FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||||||||||
|
|||||||||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Det finns för övrigt gott om icke-statliga grupper som vill skaffa sig bomber och andra vapen så den marknaden försvinner inte även om du skulle gå så långt som att avskaffa alla stater. Om du tror att privata krafter drar sig för att använda såväl våld som vapen så har du helt fel. Citat:
![]() Citat:
Citat:
![]() Alla behöver någonstans att bo, alla behöver inte en iPhone. Hade vi nu infört fri prissättning på hyrorna så hade dessa höjts i i princip alla utsatta förorter till Stockholm, Göteborg och Malmö. Allt fler hade behövt bostadsbidrag och vi hade behövt avsätta mer skattemedel till helt onödiga saker. Citat:
Citat:
Citat:
![]() Citat:
Med "rationellt" menar jag som gynnar naturen, samhället OCH individen.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Då kommer jag göra oss båda en stor produktivitetstjänst genom att inte besvara det mesta i din post. Om du vill tar jag gärna en fika och diskuterar det nästa gång jag är i Sverige, men kan inte waste'a en dag på att diskutera på internet
![]() Citat:
Om man kunde reglera en marknad så att det alltid gynnar naturen, samhället OCH individen så är jag all for it. Kör på. Problemet är att du inte kan det. Dels kan ingen människa se in i framtiden (ännu). Du vet aldrig vilka konsekvenser besluten kommer att få. Du vet inte vilken ny teknik som kommer eller hur samhällen kommer att förändras. Och dels kan ingen människa vara allvetande. De 349 politikerna i riksdagen kan inte veta allting. Visst, de har rådgivare och lobbyister vid sin sida men de kan inte heller veta allting. Och dels för att "bäst för individen" inte alltid går att kombinera. Det som är bra för en individ kan vara dåligt för en annan. En taxiåkare med licens mår bra av att begränsa taxibilarna till 200 stycken. För den arbetslöse som vill bli taxiåkare är en sådan begränsning dålig. Olika människor har olika behov. Marknadsekonomi (som kräver en fungerande rättsstat btw, det går inte att avskaffa staten) är det bästa sättet att styra ekonomin eftersom alla beslut är delegerade till de personer som har: 1. Störst insikt i problemet 2. Vinner mest på rätt beslut 3. Förlorar mest på fel beslut De personerna är individen. Varje person i samhället. När individen själv får bestämma över sitt liv tar vi nytta av hela samhällets kompetens. Vi sitter inte och hoppas att en elitskara i toppen på 349 stycken ska råka gissa rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
![]() Här förutsätter du att individen har tid, ork och möjlighet att göra ett informerat beslut vid varje konsumtion av produkter, tjänster etc. Det finns inte en chans i världen att samhället fungerar bra på det viset. Citat:
Att vår natur och historia är så pass väl bevarad jämfört med vad som är fallet i många andra europeiska länder beror mycket på att vi har en stark och väl fungerande demokrati som byggts upp under en längre tid (+ naturresurser och frånvaro av krig som gjort att såväl människor som statsfinanser mått relativt bra). Tack för en god match ![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-31 klockan 11:02 |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu orkar jag inte skriva så långt efter en kväll med massa alkohol och kom precis hem, men stora frågan är hur många är beroende av skatten?
Säg att man tog bort stora delen av skatten och låt folk sköta sig själva och själv betala för egen välfärd Kan väl inte vara så stor % av samhället som skulle kräva stor stöd. Nu räknar jag bort kostnader för bistånd och flyktingar samt kostnader för allt jävla onödiga saker som inte krävs för samhället ska fungera. Vill man gå på ett museum kan man allt betala det helt själv eller liknande saker. Jag personligen tror inte det skulle gjort så jävla mycket, folk hade nog skött det rätt okej själva. Antingen att dom flyttar in hos kompisar eller sina föräldrar eller hanterar det inom familjen. Kan inte tänka mig att det är så stor % som faktiskt skulle hamna ute på gatan helt själva utan staten grund. Sedan om bostad, i Malta som det skrev kan du hitta bostad samma dag. Det tog mig 4h för fixa mig en bostad som jag tyckte om. I många städer i Sverige är det 5-10 års kö för en skitbostad, även om det inte är i Stockholm. Växjö typ 44 lediga bostäder, typ 1300 sökande på dom 44 så ja. Även samma problem bostäder en bit ifrån. Här betalar jag 675 EUR per månad (medräknat lite el och vatten) för en 4a med havsutsikt bredvid havet vid strandpromenaden. 2 balkonger, litet "tvättrum", arbetsrum, 2 sovrum, kök & stor vardagsrum samt 2 st badrum. I sverige hade du antagligen fått sitta 5-10 års kö, betala 6-10k SEK för en hyresrätt och hamna i en skitstad utan ens närheten till närhet och havsutsikt. Orsaken till det i grunden är att i Sverige är det inte lönsamt bygga nya hyresrätter, kostnaden hade blivit 10-15k i hyra. Dom som har råd betala det hade inte varit så jävla korkade och betalat den summa för en jävla hyresrätt. Valet är då att höja kostnaden för alla hyresrätter för jämna ut total kostnaden, det problemet är att hyresgästföreningen inte accepterar det och blir ett jävla liv bara. När jag var 2v i Sverige senast fick man besök av en person från hyresgästförening som tyckte man skulle bli medlem och bla bla och sa att dom förhandlar mot hyreshöjningar. Precis som om jag skulle brytt mig ett skit om dom höjde hyra med några tusen i Sverige. Dock kan man garantera att den inte byggs några nya hyresrätter om dom inte får in några pengar för klara den budget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Fast anser att staten bryter mot grundläggande rättigheter genom med våld och tvång styra folks liv. Att ta folks pengar och begränsa deras rättigheter att leva sitt eget liv.
Anser man ska kunna avsäga sig statens tjänster och köpa dom själv för en betydligt lägre kostnad än statens. Varför betala 10-1000 gånger mer än vad du kan köpa samma välfärd från privat företag. Är inte rimligt behöva betala mer än 150-200k max i skatt, för det motsvarar över 80% av vad övriga befolkningen betalar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Även om man klarar sig helt undan 3:12 reglerna och får bara betala 30% kapitalskatt så är även det väldigt mycket förlust. Det är ju inte någon annans fel att en person är arbetslös, har man inga pengar så kan man inte förvänta sig att kunna äta mer än nudlar. Som egen företagare har man arbetat hårt för sina pengar från början, mer än vanliga arbetarklassen. Inte fan gnällde jag att jag inte hade någon inkomst från början och fick jobba 12-18h om dagen samt helger utan betald semester eller grunden några inkomster då. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Eller tycker du även att barn som aldrig anstränger sig alls men föds med rika föräldrar förtjänar att leva i lyx medan barn som har fattiga/sjuka föräldrar förtjänar elände? Kan tillägga att jag är egenföretagare som tjänar bra, men inte fan jobbar jag särskilt hårt jämfört med många andra. ;o Så jag kanske förtjänar min höga skatt då... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Samma sak om man råkar vinna större summa pengar. Men det faller lite över ämnet, grunden är att eget ansvar och frihet ska väga över allt. Finns inget som heter rättvisa, utan allt handlar vad man själv gör det till. Är ingen rättighet att kunna leva i lyx. Jag behöver inte jobba längre om jag inte vill, kanske hamnar på runt 1-2h effektiv arbetstid per dag. Men vägen dit har inte varit det lättaste, har varit många år där 8h arbetsdagar eller ledig på helgen inte funnits. Sedan finns det inget eget ansvar i Sverige, du kan sköta din ekonomi hur vårdlöst som du vill. Du kan skita i göra något alls, dra på dig valfria skulder. Det slutar ändå med att du får bidrag från staten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej, även jag läser mer än jag skriver men kände att det kanske var dags att skriva lite trots allt.
Jag som företagare skulle vilja uttrycka en annan åsikt än Patrik. Jag tycker att vi har ett helt ok system i Sverige, det fungerar faktiskt riktigt bra i praktiken. Rent pragmatiskt kan man se det såhär: i princip allt fungerar smidigt, maskineriet är väloljat, effektivt, välbalanserat och tryggt. Det skiljer inte allt för mycket mellan de politiska blocken vilket gör att jag som företagare någorlunda väl kan planera för företagets framtid oavsett vem som vinner valen. Jag vet att mina investeringar är trygga. Jag vet att jag kan få kapital om det skulle behövas. Jag vet att systemet skyddar mig och mitt företag så gott som det är möjligt. Jag vet att jag kan hitta kompetenta medarbetare, etc. Sådana saker är faktiskt värt mer för mitt företag än låga skatter. Som jag ser det är det största problemet för företagsklimatet i Sverige snarare att de stora företagen spelar efter hela andra regler än små. Sverige måste sluta fjäska för storföretagen som Socialdemokraterna började med på 70/80-talet - det är tveksam om det fungerade då men det fungerar definitivt inte i dagens globaliserade värld. Så länge alla företag spelar efter samma regler så är det konkurrensen mellan företagen som är den kritiska faktorn för ett företag - inte skattetrycket, men i dagens system blir det istället straffskatt på att vara entreprenör. Detta snedvrider konkurrensen rejält och det gör Sverige mindre innovationskraftigt. Som privatperson ser jag heller inte ett eventuellt hårt skattetryck som det största problemet i min vardag. Personligen är jag övertygad att mina skattepengar går till riktigt bra saker, och jag vet att människor som arbetar i det offentliga idag arbetar otroligt hårt och många gånger har en orimlig arbetssituation. Åter igen pragmatiskt: jag ser att mina skattepengar löser många små och stora problem på ett elegant sätt. Skulle jag engagera mig politiskt så hade det inte varit för att sänka skatterna, jag kan leva mycket bra på det jag tjänar trots ett eventuellt högt skattetryck. Jag kan faktiskt inte se att en enda av de stora utmaningarna för dagens Sverige löses genom sänkta skatter. Att sänka skatterna för sänkandets skull är för mig att försöka laga något som inte är trasigt. Senast redigerad av coredev den 2012-06-13 klockan 23:46 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|