Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

"BrokeP" om The Pirate Bay rättegången och livet efter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-10, 14:50 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Conth Visa inlägg
Vilket år som helst kan man kanske t.o.m. KÖPA en film online (digitalt) i samma kvalitet som man kan hämta från TPB (utan reklam, trailers, DRM med textning etc)
Men det kanske dröjer ett antal år till. Det känns som tekniskt mycket komplicerat... ;o
Innan man kommit till rätta med den illegala marknaden finns det ingen större anledning att sälja sådana produkter.
Oläst 2012-07-10, 18:15 #2
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Har WN som tidsfördriv

Nu kan man förvisso köpa film digitalt, dock tveksam till om det finns utan DRM-skydd.
Precis lika lite som att du kan köpa en dvd/blu-ray utan dess skydd.

Se t.ex. film2home, osäker om itunes inte också har köpfilm?

Själv föredrar jag tvod, gärna direkt från min tv, tyvärr finns det i dagsläget bara ett företag där (i min panasonic-tv) som är samma som har "monopol" på svenska biomarknaden så hyr hellre av annat företag
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 18:52 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Man kan inte ens hyra film med VOD bra. Lösningarna suger. Hade de inte sugigt hade jag använt dem. Dock är utbudet skit, de kräver internet på speldatorn, deras filmer är dvdrellar som varit ute i usa i 1 år, det funkar inte utan flash osv.

Nej man har inget val idag om man vill se ny film enkelt. Antingen kopierar man den eller skiter i att se den. Vilket av de två alternatien tjänar någon pengar på? Balåtsträvandet i denna tråd är samma som hos filmbolagen, och se hur bra det går. Man vill inte ge kunden vad de vill ha man vill hitta på nått skit som bara gagnar ena parten.

Bra relationer är inte ensidiga och därför ska jag nu ladda ner en härlig film eller serie på TPB. Gratis och 100ggr bättre än det filmundistrin erbjuder. Notera dock att jag inte bryr mig om pengarna, jag är bara lat och vill ha det bästa. Sen kvittar det vad priset är.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 20:09 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ztream Visa inlägg
Man kan inte ens hyra film med VOD bra. Lösningarna suger. Hade de inte sugigt hade jag använt dem. Dock är utbudet skit, de kräver internet på speldatorn, deras filmer är dvdrellar som varit ute i usa i 1 år, det funkar inte utan flash osv.

Nej man har inget val idag om man vill se ny film enkelt. Antingen kopierar man den eller skiter i att se den. Vilket av de två alternatien tjänar någon pengar på? Balåtsträvandet i denna tråd är samma som hos filmbolagen, och se hur bra det går. Man vill inte ge kunden vad de vill ha man vill hitta på nått skit som bara gagnar ena parten.

Bra relationer är inte ensidiga och därför ska jag nu ladda ner en härlig film eller serie på TPB. Gratis och 100ggr bättre än det filmundistrin erbjuder. Notera dock att jag inte bryr mig om pengarna, jag är bara lat och vill ha det bästa. Sen kvittar det vad priset är.
Headweb funkar utmärkt i HD.

"Säljer du inte det jag vill ha precis som jag vill ha det och till det pris jag vill så stjäl jag det" måste vara världshistoriens sämsta försvar. Visst, tycker man stöld är okej så kan jag gå med på att man laddar ner men annars köper jag inte argumenten för fem öre. Huruvida man själv tekniskt anser vara stöld eller inte är helt irrelevant, det är fortfarande någon annans skapelser man anser sig ha rätten att bestämma över.
Oläst 2012-07-10, 20:22 #5
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Vi diskuterar inte om piratkopiering är bra eller dåligt utan hur man kan skapa lagliga alternativ så att folk slutar kopiera. Jag försvarar inte piratkopiering, jag berättar varför de lagliga alternativen är dåliga och piratkopiering existerar.

Problemet är att folk i musikindustrin i stor mån är bakåtsträvare precis som du. Du förespråkar att man genom ett ideologiskt avståndstagande till piratkopiering ska acceptera dåliga tjänster och produkter. Det är inte ett marknadsekonomiskt tänk och funkar inte i verkligheten även om du och musikindustrin kommer fortsätta tro det.

Spotify är beviset, dina argument mot detta är löjliga. Först ratar du olagliga förfaranden, sen när det finns lagliga ratar du dem pga. Hur intäkterna fördelas. Var är logiken i detta?
Oläst 2012-07-10, 20:48 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Vi diskuterar inte om piratkopiering är bra eller dåligt utan hur man kan skapa lagliga alternativ så att folk slutar kopiera. Jag försvarar inte piratkopiering, jag berättar varför de lagliga alternativen är dåliga och piratkopiering existerar.

Problemet är att folk i musikindustrin i stor mån är bakåtsträvare precis som du. Du förespråkar att man genom ett ideologiskt avståndstagande till piratkopiering ska acceptera dåliga tjänster och produkter. Det är inte ett marknadsekonomiskt tänk och funkar inte i verkligheten även om du och musikindustrin kommer fortsätta tro det.
Jag tror inte på en ren marknadsekonomi och en ren marknadsekonomi finns inte heller någonstans i hela världen. Man måste alltid reglera till en viss grad och att dra gränsen vid stöld ser inte jag som ett ideologiskt ställningstagande.

Att kalla mig för bakåtsträvare ser jag också som tämligen absurt. Jag arbetar med modern teknik varje dag. Dagens och framtidens teknik är lösningen på många av våra största utmaningar. Jag har som jag redan poängterat heller ingenting emot att man skulle erbjuda någon av de tjänster och produkter som du eller Conth önskar se på marknaden. Att jag personligen inte har något behov av en produkt betyder inte att jag tycker den ska förbjudas. På vilket sätt skulle jag vara en bakåtsträvare då? För att jag inte förespråkar piratkopiering?

Citat:
Spotify är beviset, dina argument mot detta är löjliga. Först ratar du olagliga förfaranden, sen när det finns lagliga ratar du dem pga. Hur intäkterna fördelas. Var är logiken i detta?
Helt fel. Det olagliga förfarandet ratar jag rent etiskt / juridiskt. Det är aldrig okej. Spotify ska tvärtom naturligtvis få bedriva sin verksamhet och det har blivit en stor succé efter mycket hårt arbete. Jag är själv kund där sedan en längre tid tillbaka. Däremot är det i nuläget ingen långsiktig lösning eftersom den gynnar fyra bolag framför alla andra. Massor med musik jag lyssnar på finns inte heller där. Jag har aldrig någonsin påstått att Spotify inte skulle få existera... Det dyker upp nya aktörer på den marknaden så det kan nog hända en del framöver.
Oläst 2012-07-10, 22:50 #7
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Okej då är jag med. Jag ser inte "stölden" som ett alternativ till lagliga lösningar. Det är ett resltat av deras frånvaro. Jag tror inte det handlar om girighet eller liknande utan mer brist på bra alternativ.

Att förbjuda nedladdningen och enforcea detta hårdare tror jag ej skulle gagna tjänster som finns idag särskilt mycket. Visst de skulle öka mycket men inte i närheten av vad som kopieras idag eller vad en "spotify för video" skulle ge i volym. Just pga att tjänsterna är för dåliga just nu.

Om rättighetshavarna fokuserade på moroten istället för piskan och la resurserna där tror jag de skulle tjäna sjukt mycket och eliminera piratkopieringen på 5 år. Men det är tyvärr mycket lättare att hålla fast vid det man har med näbbar och klor än att Uppfinna framtidens lösnngar. Och i viss mån är det såklart en princpsak också, men ingen vinner på det i längden.

Det hårdare klimatet och alla domar mot fildelare har väl inte precis lett till minskad fildelning. Då reagerar branschen med hårdare lagar och mer häxjakt... Och ur det kommer.... Inget typ?

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror inte på en ren marknadsekonomi och en ren marknadsekonomi finns inte heller någonstans i hela världen. Man måste alltid reglera till en viss grad och att dra gränsen vid stöld ser inte jag som ett ideologiskt ställningstagande.

Att kalla mig för bakåtsträvare ser jag också som tämligen absurt. Jag arbetar med modern teknik varje dag. Dagens och framtidens teknik är lösningen på många av våra största utmaningar. Jag har som jag redan poängterat heller ingenting emot att man skulle erbjuda någon av de tjänster och produkter som du eller Conth önskar se på marknaden. Att jag personligen inte har något behov av en produkt betyder inte att jag tycker den ska förbjudas. På vilket sätt skulle jag vara en bakåtsträvare då? För att jag inte förespråkar piratkopiering?

Helt fel. Det olagliga förfarandet ratar jag rent etiskt / juridiskt. Det är aldrig okej. Spotify ska tvärtom naturligtvis få bedriva sin verksamhet och det har blivit en stor succé efter mycket hårt arbete. Jag är själv kund där sedan en längre tid tillbaka. Däremot är det i nuläget ingen långsiktig lösning eftersom den gynnar fyra bolag framför alla andra. Massor med musik jag lyssnar på finns inte heller där. Jag har aldrig någonsin påstått att Spotify inte skulle få existera... Det dyker upp nya aktörer på den marknaden så det kan nog hända en del framöver.
Oläst 2012-07-10, 22:57 #8
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Okej då är jag med. Jag ser inte "stölden" som ett alternativ till lagliga lösningar. Det är ett resltat av deras frånvaro. Jag tror inte det handlar om girighet eller liknande utan mer brist på bra alternativ.

Att förbjuda nedladdningen och enforcea detta hårdare tror jag ej skulle gagna tjänster som finns idag särskilt mycket. Visst de skulle öka mycket men inte i närheten av vad som kopieras idag eller vad en "spotify för video" skulle ge i volym. Just pga att tjänsterna är för dåliga just nu.

Om rättighetshavarna fokuserade på moroten istället för piskan och la resurserna där tror jag de skulle tjäna sjukt mycket och eliminera piratkopieringen på 5 år. Men det är tyvärr mycket lättare att hålla fast vid det man har med näbbar och klor än att Uppfinna framtidens lösnngar. Och i viss mån är det såklart en princpsak också, men ingen vinner på det i längden.

Det hårdare klimatet och alla domar mot fildelare har väl inte precis lett till minskad fildelning. Då reagerar branschen med hårdare lagar och mer häxjakt... Och ur det kommer.... Inget typ?

jag säger det igen, "gilla knapp" efterlyses på WN.se...
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-10, 23:57 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:

Jag håller delvis med dig även om jag inte alls är säker på att branschens väg inte kommer att fungera. Det behövs normalt minst 10-15 år innan folket ändrar inställning i stora frågor och först då går det att dra några slutsatser. Jag tror emellertid att man utan tvekan BÅDE behöver bättre lagliga alternativ och ett juridiskt skydd som fungerar precis som alla andra branscher har.

Det stora problemet är egentligen att man mer eller mindre låtit folk göra som de vill i 15 år och sen ska man helt plötsligt slå ner med alla resurser på en gång. Naturligtvis får man sådana här reaktioner då, det kunde vem som helst räkna ut. Det är ungefär som att ha helt gratis sjukvård för alla för att direkt gå över till en obligatorisk avgift på 1000 kronor i månaden.

Man kommer aldrig i närheten av kopieringen i ren försäljning. De som fyller hårddiskar med film och musik skulle aldrig köpa dessa mängder, därav fantasisummor i vissa bolags uppskattningar.
Oläst 2012-07-10, 23:32 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Vad är det för tjänster folk efterfrågar efter vi är missnöjda med det som finns idag?

För egen del saknar jag fler tvod-distrubutörer i min tv, i dagsläget finns bara ett företag där och de har ej avtal med alla filmbolag. De filmer som finns fungerar dock klockrent och bra bild, inga laddningstider osv. Har man dator kopplad till tv och stereo kan man nog täcka in de flesta nyare filmer och bör således klara sig bra. Generellt är det bara fjantigt att braschen ej kan komma på bra sätt efter alla år så alla tvod-distrubutörer kan visa alla filmer...

Köpfilm är nog under all kritik, finns väl knappt film att köpa som saknar något skydd?
Får jag en film med t.ex. DRM kan jag ej streama den från mitt NAS till TV.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017