Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

inArchive.com

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-31, 00:26 #1
Bosse007 Bosse007 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Medlem

Exclamation Inarchive.com

Citat:
Ursprungligen postat av Bosse007
Vad det kanske främst handlar om är följande sju punkter;
1. InArchive begår immaterialrättsligt brott.
2. De sajter som kopieras skadas.
3. Ingen kopierad sajt tjänar något på att bli kopierad.
4. Ingen utanför sajtägarna har heller något att tjäna på de kopierade sajterna.
5. Även om det skulle finnas någon som skulle tjäna på att sajter kopieras är det högst sannolikt att ohyggligt många fler förlorar på det.
6. I fallet med InArchive är det enbart InArchive som tjänar på kopieringarna.
7. Det finns inget skäl för att inte be InArchive att ta bort det kopierade materialet eller att inte anmäla sajten till Google i det fall att InArchive ignorerar begäran om borttag av kopierad sajt!

Tack för att du kommenterar det som Nikke Lindqvist vill undvika att bemöta när han tar InArchive och deras agerande i försvar och menar att man inte ska bry sig om InArchives (eller andra som gör likadant) olagligheter.
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
1. Ja det stämmer. Vi åker till Lettland och stämmer dem.
Om du tror att det skulle tillföra något för någon, istället för att följa mina förslag, så tycker jag du ska göra detta. Själv stannar jag nog hemma i Sverige.

Citat:
2. Jag ser inga tecken på att de skulle skadas allvarligt i dagsläget. Men visst de kanske skadas pyttelite.
Exakt hur mycket webbsajterna skadas vet du lika lite om som jag eller någon annan. Dessutom, vem pratar om dagsläget? Inte jag i alla fall.

Sedan ber jag att få understryka (vilket jag redan gjort så många gånger) att det inte bara handlar om detta, och en upprepning av detta får jag då be att lägga i mitt framtida svar på din uträkning om besökarna.

Citat:
3. De får ju sin www.doman.tld utskriven i arkivet. Det är en liten kompensation som gör att vilsna besökare får reda på källan.
Själv tycker jag det är en väldigt, väldigt, väldigt liten kompensation för att bli rånad. Men var och en är fri att tycka som den vill.

Citat:
4. Jo. De får ju tillgång till informationen på två ställen. Dubbelt så lätt att hitta.
Så fungerar varken webben, sökmotorerna eller sökmotoranvändarna. Inte särskilt mycket information på webben är statisk.

Förstår inte alls hur du tänker när du tror att det blir dubbelt så lätt att hitta informationen... inte ens om det varit så att samma information fanns på två ställen.
Blir det då 10 gånger så lätt att hitta informationen man söker om den finns på 10 ställen?

Citat:
5. Hur har du räknat ut det? "Högst sannolikt", "ohyggligt många"
Med sunt förnuft kommer man långt. Men om du är av annan åsikt är det fritt för dig att utgå från denna.

Vi kan önska oss information som vi alla vet att vi aldrig kommer att kunna få, men om vi nu vet att vi inte kommer att erhålla denna information så kanske man får gör det enda möjliga och dra sina egna slutsatser, så som jag gjort?

Citat:
6. Jag ser ingen reklam på sajten i dagsläget. Hur ser deras intäktsmodell ut?
Då kanske du ska ta dig en titt igen?

Citat:
7. Du har rätt här. Alla som upplever sig orättvist behandlade av inArchive bör ta kontakt med dem. Att gå till Google är också ett alternativ.
Och det är också detta som är kontentan av vad jag skrivit (och upprepat ett otal gånger i denna tråd). Glad att vi är överens om denna absolut grundläggande del i alla fall.

Senast redigerad av Bosse007 den 2012-07-31 klockan 00:29
Bosse007 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-31, 00:36 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Bosse007 Visa inlägg
Själv tycker jag det är en väldigt, väldigt, väldigt liten kompensation för att bli rånad. Men var och en är fri att tycka som den vill.
Jag nöjer mig med att kommentera detta. Resten av punkterna har vi avklarat och vet nu varandras åsikt.

Med risk för att vara petig så innebär "rånad" att du blivit bestulen på något. T.ex. om någon tar min mobiltelefon så är den borta och jag kan inte använda den. Om någon kopierar min text så har jag ju kvar den på min sajt. Den har inte försvunnit. "Liten kompensation för att bli kopierad" hade jag köpt rakt av.

Det var mest en reaktion på de dramatiska formuleringar du slänger dig med då och då.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-31, 01:29 #3
Medlem

Medlem

Standard Utanför ämnet...

Citat:
Jag nöjer mig med att kommentera detta. Resten av punkterna har vi avklarat och vet nu varandras åsikt.
Utmärkt.

Citat:
Med risk för att vara petig så innebär "rånad" att du blivit bestulen på något. T.ex. om någon tar min mobiltelefon så är den borta och jag kan inte använda den. Om någon kopierar min text så har jag ju kvar den på min sajt. Den har inte försvunnit. "Liten kompensation för att bli kopierad" hade jag köpt rakt av.
Ja, kanske lite petigt.
Om någon norpar min mobiltelefon och ringer till Jamaica, men sedan lämnar tillbaka nallen, har jag då inte blivit rånad?
Om någon tar min plånbok, men behåller mina kontanter i plånboken har jag inte blivit rånad då?
Om någon kopierar en sajts text för att tjäna pengar på denna text till sig själv så är det då inte en riktig beskrivning att säga att man blivit rånad? På vad man nu vill, besökare, pengar, tid, etc.

Citat:
Det var mest en reaktion på de dramatiska formuleringar du slänger dig med då och då.
Mjae, förväxlar du nu inte mig med dig själv?
Om du tycker att jag slänger mig med dramatiska formuleringar "då och då", kan du inte ge i alla fall några exempel på detta?
Oläst 2012-07-31, 15:49 #4
Onpu Onpu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Medlem

Standard 3 felaktigheter, delvis utanför ämnet

Här har du helt fel - tre gånger i rad

Citat:
Om någon norpar min mobiltelefon och ringer till Jamaica, men sedan lämnar tillbaka nallen, har jag då inte blivit rånad?
Nej, för att det ska klassas som rån måste det förekomma våld, eller hot om våld.

Citat:
Om någon tar min plånbok, men behåller mina kontanter i plånboken har jag inte blivit rånad då?
Nej. Det förekommer inget våld eller hot om våld i din beskrivning.

Citat:
Om någon kopierar en sajts text för att tjäna pengar på denna text till sig själv så är det då inte en riktig beskrivning att säga att man blivit rånad? På vad man nu vill, besökare, pengar, tid, etc.
Onpu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-31, 15:53 #5
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Onpu Visa inlägg

Nej, för att det ska klassas som rån måste det förekomma våld, eller hot om våld.

Nu är du ju bara ute och märker ord egentligen.

Byter du ut Bosses ord mot bestulen så har han rätt.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-31, 16:02 #6
Medlem

Medlem

Exclamation 3 fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Onpu

Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Tack Stefan, kunde inte sagt det bättre själv , men jag vill inte att fler ska behöva drabbas av mobben här så var försiktig. Som jag nämnt tidigare kan de aggressiva påhoppen i detta forum snabbt vändas mot den som på något sätt tar mig i försvar, och det vill jag inte riktigt ha på mitt samvete.
Oläst 2012-07-31, 16:23 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Tack Stefan, kunde inte sagt det bättre själv , men jag vill inte att fler ska behöva drabbas av mobben här så var försiktig. Som jag nämnt tidigare kan de aggressiva påhoppen i detta forum snabbt vändas mot den som på något sätt tar mig i försvar, och det vill jag inte riktigt ha på mitt samvete.
Aggressiva påhopp?

Jag rättade dig när du drog tre exempel på rån som är helt felaktiga. Jag försökte inte på något sätt vara nedsättande mot dig. Att du tar det som ett aggressivt påhopp kan jag faktiskt inte hjälpa.

Svara på Anders Larssons relevanta frågor istället när det faktiskt kommer något som tillför ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
OnTopic:
Hur väljer IA ut vilka sajter som ska "indexeras/kopieras"?
Respekterar de en begäran om att exkluderas i efterhand?
Respekterar de robots.txt?
Det skrev du redan i ditt första inlägg i den här tråden. Jag förväntar mig ett bra svar utan upprepningar.

Citat:
Jag kan besvara alla eventuella frågor om effekten i sökmotorerna och om InArchive.com och arkiveringar.
Oläst 2012-07-31, 16:08 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg

Jag har inte lusläst tråden men såg på ett ställe att Bosse anklagade kw_wasabi för att använda överdrivet språk.

Citat:
Citat:
Kom ihåg att räkneexemplet inte är till för att försvara inArchive. Det är till för att bemöta ditt påstående om att de orsakar STOR SKADA för de sajter som drabbats av dem.
Men var har du sett att jag påstått att InArchive "orsakar STOR SKADA för de sajter som drabbats av dem"?
Kanske blir bättre om vi inte försöker hävda något som inte är sant?
Här gör väl Bosse egentligen samma sak genom att smyga in rånad. Kanske för att får det att låta allvarligare än vad det egentligen är. Om han själv är noga med formuleringarna får han faktiskt räkna med petiga rättelser.

Förövrigt kan stöld också diskuteras. Om någon stulit din gräsklippare så finns den inte kvar hemma hos dig. Om någon kopierat din text så finns den fortfarande kvar. Vet att det låter som Piratpartiet nu, men det är ju faktiskt sant. Stöld är också fel ord om man ska vara riktigt nitisk.
Svara

Taggar
bottar, copyright, inarchive.com

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017