Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför ska man ha en Mac?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-11, 07:37 #1
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
min 27" imac har blivit sjukt seg i uppstarten. Jämför man med min win7 burk så är det två olika världar... känns som det är helt nödvändigt med en ssd.

finder är inte heller min favorit, har inte vant mig än och ändå är jag 3 år in på mina macar. hatar hur den ersätter filer/mappar när man egentligen vill slå ihop som man är van vid från explorern.

i övrigt är den väl helt ok.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 11:21 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av weetabix Visa inlägg
min 27" imac har blivit sjukt seg i uppstarten. Jämför man med min win7 burk så är det två olika världar... känns som det är helt nödvändigt med en ssd.
Trist!

Vi (firman) har fyra iMac och alla utom en används dagligen. Den äldsta är fem år och "går fortfarande som en klocka". Vad kan ha orsakat segheten?

Ps. Jag har flera vänner som haft problem med relativt nya MacBooks som plötsligt slutat fungera (olika fel). Allt är givetvis inte frid och fröjd med Mac. Dock verkar de alla fått en snabb service och därmed fått tillbaka datorn fort.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 12:13 #3
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
iMac kommer inte med SSD, om du inte köper en snordyr från Apple eller installerar en själv. Det är nog det som orsakar segheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Ps. Jag har flera vänner som haft problem med relativt nya MacBooks som plötsligt slutat fungera (olika fel). Allt är givetvis inte frid och fröjd med Mac. Dock verkar de alla fått en snabb service och därmed fått tillbaka datorn fort.
Min Macbook Pro valde att lägga av i våras, närmsta serviceverkstad var 5 mil bort. Så mitt enda val var att åka dit, så jag gjorde det en måndag. På tisdagen ringde de och sa att Apple godkände mitt reklamationsärende och skulle laga den gratis (den var 2.5 år gammal), men jag behövde komma och skriva under ett papper... 10 mil t.o.r åkte jag på onsdagen. På torsdagen ringde de och sa att arbetet var klart, så på fredagen hämtade jag datorn igen. Åkte totalt 30 mil för att laga datorn, men det tog en arbetsvecka! Jag är väldigt nöjd med deras service, men inte speciellt nöjd med placeringen av serviceverkstaden.

En kompis krånglade förra sommaren med sin Asus, fem gånger under ett halvår låg den på verkstaden, han kunde använda datorn max en vecka totalt under det halvåret innan Asus godkände hans reklamation och gav honom en ny dator. Nu är det en konsumentdator, men det är ju min Macbook Pro med? Så varför skall lagning ta sån jäkla tid för andra tillverkare?!
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 12:24 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
iMac kommer inte med SSD, om du inte köper en snordyr från Apple eller installerar en själv. Det är nog det som orsakar segheten.



Min Macbook Pro valde att lägga av i våras, närmsta serviceverkstad var 5 mil bort. Så mitt enda val var att åka dit, så jag gjorde det en måndag. På tisdagen ringde de och sa att Apple godkände mitt reklamationsärende och skulle laga den gratis (den var 2.5 år gammal), men jag behövde komma och skriva under ett papper... 10 mil t.o.r åkte jag på onsdagen. På torsdagen ringde de och sa att arbetet var klart, så på fredagen hämtade jag datorn igen. Åkte totalt 30 mil för att laga datorn, men det tog en arbetsvecka! Jag är väldigt nöjd med deras service, men inte speciellt nöjd med placeringen av serviceverkstaden.

En kompis krånglade förra sommaren med sin Asus, fem gånger under ett halvår låg den på verkstaden, han kunde använda datorn max en vecka totalt under det halvåret innan Asus godkände hans reklamation och gav honom en ny dator. Nu är det en konsumentdator, men det är ju min Macbook Pro med? Så varför skall lagning ta sån jäkla tid för andra tillverkare?!
Det är därför jag på mina Windowsburkar har Dells Pro Support som kommer ut till mig dagen efter och fixar allt på plats om det skulle hända något... :-)

Vi har utnyttjat den tjänsten på företaget några gånger och det har alltid fungerat snabbt och smidigt och man har aldrig behövt åka iväg med sin dator :-)

Dessutom ryms den supporten i priset för en maskin som är lika dyr som en Mac. Klagar inte på Mac, men jag vet inte om jag är imponerad av deras support direkt (jämför med Dells Pro Support och jag har provat Macs support med dotterns maskin, se ovan).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 12:37 #5
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
men jag behövde komma och skriva under ett papper... 10 mil t.o.r åkte jag på onsdagen. På torsdagen ringde de och sa att arbetet var klart, så på fredagen hämtade jag datorn igen. Åkte totalt 30 mil för att laga datorn, men det tog en arbetsvecka! Jag är väldigt nöjd med deras service, men inte speciellt nöjd med placeringen av serviceverkstaden.
Åka tio mil för att skriva på ett papper känns inte 2012. Superlöjligt! Men skönt att det gick bra med servicen i övrigt...


Några slumpvist utvalda webbplatser som betygsätter eller tipsar om bärbart (2012):

- CNET- http://reviews.cnet.com/best-laptops/

- GIZMODO: http://gizmodo.com/5930896/the-best-...laptop-of-2012

- PC MAG: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2369981,00.asp

- LAPTOP MAG: http://www.laptopmag.com/mobile-life...card-2012.aspx
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 13:14 #6
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jag kan också rekommendera Dells Pro Support. Sambon spillde vin på laptopen/tangentbordet, dagen efter kommer Dell hem till en och byter ut alla skadade komponenter.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-11, 15:54 #7
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Dessutom ryms den supporten i priset för en maskin som är lika dyr som en Mac. Klagar inte på Mac, men jag vet inte om jag är imponerad av deras support direkt (jämför med Dells Pro Support och jag har provat Macs support med dotterns maskin, se ovan).
Nu valde jag mellan att åka till Falun eller Uppsala, falun var något kortare och jag tänkte att de troligtvis hade mindre jobb där.

Hade jag bott närmare och kunnat åka in direkt, hade nog reparationen tagit tre dagar bara, vilket ändå får anses som sjukt bra i konsumentsammanhang utan specialavtal med tillverkaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Åka tio mil för att skriva på ett papper känns inte 2012. Superlöjligt! Men skönt att det gick bra med servicen i övrigt...
Jo, jag håller med. Men de ville inte lösa det digitalt, är väl att dom måste ha originalet. Alternativet hade ju varit att posta det, men då hade det tagit flera dagar extra vilket inte var ett alternativ.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017