FAQ |
Kalender |
![]() |
#101 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är mycket möjligt att den nuvarande praxisen ska omvärderas och lagen skall omtolkas men så är det inte nu. Sen undrar jag verkligen över om du jobbar eller har jobbat med detta (användande av bedrägligt beteende inom persontransportsektorn), det verkar faktiskt inte så. Själv har jag jobbat på SJ, Swebus bl.a. EDIT: Det var meningen att svaret skulle bli längre men jag blev avbruten (jobb av alla saker) och nu har jag tappat tråden och orkar inte försöka hitta den. Senast redigerad av Westman den 2012-04-23 klockan 14:26 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det som bör vara avgörande är allmännyttan för en skatteinvestering och här tycker jag det är rätt lätt att argumentera för en skattesubventionerad kollektivtrafik. Sedan kan man diskutera hur stor delen bör vara. Själv tycker jag tanken på gratis kollektivtrafik är intressant (utan att alls veta vad det skulle innebära ekonomiskt). Vore kul att se en analys av detta. helt klart finns det många besparingar att göra (bort med massor av administration). Sedan undrar jag även hur din kalkyl angående bilism ser ut om du räknar in alla kostnader i form av vägbyggen, miljöpåverkan, underhåll, trafikolyckor etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Däremot skulle jag gärna se ett system där exempelvis pensionärer, sjukpensionärer och andra utsatta grupper fick ansöka om gratis periodkort. Vad gäller kostnaderna så är det bara att kolla boksluten för respektive bolag man är intresserad av. Östgötatrafiken finansierar exempelvis 40% av verksamheten med hjälp av biljettpriset. Det mesta av administrationen torde väl ändå beröra personalen och ekonomin? Den försvinner inte bara för att det blir gratis att åka. Då blir det tvärtom ännu större press på att hålla nere kostnaderna.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-23 klockan 14:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#107 | |||
|
||||
|
Citat:
EDIT: Jag har aldrig påstått att kontrollanter har någon annan rättighet än t.ex. gemene man. Envarsgripande är det lagrum som används även av väktare då de inte heller har någon större befogenhet än gemene man (med reservation för vad införandet av batonganvändningen medför för efter den lagändringen har jag inte hållit mig uppdaterad). Väktare omfattas av tjänstemannaskyddet (populärt kallat), det är/var skillnaden. Senast redigerad av Westman den 2012-04-23 klockan 15:07 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |||
|
||||
|
Veolia och andra utförare står sällan för biljetthanteringskostnaden, det gör trafikhuvudmannen - antingen helt eller delvis.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kontrollanter har alltså inga speciella befogenheter att utföra envarsgripande, men ändå menar du att de har rätt att göra det om en person på tåget inte kan visa upp en biljett?! Det går inte ihop för mig... Då kan vem som helst gripa en person som man misstänker har smitit förbi spärrarna enligt dig? Antingen har de speciella befogenheter eller så faller ju hela logiken... Dessutom tycker jag (fortfarande) att det är galet att kunna åberopa att det finns fängelse i straffskalan om det aldrig någonsin har hänt att en tjuvåkare blivit dömd till fängelse (men det är bara min åsikt såklart). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |