FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Med ditt resonemang kan man lika bra sluta sälja DVD:er också. Det är ju bara att hyra filmen när man vill se den. Varför skulle någon vilja se en film flera gånger?! Du (och "branschen") kräver att kunden skall anpassa sina behov till utbudet. Tänker du likadant själv som företagare? "Detta är mitt utbud, köp om det passar er." Eller försöker du anpassa din produkt/tjänst till det kunderna vill ha till ett pris de är villiga att betala? Tänk om ICA började resonera likadant. Eftersom snatteriet är utbrett går vi tillbaka till att sälja varor över disk. Kostnaden för detta lägger vi på kunderna via varorna. Nu kräver vi att politikerna/polisen utrotar snatteriet. När detta har skett kan vi börja med självbetjäning igen. Jämförelsen haltar något eftersom ICA drabbas av en direkt kostnad vid snatteriet medan film/musikbolagen bara tappar en högst teoretisk intäkt. Några snabba exempel på högst verkliga behov jag har som jag inte kan tillfredställa enkelt och lagligt vad jag vet!? - Jag vill köpa en film inför resan som jag kan titta på i min iphone/laptop på flyget. - Jag försöker plugga spanska och skulle vilja kunna se min favoritfilm på PC/TV med spansk textning som övning. - Jag vill följa nya säsongen av "Falling skies" direkt när avsnitten kommer ut. Bl.a. eftersom det alltid blir spoilervarning via sociala medier och amerikanska vänner annars. - Jag gillar Peter Sellers och skulle vilja klippa ihop ett "filmcollage" för eget bruk med mina favoritscener. Alla dessa är konkreta "behov" jag har som kund. Alla kan snabbt och enkelt lösas olagligt men inte (vad jag vet?) lagligt... Är det en bra business-modell?! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Varför tror du t.ex. film2home listar 3000 titlar (varav ett fåtal går att köpa) efter några(?) års verksamhet!? imdb listar drygt 2.000.000 titlar. "Branchen" som äger rättigheterna vill inte tillåta att entreprenörer skapar nya smarta tjänster. Detta så länge de tror att kan tjäna mer pengar på att anställa fler jurister och lobbyister som jobbar för att bevara saker som de alltid har varit. Detta fungerar bara så länge de har lagstiftarnas/politikernas öra. Den dag de lättar på reglerna/marginalerna kommer en explosion av smarta och bra tjänster dyka upp på nolltid. Var så säker. Men om jag förstår dig rätt applåderar du den nuvarande strategin som effektivt stoppar nya smarta tjänster... Senast redigerad av Conth den 2012-07-10 klockan 20:41 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Citat:
Säg att jag skriver en bok som jag väljer att trycka upp och inte släpper i digital form, bland annat för att slippa jaga kopierade fotografier eller dylikt på nätet. Har du då rätt att ladda ner denna om du hittar den tillgänglig på TPB? Bör inte jag ha rätt att bestämma hur den ska spridas? Visst tar man sällan någon större skada av "enskilt bruk" men det gör man däremot av att alla som laddar ner den sponsrar illegal spridning av såväl det enskilda verket som många andra verk. Säg vidare att jag har kodat ett ramverk som reproducerar olika typer av kod som kan återanvändas i olika projekt eller om jag kodat ett script som håller ordning på mina domäner. Jag vill endast använda dessa i min egen verksamhet och vill därför inte sälja dem till kunder. De gynnar min verksamhet och jag skulle kunna tappa fördelar gentemot andra ifall de kom ut på marknaden. Om dessa produkter skulle saknas på marknaden eller om mina script passar just dina behov bäst, har du då rätt att stjäla koden från mig?
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-10 klockan 21:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om man har en lag som innebär att c:a en halv miljon svenskar rätteligen bör sitta i fängelse så är något allvarligt fel. Antingen på lagar/affärsmodeller eller svenska folket. Jag vet vad jag tror... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Gillar man inte ett företag och/eller dess affärsmodell gör man enklast i att berätta detta för företaget och sen skita i att köpa något av dom. köper ingen produkterna lär de ändra sina affärsmodeller eller gå i konkurs.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
http://www.dn.se/kultur-noje/fangels...ljon-fildelare Visserligen "bara" hans åsikt, men det är inte orimligt att en halv miljon svenskar förtjänar fängelse. Han skulle i alla fall yrka på fängelse för denna halvmiljon om han fick chans att åtala dem. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|