Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Gör tågvärdarna rätt eller fel?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-10, 14:19 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Visst är det så, lagen behöver förändras på denna punkten, annars kan man väl lika gärna skippa kontrollerna helt.
Oläst 2012-05-10, 16:45 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Att de "förlorade" pengar denna gång utan kontroller beror ju på att de tydligt gick ut med att inga sådana skulle ske. Det räcker ju att endast kontrollera så pass ofta att resenärer inte vill riskera att åka utan biljett + då att kontrollavgiften om man åker fast är tillräckligt hög. Jag tror även att många av de som inte betalade då ville straffa bolaget för denna incident. Som betalande resenär vill jag ha en bra balans mellan att alla betalar och mängden kontroller.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-10, 19:29 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Sedan beror det mycket på deras egna värdelösa service, är buss/spårvagn inte i tid? Så klart man vägrar betala för den resan då. Är det totalt fullt så man får trängas som boskap? Så klart man inte betalar då.

Så ska folk börja betala mer för sig får dom även börja leverera en korrekt tjänst, inte ta fullt pris och blåsa kunderna.

Sedan finns ju ju självklart folk som inte skulle betala även om det finns fullt med plats och dom är i tid. Men är ju ändå inte rätt med ökad trakasserier med ökat antal kontroller.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-10, 20:06 #4
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan beror det mycket på deras egna värdelösa service, är buss/spårvagn inte i tid? Så klart man vägrar betala för den resan då. Är det totalt fullt så man får trängas som boskap? Så klart man inte betalar då.
Du bor väl inte ens i Sverige längre, så hur ska du veta hur trafiken i Västra Götaland ser ut för Västtrafik?

Jag reser dagligen med dom i Göteborg och det är sällan som det krånglar, isg handlar det kanske om 10min i 95% av de krånglande fallen.
I dessa fall då det krånglar har de en resgaranti, du kan t.ex. få kompensation eller ta en taxi och få upp till ett visst belopp i ersättning.

Det är en fri marknad så du kanske kan starta din egen kollektivtrafik och erbjuda perfekt service, rena och hela fordon och till den fantastiska summan av 0kr per tur?
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-10, 20:25 #5

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Du bor väl inte ens i Sverige längre, så hur ska du veta hur trafiken i Västra Götaland ser ut för Västtrafik?

Jag reser dagligen med dom i Göteborg och det är sällan som det krånglar, isg handlar det kanske om 10min i 95% av de krånglande fallen.
I dessa fall då det krånglar har de en resgaranti, du kan t.ex. få kompensation eller ta en taxi och få upp till ett visst belopp i ersättning.

Det är en fri marknad så du kanske kan starta din egen kollektivtrafik och erbjuda perfekt service, rena och hela fordon och till den fantastiska summan av 0kr per tur?
Jag bor inte i Sverige längre, men har varit i GBG under flera års tid så vet mycket väl hur det ser ut där. Och vet att många spårvagnar är totalt överfulla.

Även om spårvagnarna funkar i rätt okej i tid, dock pendeln är lite så och så med.

Anser inte marknaden är fri, anser kollektivtrafiken inte ska få bidrag från skattepengar utan vara helt självfinansierad.

Jag åker väldigt mycket taxi, dom gångerna man åker spårvagn i GBG är om man bara ska en bit inom centrum då det går smidigare. Men man ser ju hur överfullt det ofta är på många av dom. Så jag förstår varför folk inte kan tänka sig betala för många turer.

Resegaranti är ett skämt, du får lägga på 2000 för din tid att ens orka skicka in en sådan sak. När jag bodde i Sverige hamnade jag runt 10-20k i taxi resor per år när man åkte med SJ exempelvis.

När jag var tillbaka i Sverige för några veckor sedan under 2v bara hamnade jag på runt 10k i taxi resor bara där för att inget fungerar i U-landet Sverige.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-10, 23:05 #6
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg

Du vet väl om att resgarantin gäller endast om chauffören själv anmäler att han är sen och inte kommer hålla tiden? Lycka till att få ut ersättning annars. ... Been there.. did that. Minimerar min åkning med Västtrafik.. Blir bara värre och värre tyvärr. Höjer priser men servicen går ner.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 08:35 #7
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Du vet väl om att resgarantin gäller endast om chauffören själv anmäler att han är sen och inte kommer hålla tiden? Lycka till att få ut ersättning annars. ... Been there.. did that. Minimerar min åkning med Västtrafik.. Blir bara värre och värre tyvärr. Höjer priser men servicen går ner.
Har aldrig haft några problem när jag ansökt efter resegarantin. Har fått godkänt alla
gånger. Att de skriver att bussen ska vara 15-20 min sen har inte behövts för mig. Det
har räckt att jag riskerat komma för sent till jobb/anslutande bussar/möten för att de
skulle betala taxin.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 07:13 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Du har väl rest i alla fall? Telebolaget du äger tycks iaf inte ha något problem med att debitera för icke-fungerande tjänster :P
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-11, 10:25 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:

Så ska folk börja betala mer för sig får dom även börja leverera en korrekt tjänst, inte ta fullt pris och blåsa kunderna.

Sedan finns ju ju självklart folk som inte skulle betala även om det finns fullt med plats och dom är i tid. Men är ju ändå inte rätt med ökad trakasserier med ökat antal kontroller.
Jag använder kollektivtrafiken i Göteborg då och då och den fungerar alldeles utmärkt för det mesta. Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att betala för de tjänster dina bolag erbjuder.
Oläst 2012-05-11, 13:55 #10
Rbin Rbin är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2010
Rbin Rbin är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2010
Jag åker med ofta med Västtrafik och har ett flertal gånger sett kontrollanterna gå hårt åt passagerare.
Jag själv blev nedtryckt i en hållplats vid Olskroken för cirka 6 år sedan jag slog i bakhuvudet så hårt att jag svimmade och vaknade upp 10 sekunder senare och blödde i munnen.

Jag fick kanske delvis skylla mig själv för jag försökte springa men det intressanta var att dom hade mitt ID redan och ändå misshandlade mig. Jag borde egentligen anmält dom men jag var ung och dum och struntade i det och tog boten och betalade den, hade även flera vittnen till händelsen.

Det jag är mest glad för är att jag inte lät ilskan ta över för då hade väl jag åkt på våld mot tjänsteman.

Kontrollanterna måste finnas annars kommer 50% planka, men dom måste ändra sin attityd. Sen tycker jag Västtrafiks priser är alldeles för dyra om man jämför med andra städer. Har en polare som betalar cirka 15 kronor för en liknande resa där vi får betala 45 kronor cirka. Förstår att vissa inte har råd. (Han bor i Skåne)

Ett exempel är när jag skulle åka 3 hållplatser inom Mölnlycke och betala med SMS biljett i förrgår, resan var cirka 5 minuter och kostade 42 kronor cirka. Något måste ändras i deras system..
Rbin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017