handen per månad. Förutsatt att du jobbar normalt och får lön 12 månader om året. Detta är en riktigt pissdålig lön för att jobba utomlands i ett år. Du borde ha minst 3 gånger det beloppet att fakturera för att det ska vara värt besväret. Nu finns det specialregler just för utlandsvistelser som gör kalkylen något bättre, man kan slippa svenska skatter och avgifter i viss mån under viss tid (6 mån). Och som Jonny skrev så kan man t aut utlandstraktamente. Men tänk på att Norge har ett högre kostnadsläge än Sverige. |
Jag kommer inte bo i Norge, jag bor i Sverige och jobbar härifrån.
|
Då kan du fakturera exklusive moms eftersom det är export, men du måste betala svenska arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.
|
Hur mycket hamnar dessa på? Alltså, jag vill veta hur många procent får jag ut i fickan? Hur mycket kan jag spendera av dessa 500 000?
|
Citat:
Då har jag INTE räknat med extra stora resekostnader eller det faktum att Norge har ett högre kostnadsläge än Sverige. Däremot har jag räknat att du har ca 150 000 kr i fasta kostnader för att driva företaget. Jag har nu använt en grov standardschablon som är brukligt när man räknar på den här typen av kalkyler. Den kan bli bättre om du lever snålt och kan ha koll på omkostnaderna, men jag vill hellre vara försiktig och räkna med högre kostnader än du faktiskt kommer ha, så det int eblir en obhaglig överraskning i efterhand. Kan du hålla kostnadera i schack så blir det en glad överraskning om du får några kroner öer mer än du kalkylerat med. Tvärtom är mycket jobbigare. |
Så varför skriver de flesta att jag kan ta ut 50% nästan? Vad är det dom har "missat"?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson