FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Vad gäller vägarna så har vi även där en del avgifter idag i form av trängselskatter och broavgifter och jag tror vi kommer att se mer av detta i framtiden. Det finns dessutom en väsentlig skillnad där. Vägarna är en förutsättning även för kollektivtrafiken och för en stor del av näringslivet. Användningen av dessa begränsas relativt väl eftersom bilar, lastbilar, motorcyklar osv. kostar en hel del. Det finns därutöver idag ett ekonomiskt incitament för många att använda kollektivtrafiken istället för bilen. Det behövs också ett ekonomiskt incitament för att få människor att använda cykeln eller benen istället för kollektivtrafiken och det skulle försvinna om den blev helt gratis.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om du inte äger en bil och använder en bil så FÅR du del av skattemedel som dras in genom bilismen och som används till till exempel kollektivtrafiken.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det som bör vara avgörande är allmännyttan för en skatteinvestering och här tycker jag det är rätt lätt att argumentera för en skattesubventionerad kollektivtrafik. Sedan kan man diskutera hur stor delen bör vara. Själv tycker jag tanken på gratis kollektivtrafik är intressant (utan att alls veta vad det skulle innebära ekonomiskt). Vore kul att se en analys av detta. helt klart finns det många besparingar att göra (bort med massor av administration). Sedan undrar jag även hur din kalkyl angående bilism ser ut om du räknar in alla kostnader i form av vägbyggen, miljöpåverkan, underhåll, trafikolyckor etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Däremot skulle jag gärna se ett system där exempelvis pensionärer, sjukpensionärer och andra utsatta grupper fick ansöka om gratis periodkort. Vad gäller kostnaderna så är det bara att kolla boksluten för respektive bolag man är intresserad av. Östgötatrafiken finansierar exempelvis 40% av verksamheten med hjälp av biljettpriset. Det mesta av administrationen torde väl ändå beröra personalen och ekonomin? Den försvinner inte bara för att det blir gratis att åka. Då blir det tvärtom ännu större press på att hålla nere kostnaderna.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-23 klockan 14:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
På längre sikt tror jag det är en besparing. SL:s nya biljettsystem SL Access kostade nästan 700 millar senast jag kollade och det är tveksamt om SL:s nya pensionärskrossarspärrar ingick i priset eller om de kostade extra. Något biljettsystem hade uppenbart inte behövts om det inte behövdes biljetter. Det är samma sak som med tv-licensen - det kostar mer att kontrollera att folk har betalt än att göra det skattefinansierat. Det är totalidiotiskt att spännisar ska hålla fast plankare när de kan göra något vettigt istället, typ slänga ut påtända snubbar. Förbifart Stockholm räknar man kommer kosta 28 miljarder (vilket många tror är rejält i underkant och att den verkliga kostnaden kommer sluta på 50 plus) och byggs därför att Essingeleden är igenkorkad under rusningstid. Hade fler stockholmare valt att åka kollektivt kanske förbifarten inte hade behövts utan det hade räckt att bredda Essingeleden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Och hur lätt tror du det blir att avvisa någon från ett område utan spärrar och utan avgifter?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|