| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | ||
|
|||
|
Flitig postare
|
Citat:
Jag har har min Macbook Pro i 3 år. Uppdaterat till 8 GB RAM och en 120 GB SSD och den känns mycket snabb, trots den klena CPU:n. Duger helt klart till det jag gör fortfarande. 1. Vad är den största anledningen till att Du använder MB/iMac? Det är en kvalitetsdator som är robust byggd och jävligt snygg! Den har bra batteritid och världens skönaste touchpad som man kan arbeta med utan att vilja slå ihäl någon :P 2. Är det verkligen skönt att navigera i deras operativsystem? Original kan det vara en del saker som stör, men det finns flera alternativ. Är du van att navigera runt i terminalen, gör så då! Annars kan man installera olika program, jag föredrar Forklift som ser lite ut som Total Commander i windows. 3. Hur fungerar utbudet av program, är de lika svindyra som själva datorn. Dvs. att man måste betala flera tusen kronor när man väl har sin dator för att kunna använda typ ett musikprogram? Eller finns det som till PC massor med gratis program att använda? De flesta program jag använder är gratis eller kostar några kronor. Det finns en hel del bra program som är sjukt billiga på App Store. Dyra program "lånar" jag... Det finns alltid ett alternativ till ett program i OS X känns det som, och majoriteten är väldigt välgjorda, till skillnad från Windowsprogram som kan vara urursla (och då ska vi inte tala om linux då...) 4. Har ni er MB/iMac som en personlig dator eller en arbetsdator? Personlig dator, använder till studierna och det händer att jag gör lite jobb på den med. 5. Skulle du säga att man kan ha stor glädje av sin MB/iMac även vid privat bruk? Ja, min MBP är den enda dator jag använder i dagsläget, mplayerx är underbart bra för filmer, och fler spel kommer till OS X. Kommer köpa en iMac i höst om Apple släpper en ny modell! 6. Det går ju rykten om att man aldrig får virus, är det verkligen sant och ska man som till PC skaffa ett antivirusprogram det första man gör? Virus är inget problem. Det går inte att neka att det inte skulle finnas, men det är som sagt inget problem idag. Det är inget som sprids eller är känt i dagsläget iaf. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Mängden attacker är inte lika många som till Windows, men när du nu har 100 miljoner naiva användare att rikta dig mot gör man gärna detta. 100 miljoner som fortfarande tror de går säkra. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#3 | ||
|
|||
|
Flitig postare
|
Citat:
Av alla människor jag känt som använt Mac i alla år (hundratals inom form och numera även webb) så har jag inte en enda incident jag kan berätta om där någon fått sin dator infekterad eller drabbad på något vis. Frågar jag mina bekantar med Windows så har i princip samtliga blivit drabbade av något virus/spyware/malware (inklusive jag själv då jag haft Windows dator). Så *ja*, det kommer mer och mer till Mac, men det är så *långt* ifrån nivån på PC att man inte ens kan jämföra, och så kommer det nog ändå att vara inom en överskådlig framtid. Oavsett vad förstå-sig-påare och "säkerhetsexperter" säger hela tiden så är man trygg som Mac användare, man behöver ingen antivirus, och man behöver inte bry sig alls så länge man har lite sunt förnuft och inte installerar skit som kommer bifogat ett spam-mail. |
||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#4 | ||
|
|||
|
Supermoderator
|
Citat:
Använder man datorn professionellt så är det en självklarhet att skydda den oavsett om det är en Mac eller Windows-dator. Allt annat är oprofessionellt. Det är som sagt var även en självklarhet att det kommer allt fler virus riktade mot samtliga Apple-produkter, inte bara Mac.
|
Svara med citat
|
|
|
#5 | ||
|
|||
|
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag har Snow Leopard och får varken iMessage, iCloud, nya Mail som kom i Mountain lion osv... Det känns extremt meningslöst att kräva en ny version av ett helt operativsystem bara för att få uppdateringar av ett program och några helt nya. Om de t.ex. klarar av att ge folk med WIndows XP iCloud ser jag inte anledningen att Snow Leopard inte ska få det. Som sagt, de har kort cykel för sina produkter och vill att folk ska uppdatera både osx samt hårdvara snabbare. Angående virus osv kommer ju osx förinstallerat med gatekeeper, så även om du inte tror det finns virus är Apple av en annan åsikt :-) |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|