Jo en UPS finns redan också, och backuplösning med för den delen

Jag såg dock det som lite irrelevant i sammanhanget och därför nämnde jag inget om det - jag var mest nyfiken på hur folk här hade byggt o figgat ett system med de grejor jag tog upp som var själva grunden.
Kan dock nämna att jag till slut valde att köra DC på namnservrarna, efter massor av läsning på nätet kom jag fram till att det faktiskt ska vara säkrare än att köra rena DNS:er eftersom AD:t handskakar alla zonöverföringar med domänanslutna maskiner och att överföringarna sker krypterat. Säkrar man bara upp så domänanslutningar bara kan ske innanför huvudbrandväggen ska det vara lugnt. Och då kör jag ns2 som RODC (Read-Only; AD:ts version av sekundär zon).
Utöver det har jag kommit fram till att HyperV-värdarna får ha två virtuella nätverk figgade; ett på vardera NIC (ett för publika IP-adresser och ett för privata). Då kan jag ha t.ex. (virtuella) sql-servrar på privata IP och (virtuella) servrar som behöver åtkomst till dessa, t.ex. web-server, får två virtuella nätverkskort där det privata dock inte har någon gateway figgad, men genom att då vara på samma subnet kan accessa sql-server via privata adresser (som då går genom fvs318g routern där jag säkrar upp trafiken ytterligare).
Någon som har några kommentarer på det, vad nackdelar och risker kan vara med detta i förhållande till andra möjliga lösningar?