FAQ |
Kalender |
![]() |
#111 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kollektivtrafiken bör inte betalas av skattepengar alls, den bör ha ett biljettpris som motsvarar kostnaden för driva det.
Ser man till dom som har bil, dom får betala jävla massa skatter, bensin, trängselavgifter, parkeringsavgifter. Dom får betala allt från egen ficka, så rimligt att även kollektivtrafiken betalas helt från dom som använder det. Men dumma boskapen till svenskar gnäller direkt, varje gång SL har höjt har det blivit stora skriverier i tidningar och massa gnäll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du kanske kallar det incitament, jag ser det mer som muta eller ekonomsikt tvång :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Det är den stora massan som är relevant i det här sammanhanget. Vad minoriteten höginkomsttagare väljer att göra spelar inte så stor roll för samhällets del, det går inte att påverka dessa på detta vis oavsett.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad skönt det är med enkla lösningar ;o
Jag förutsätter att du är emot kommunala idrottsanläggningar, löparspår i skogen, välskötta badplatser, dagis, skolpeng och annat som är "skattesponsrat"? Senast redigerad av Conth den 2012-04-23 klockan 17:22 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har man inte råd att betala för sina egna kostnader får man prioritera om utgifterna, eller höja inkomsterna.
Man får anpassa sitt liv efter sina inkomster, det är inte någon annans problem eller fel. Folk är ju så dumma i detta jävla landet Sverige som tror att det är politikers ansvar för arbetslöshet och att dom ska trolla fram jobb. Till och med konsumentskyddslagen är ju skriven för att personen inte ens ska behöva ta eget ansvar för något. Jag anser att man kan ta betalt för många av dom kommunalservice för dom som vill utnyttja det, finns ju trängselskatt så visst kan man ta betalat för annat med. Så skulle inte se det något problem ta betalt ex. för löparspår. Jag har själv en matkostnad på 6-9k per månad bara för mig själv, men hade aldrig fått för mig att anse att jag ska få det subventionerat. Lika lite som att folk ska få sina fritidsintressent subventionerat i form av gratis löparspår. Senast redigerad av patrikweb den 2012-04-23 klockan 17:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
På längre sikt tror jag det är en besparing. SL:s nya biljettsystem SL Access kostade nästan 700 millar senast jag kollade och det är tveksamt om SL:s nya pensionärskrossarspärrar ingick i priset eller om de kostade extra. Något biljettsystem hade uppenbart inte behövts om det inte behövdes biljetter. Det är samma sak som med tv-licensen - det kostar mer att kontrollera att folk har betalt än att göra det skattefinansierat. Det är totalidiotiskt att spännisar ska hålla fast plankare när de kan göra något vettigt istället, typ slänga ut påtända snubbar. Förbifart Stockholm räknar man kommer kosta 28 miljarder (vilket många tror är rejält i underkant och att den verkliga kostnaden kommer sluta på 50 plus) och byggs därför att Essingeleden är igenkorkad under rusningstid. Hade fler stockholmare valt att åka kollektivt kanske förbifarten inte hade behövts utan det hade räckt att bredda Essingeleden? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|