Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

14 ledarskapskvalitéer enligt Steve Jobs

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-10, 10:22 #1
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag köpte boken om Steve Jobs och har nu kommit till sidan 428 av ca 650. Har de senaste 4 dagarna läst ca 300 sidor. Planen är att ha läst klart till helgen.

Det är mycket läsvärt och intressant material i boken, rekommenderar fler att läsa den.
Finns även som ljudbok på iTunes (dock engelska), ca 24h lång, jag har lyssnat på den 2 ggr redan.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-23, 11:12 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Jag utvecklar gärna mina åsikter.

Steve Jobs har fått en nästan ikonisk status och även om jag inte tvivlar på att han var en bra ledare så har Apple sett både framgångar och motgångar under hans ledning. Det finns många som tillskriver alla företagets framgångar hans person och lederegenskaper men jag är säker på att han skulle hålla med mig om att det bara var en del av helheten. Tillfälle och tur är två andra faktorer som oftast betyder mer. Ergo, han var säkert en bra ledare och vissa av punkterna i listran är säkert bra men det blir lite fånigt med liknande punktlistor eftersom det är ett så dåligt sätt att beskriva helheten på.

Det andra är att punktlistan är lite för kortfattad och poetiskt utformad för att det skall gå att leva efter den i praktiken. Den ger för stort utrymme för läsarens egna värderingar och personlighet att lysa igenom. På vissa sätt är den för generell och många av punkterna kan tolkas som självklarheter idag. Något annat man kan fundera på är vad motsatsen till punkten egentligen skulle vara.

Enligt min åsikt dugen den som underhållning & inspiration men kanske inte mycket mer.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-27, 23:03 #3
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Mycket kan man säga, men underskatta aldrig en riktigt bra Powerpoint-presentation - det har löst många knutar för mig :-D
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-28, 00:07 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Mycket kan man säga, men underskatta aldrig en riktigt bra Powerpoint-presentation - det har löst många knutar för mig :-D
Instämmer helt och hållet!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-06, 19:21 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Det där lät lite mer negativt än vad det var menat. Steve Jobs är verkligen en person som gjort enorm skillnad till det bättre. Det är tack vara personer som honom som vi ibland tar rejäla språng i teknikutvecklingen och ändrar vår syn på tekniken som hjälpmedel istället för att göra små förbättringar av befintlig teknik.
Personer som honom med galna idéer behövs väldigt mycket, men jag skulle nog inte vilja/våga sätta en sån person vid rodret för mitt företag och låta honom göra vad han ville.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017