Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att hämnas eller icke hämnas?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-13, 10:31 #31
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
As a general rule...
Det är oftast bättre att vid dispyter av liknande karaktär vända andra kinden till och vara den större personen... och bara gå vidare.

Grejen är den att detta redan har kostat dig:
- tid
- energi
- pengar
- glädje

Och det kan komma att kosta dig mycket mer av samtliga. Om du bara släpper det så är har du bara förlorat så mycket som du har hittills. Den egentliga vinsten med att få någon form av "hämd" är nästan alltid, sett ur ett större perspektiv i livet, inte värt kostnaden i form av ovan. Välj dina fighter, är detta den du vill dedikera tid och energi åt?

Det är mina tankar kring hämd generellt

Citat:
Ursprungligen postat av Ekke Visa inlägg
För några månader sedan sade jag upp mig från mitt jobb och flyttade till en ny stad. Jag har sparat länge för att kunna klara mig utan någon som helst inkomst men det innebär också att ekonomin är tajt.

För någon månad sedan köpte jag och min sambo en bil och bara efter några dagar slutade den att fungera som den ska, med andra ord startade den inte alltid och vi blev tvungna att lämna in den till en verkstad. För det första ville de till en början inte säga vad som var fel på den och vi hade bett dem om att komma med ett pris innan de fixade då sambons pappa har kontakter.

Ägaren undvek att svara i telefonen och hans medarbetare sade att han inte var där varpå vi åkte dit och där stod han, när han såg oss skämdes han rejält. Han visade för min sambo vad problemet var, startmotorn (som var helt ny) fungerade ej. Han gav oss inget pris men vi antog att det inte skulle gå på allt för mycket. Dagen efter hade han bytt ut startmotor till ett pris av 2000 kr, ungefär 1300 kr mer än vad vi hade räknat med.

Vi fick ivarjefall hem bilen men dagen efter startade den inte igen, då påstod de att det var några gängor under motorn som var dåliga och behövdes bytas ut till ett pris utav 6000 kr. Då bilen kostade oss 8500 kr var det inte på frågan att laga det, därför bestämde vi oss för att sälja bilen. Då vi inte fick igång bilen var det lite svårt att få den såld, därför tog sambons pappa bilen till en annan verkstad och för några dagar sedan kom domen.

Det var inte något större fel på bilen från början, felet var is-propp i tanken vilket lätt fixas med lite k-sprit. Bilmecken har med andra ord lurat oss på 2000 kr.

Nu kommer det roliga
Vi känner oss såklart grundlurade och är riktigt förbannade men här kommer twisten, ett visitkort. På visitkortet står det en domän-adress som ännu inte är registrerad och när man söker på företaget dyker inget direkt upp.

Frågan är nu om jag ska hämnas genom att registrera deras domänadress som står på deras visitkort och antingen sälja det till dem dyrt eller skriva att det är ett oseriöst företag som lurar sina kunder. Är det lagligt att göra så mot ett företag som privatperson?

Vad tycker ni att jag ska göra?
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-13, 15:59 #32
Base Base är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Base Base är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Jag har fått kostnadsförslag från officiella verkstäder som varit helt hutlösa och logiska, men tror ej man rakt av försökt lura mig, snarare brist på kompetens. Men ibland kan fel som sagts innan vara svåra att lokalisera och det krävs ett par 'försök' innan man träffar rätt. Det ska ej behöva vara så teoretiskt men praktiskt händer det. Normalt brukar verkstaden anpassa totalsumman när det sker så man ej behöver betala fullt pris för det.
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-13, 20:56 #33
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Jag tycker du ska registrera domännamnet. Du behöver ju inte göra det för att sabotera eller vinna något på det, men det är väl inte mer än rätt att i alla fall försöka få tillbaka lite utav det du faktiskt förlorat på grund utav den personen.
Han skall registrera domänet, men inte för att sabotera eller vinna något på det. Men ändå skall han försöka att få tillbaka lite utav det han faktiskt förlorat på grund av personen som i detta fall är verkstaden?

Förstår inte hur du tänker...
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-13, 21:40 #34
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Han skall registrera domänet, men inte för att sabotera eller vinna något på det. Men ändå skall han försöka att få tillbaka lite utav det han faktiskt förlorat på grund av personen som i detta fall är verkstaden?

Förstår inte hur du tänker...
Om jag skulle köpa en glass för 10 kronor och sälja den till dig för 10 kronor så har jag inte gått med någon vinst, och har därför inte vunnit något på det. Skulle jag däremot ha köpt den för 10 kr men sålt den till dig för 40 kronor så har jag däremot gått med vinst, eller hur.

Jag skulle inte kalla det att sabotera att registrera ett domännamn som ett företag glömt att registrera. Det sker ju hela tiden utan att egentligen ha någon ond tanke bakom det, mer än att vilja tjäna lite pengar på det. Just i detta fall så har ju dock TS en anledning att kanske vara lite småsur på företaget, och kan således givetvis överväga att försöka gå med extra mycket vinst eller liknande vid en eventuell försäljning. Skulle han däremot sälja det för ett billigt, realistiskt och resonabelt pris så är det ju snarare generöst och inte gjort i ett syfte att sabotera. Hade jag vetat att ett företag som Spotify skulle skapas 1 månad senare så hade jag utan tvekan registrerat .se,com,net etc. om dessa varit lediga.

Skulle han däremot slänga upp en sida där han skriver hur dåligt han tycker företaget är, ja då är det ju helt klart mer åt sabotera-hållet.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-13, 23:03 #35
MikaelBs avatar
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
MikaelB MikaelB är inte uppkopplad
Medlem
MikaelBs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
En vän till mig köpte en begagnad startmotor för 300 kr och fick betala 200 kr för jobbet för att byta startmotorn.
Så 700 kr för det är inte lite. 2000 kr lät dyrt - vilken jävla mekaniker sätter på en sprillans startmotor på en äldre bil? Låter inte som en bra bilmekaniker.

Köp domänen iaf!
500kr för att byta startmotor inkl startmotor oavsett om du har en moped är otroligt billigt.

Låt oss säga att en bilverkstad köper in en begagnad del för 200kr, han får 10% rabatt av bildemonteringen och tar 300kr för jobbet som vi säger är otroligt enkelt och tar 30 minuter att utföra.

Sedan har det tagit 10 minuter totalt för kundbokaren att boka in arbetet, bemöta kunden när denna lämnar in bilen och 5 minuter för att beställa reservdelen eftersom det gick fort och enkelt att hitta den.

Det tar sedan 10 minuter totalt för mekanikern att köra in fordonet, och sedan köra ut det. Plus plocka undan verktyg han använt under arbetet och fylla i en arbetsorder.

Sedan tar det kundmottagaren 5 minuter att ta betalt av kunder samt uttala artighetsfraser.

Totalt tog arbetet 60 minter, arbetet har inbringat en inkomst på 230 kr inkl marginalförtjänst på denna begagnade reservdel.

Av dessa försvinner 20% i moms så återstående är 184kr.

Mekanikern och kundmottagaren har vardera 20 000 SEK i lön

Den anställde kostar arbetsgivaren ungefär 160kr / timme vilket gör att det återstår 24kr.

På dessa 24 kr ska hyran för lokalen betalas, den ska värmas upp och även verktyg och annan utrustning ska finansieras samt givetvis även alla andra kostnader som telefoni, arbetskläder, hygienutrustning osv.

Så den webbutvecklare som är villig att arbeta för samma timkostnad (eller vi kan dubbla den!) anställer jag på heltid direkt!
MikaelB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-14, 00:27 #36
Ankan Ankan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Ankan Ankan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
I det här fallet så kom min polare med startmotorn. :-) Allt som behövdes göras var upp med bilen på lyften och sen ta bort startmotorn och sätta dit den nya. Tror det tar max 15-20 minuter för en som gjort det förut.

Thomas: Det jag menar är att nyare bilar har mer avancerad elektronik. En äldre bil som inte går rent kan det vara förgasaren medan på en nyare bil kan vara någonting i databoxen.
Ankan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-14, 02:13 #37
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jo fast nu skrev du "Han skall registrera domänet, men inte för att sabotera eller vinna något på det. Men ändå skall han försöka att få tillbaka lite utav det han faktiskt förlorat på grund av personen som i detta fall är verkstaden?"

Alltså ska TS registrera domänet, men inte för att sabotera eller vinna något på det. Då är det ju inte ens någon idé från första början, eller? Sen skriver du "Men ändå skall han försöka få tillbaka lite utav det han faktiskt förlorat.."

Verkar inte gå ihop. Det är som att säga nej fast ja, förstår du det själv eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Om jag skulle köpa en glass för 10 kronor och sälja den till dig för 10 kronor så har jag inte gått med någon vinst, och har därför inte vunnit något på det. Skulle jag däremot ha köpt den för 10 kr men sålt den till dig för 40 kronor så har jag däremot gått med vinst, eller hur.

Jag skulle inte kalla det att sabotera att registrera ett domännamn som ett företag glömt att registrera. Det sker ju hela tiden utan att egentligen ha någon ond tanke bakom det, mer än att vilja tjäna lite pengar på det. Just i detta fall så har ju dock TS en anledning att kanske vara lite småsur på företaget, och kan således givetvis överväga att försöka gå med extra mycket vinst eller liknande vid en eventuell försäljning. Skulle han däremot sälja det för ett billigt, realistiskt och resonabelt pris så är det ju snarare generöst och inte gjort i ett syfte att sabotera. Hade jag vetat att ett företag som Spotify skulle skapas 1 månad senare så hade jag utan tvekan registrerat .se,com,net etc. om dessa varit lediga.

Skulle han däremot slänga upp en sida där han skriver hur dåligt han tycker företaget är, ja då är det ju helt klart mer åt sabotera-hållet.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-14, 02:49 #38
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Jo fast nu skrev du "Han skall registrera domänet, men inte för att sabotera eller vinna något på det. Men ändå skall han försöka att få tillbaka lite utav det han faktiskt förlorat på grund av personen som i detta fall är verkstaden?"

Alltså ska TS registrera domänet, men inte för att sabotera eller vinna något på det. Då är det ju inte ens någon idé från första början, eller? Sen skriver du "Men ändå skall han försöka få tillbaka lite utav det han faktiskt förlorat.."

Verkar inte gå ihop. Det är som att säga nej fast ja, förstår du det själv eller?
Äh. Men då tycker jag väl att han ska försöka gå med vinst då. Ingen idé att dra ut på den diskussionen nå mer.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-14, 10:27 #39
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Märks att det är mycket småbarn i den här tråden Strunta i domänen och släpp det här. Man vinner aldrig något på att "hämnas". Vi har alla förlorat pengar på olika typer av misstag, det man kan göra är försöka lära sig något av det hela.

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-01-14 klockan 10:31
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-14, 10:35 #40
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
As a general rule...
Det är oftast bättre att vid dispyter av liknande karaktär vända andra kinden till och vara den större personen... och bara gå vidare.

Grejen är den att detta redan har kostat dig:
- tid
- energi
- pengar
- glädje

Och det kan komma att kosta dig mycket mer av samtliga. Om du bara släpper det så är har du bara förlorat så mycket som du har hittills. Den egentliga vinsten med att få någon form av "hämd" är nästan alltid, sett ur ett större perspektiv i livet, inte värt kostnaden i form av ovan. Välj dina fighter, är detta den du vill dedikera tid och energi åt?

Det är mina tankar kring hämd generellt
+1 Björn! Mycket bra skrivet!

Eller som min mentor säger ang hämnd "Det lönar sig inte att slå på skit, man blir bara smutsig"
Blomsterpassion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017