Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-03-22, 14:07 #1
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Fast det där resonemanget kan man ju föra kring väldigt mycket av vår lagstiftning. Var sätter man gränsen? Det är något man alltid måste ta hänsyn till. I Sverige är vi trots allt väldigt noga med att specificera HUR alla register vi har får användas och det är väldigt snäva begränsningar i många fall. Det här är långt ifrån det enda dataregister som används idag.

Det blir lite grann som att säga att man inte ska förbjuda kniv på öppen plats bara för att man är rädd för att om några år så kan man inte ens gå med en blyertspenna på sig
Fast i det här fallet så finns ju redan ett visst intresse från politikerhåll för idéerna att ge t.ex. APB och andra intresseorganisationer och företrädare tillgång till information.

Det finns en anledning till uppkomsten av talesättet gällande finger och hela handen...
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 14:14 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Fast i det här fallet så finns ju redan ett visst intresse från politikerhåll för idéerna att ge t.ex. APB och andra intresseorganisationer och företrädare tillgång till information.

Det finns en anledning till uppkomsten av talesättet gällande finger och hela handen...
Visst är det så, man måste alltid vara uppmärksam på sådan problematik men det är definitivt inget skäl till att just denna lag inte ska gå igenom. Lagen gäller ju faktiskt också politikerna precis lika mycket som dig och mig Med tanke på den granskning media ständigt utsätter politiker för så tror jag ändå en övervägande majoritet är ganska måna om privatlivet.
Oläst 2012-03-22, 14:32 #3
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg

Huvudet på spiken. Bara för att Sverige historiskt skött sig rätt bra i ett internationellt perspektiv, finns det väl knappast någon anledning att bara negligera dessa nya lagar med motiveringen att Sverige brukar vara mån om svenskars personliga integritet.

Världen (men även politiken och det politiska beslutfattandet) blir allt mer globaliserad och dessutom är vi med i EU. Jag förstår att nya lagar måste till pga internets dominans, möjlighter och spridning, men är det inte VÄLDIGT mycket IPRED, Datalagringsdirektiv, SOPA, PIPA, ACTA, FRA nu?
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 14:46 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Huvudet på spiken. Bara för att Sverige historiskt skött sig rätt bra i ett internationellt perspektiv, finns det väl knappast någon anledning att bara negligera dessa nya lagar med motiveringen att Sverige brukar vara mån om svenskars personliga integritet.
Det finns väl desto större anledning att tycka tvärtom med samma motivering? Bara för att man anser att lagen är bra innebär det inte att man negligerar lagen eller dess effekter. Jag är övertygad om att alla politiker är minst lika väl medvetna om att man måste vara noga med hur information används som vi är. Om man reagerar mot just denna lag så bör man kanske reagera desto mer på de register med betydligt känsligare information som finns idag inom framför allt sjukvården. Där är motivet bättre underlag till forskning, bättre hälsa för befolkningen osv. Här är motivet ett säkrare samhälle där man lättare kan bevisa brott. Jag tycker dessa motiv långt överväger de nackdelar som EVENTUELLT kan uppstå någon gång i en mer eller mindre avlägsen framtid.
Oläst 2012-03-22, 15:00 #5
Captain Thailands avatar
Supermoderator

Supermoderator
Captain Thailands avatar

Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag är övertygad om att alla politiker är minst lika väl medvetna om att man måste vara noga med hur information används som vi är.
Det får man i varje fall hoppas. Med risk för att verka smått konspiratorisk tror jag även vissa politiker påverkas av annat än ENBART ett brinnande engagemang för folkets bästa. Jag åsyftar i detta fallet lobbyorganisationer, marknadskrafter, arbetsgivarorganisationer, fackföreningar, militären, andra länders regeringar (läs: EU och USA) osv.

Dock är jag fullkomligt övertygad om att många svenska politiker verkligen månar om folks integritet och demokratiska rättigheter.

Jag hoppas det blir som du tror och skriver, att jag om tio-femton år kan avskriva mina små farhågor som dravel. ;-)
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-03-22, 14:58 #6
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Det är Sossarna som har varit drivande i den här lagen.

Om den är bra eller dålig, kan vi vänta och se. IPRED lagen var ingen höjdare om man se till antalet brottsfall som kom till fällande domar.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017