Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

"BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-10, 20:58 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Ahhh. Pudelns kärna.

Varför tror du t.ex. film2home listar 3000 titlar (varav ett fåtal går att köpa) efter några(?) års verksamhet!?
imdb listar drygt 2.000.000 titlar.
Det där var väl ett ganska dåligt argument? En matbutik har också en mycket liten del av alla matprodukter i världen osv. Men visst är det ett bristande utbud hos de flesta och det är naturligtvis inte bra.

Citat:
"Branchen" som äger rättigheterna vill inte tillåta att entreprenörer skapar nya smarta tjänster. Detta så länge de tror att kan tjäna mer pengar på att anställa fler jurister och lobbyister som jobbar för att bevara saker som de alltid har varit. Detta fungerar bara så länge de har lagstiftarnas/politikernas öra.

Den dag de lättar på reglerna/marginalerna kommer en explosion av smarta och bra tjänster dyka upp på nolltid. Var så säker.

Men om jag förstår dig rätt applåderar du den nuvarande strategin som effektivt stoppar nya smarta tjänster...
Jag applåderar inte den nuvarande strategin. Om den lyckas är väl högst osäkert. Det är sällan en bra idé att föra krig mot sina kunder. Däremot har de all rätt i världen att göra precis som de önskar och man har aldrig rätten att stjäla deras produkter bara för att man inte gillar hur de paketerar dessa.

Säg att jag skriver en bok som jag väljer att trycka upp och inte släpper i digital form, bland annat för att slippa jaga kopierade fotografier eller dylikt på nätet. Har du då rätt att ladda ner denna om du hittar den tillgänglig på TPB? Bör inte jag ha rätt att bestämma hur den ska spridas? Visst tar man sällan någon större skada av "enskilt bruk" men det gör man däremot av att alla som laddar ner den sponsrar illegal spridning av såväl det enskilda verket som många andra verk.

Säg vidare att jag har kodat ett ramverk som reproducerar olika typer av kod som kan återanvändas i olika projekt eller om jag kodat ett script som håller ordning på mina domäner. Jag vill endast använda dessa i min egen verksamhet och vill därför inte sälja dem till kunder. De gynnar min verksamhet och jag skulle kunna tappa fördelar gentemot andra ifall de kom ut på marknaden. Om dessa produkter skulle saknas på marknaden eller om mina script passar just dina behov bäst, har du då rätt att stjäla koden från mig?

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-10 klockan 21:37
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 22:18 #2
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag applåderar inte den nuvarande strategin. Om den lyckas är väl högst osäkert. Det är sällan en bra idé att föra krig mot sina kunder. Däremot har de all rätt i världen att göra precis som de önskar och man har aldrig rätten att stjäla deras produkter bara för att man inte gillar hur de paketerar dessa.
Du har självklart rätt i teorin. Men om det inte fungerar i verkligheten bör man tänka om. Jag är övertygad om att de flesta skulle göra rätt för sig om det fanns bra lagliga alternativ. Återigen - se på Spotify.
Om man har en lag som innebär att c:a en halv miljon svenskar rätteligen bör sitta i fängelse så är något allvarligt fel. Antingen på lagar/affärsmodeller eller svenska folket. Jag vet vad jag tror...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 22:37 #3
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Om man har en lag som innebär att c:a en halv miljon svenskar rätteligen bör sitta i fängelse så är något allvarligt fel. Antingen på lagar/affärsmodeller eller svenska folket. Jag vet vad jag tror...
Gillar man inte ett företag och/eller dess affärsmodell gör man enklast i att berätta detta för företaget och sen skita i att köpa något av dom. köper ingen produkterna lär de ändra sina affärsmodeller eller gå i konkurs.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 22:40 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Du har självklart rätt i teorin. Men om det inte fungerar i verkligheten bör man tänka om. Jag är övertygad om att de flesta skulle göra rätt för sig om det fanns bra lagliga alternativ. Återigen - se på Spotify.
Jag skulle hålla med dig helt och hållet om det där stämde men det gör det inte. Maxstraffet för upphovsrättsbrott är 2 års fängelse och har så varit länge, inget har förändrats där. Det krävs då i princip en affärsmässig distribution i stil med Swepiracy (inte ens där blev det fängelse vad jag vet?) eller TPB. Det är inte alls så att en halv miljon svenskar riskerar fängelse. I så fall kan man nog anta att det är ungefär lika många som riskerar fängelse för att de går mot rött då maxstraffet för grov vårdslöshet i trafik är två år.
Oläst 2012-07-10, 23:08 #5
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Jag skulle hålla med dig helt och hållet om det där stämde men det gör det inte. Maxstraffet för upphovsrättsbrott är 2 års fängelse och har så varit länge, inget har förändrats där. Det krävs då i princip en affärsmässig distribution i stil med Swepiracy (inte ens där blev det fängelse vad jag vet?) eller TPB. Det är inte alls så att en halv miljon svenskar riskerar fängelse
"– Det handlar om 10–20 filmer eller ett tusental musikfiler, ungefär där går gränsen för när jag i normalfallet tycker att det handlar om fängelse", fildelningåklagare Henrik Rasmusson
http://www.dn.se/kultur-noje/fangels...ljon-fildelare
Visserligen "bara" hans åsikt, men det är inte orimligt att en halv miljon svenskar förtjänar fängelse. Han skulle i alla fall yrka på fängelse för denna halvmiljon om han fick chans att åtala dem.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 23:41 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
"– Det handlar om 10–20 filmer eller ett tusental musikfiler, ungefär där går gränsen för när jag i normalfallet tycker att det handlar om fängelse", fildelningåklagare Henrik Rasmusson
http://www.dn.se/kultur-noje/fangels...ljon-fildelare
Visserligen "bara" hans åsikt, men det är inte orimligt att en halv miljon svenskar förtjänar fängelse. Han skulle i alla fall yrka på fängelse för denna halvmiljon om han fick chans att åtala dem.
Jag tror ärligt talat att han lever i en annan verklighet än de flesta andra jurister i landet Att enskilda jurister kommer med märkliga uttalandet förekommer dock med jämna mellanrum, det är inte bara fildelningen förunnat.
Oläst 2012-07-11, 00:31 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Jag tror ärligt talat att han lever i en annan verklighet än de flesta andra jurister i landet Att enskilda jurister kommer med märkliga uttalandet förekommer dock med jämna mellanrum, det är inte bara fildelningen förunnat.
Ja, men problemet är väl att det är han och 2 åklagare till som just hanterar denna typen av ärenden. Har ju egen erfarenhet hur dom typer av åklagare går in för bryta mot lagen så mycket som möjligt. Saknar helt respekt för Svensk lag och hur man ska agera inom rimliga gränser.

Dom åklagaren styrs ju inte ens av Svensk lag utan är film och musikmaffians och lilla Henriks Ponten's privata horor.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017