FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
As a general rule...
Det är oftast bättre att vid dispyter av liknande karaktär vända andra kinden till och vara den större personen... och bara gå vidare. Grejen är den att detta redan har kostat dig: - tid - energi - pengar - glädje Och det kan komma att kosta dig mycket mer av samtliga. Om du bara släpper det så är har du bara förlorat så mycket som du har hittills. Den egentliga vinsten med att få någon form av "hämd" är nästan alltid, sett ur ett större perspektiv i livet, inte värt kostnaden i form av ovan. Välj dina fighter, är detta den du vill dedikera tid och energi åt? Det är mina tankar kring hämd generellt ![]() Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har fått kostnadsförslag från officiella verkstäder som varit helt hutlösa och logiska, men tror ej man rakt av försökt lura mig, snarare brist på kompetens. Men ibland kan fel som sagts innan vara svåra att lokalisera och det krävs ett par 'försök' innan man träffar rätt. Det ska ej behöva vara så teoretiskt men praktiskt händer det. Normalt brukar verkstaden anpassa totalsumman när det sker så man ej behöver betala fullt pris för det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Förstår inte hur du tänker... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag skulle inte kalla det att sabotera att registrera ett domännamn som ett företag glömt att registrera. Det sker ju hela tiden utan att egentligen ha någon ond tanke bakom det, mer än att vilja tjäna lite pengar på det. Just i detta fall så har ju dock TS en anledning att kanske vara lite småsur på företaget, och kan således givetvis överväga att försöka gå med extra mycket vinst eller liknande vid en eventuell försäljning. Skulle han däremot sälja det för ett billigt, realistiskt och resonabelt pris så är det ju snarare generöst och inte gjort i ett syfte att sabotera. Hade jag vetat att ett företag som Spotify skulle skapas 1 månad senare så hade jag utan tvekan registrerat .se,com,net etc. om dessa varit lediga. Skulle han däremot slänga upp en sida där han skriver hur dåligt han tycker företaget är, ja då är det ju helt klart mer åt sabotera-hållet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Låt oss säga att en bilverkstad köper in en begagnad del för 200kr, han får 10% rabatt av bildemonteringen och tar 300kr för jobbet som vi säger är otroligt enkelt och tar 30 minuter att utföra. Sedan har det tagit 10 minuter totalt för kundbokaren att boka in arbetet, bemöta kunden när denna lämnar in bilen och 5 minuter för att beställa reservdelen eftersom det gick fort och enkelt att hitta den. Det tar sedan 10 minuter totalt för mekanikern att köra in fordonet, och sedan köra ut det. Plus plocka undan verktyg han använt under arbetet och fylla i en arbetsorder. Sedan tar det kundmottagaren 5 minuter att ta betalt av kunder samt uttala artighetsfraser. Totalt tog arbetet 60 minter, arbetet har inbringat en inkomst på 230 kr inkl marginalförtjänst på denna begagnade reservdel. Av dessa försvinner 20% i moms så återstående är 184kr. Mekanikern och kundmottagaren har vardera 20 000 SEK i lön Den anställde kostar arbetsgivaren ungefär 160kr / timme vilket gör att det återstår 24kr. På dessa 24 kr ska hyran för lokalen betalas, den ska värmas upp och även verktyg och annan utrustning ska finansieras samt givetvis även alla andra kostnader som telefoni, arbetskläder, hygienutrustning osv. Så den webbutvecklare som är villig att arbeta för samma timkostnad (eller vi kan dubbla den!) anställer jag på heltid direkt! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Medlem
|
I det här fallet så kom min polare med startmotorn. :-) Allt som behövdes göras var upp med bilen på lyften och sen ta bort startmotorn och sätta dit den nya. Tror det tar max 15-20 minuter för en som gjort det förut.
Thomas: Det jag menar är att nyare bilar har mer avancerad elektronik. En äldre bil som inte går rent kan det vara förgasaren medan på en nyare bil kan vara någonting i databoxen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo fast nu skrev du "Han skall registrera domänet, men inte för att sabotera eller vinna något på det. Men ändå skall han försöka att få tillbaka lite utav det han faktiskt förlorat på grund av personen som i detta fall är verkstaden?"
Alltså ska TS registrera domänet, men inte för att sabotera eller vinna något på det. Då är det ju inte ens någon idé från första början, eller? Sen skriver du "Men ändå skall han försöka få tillbaka lite utav det han faktiskt förlorat.." Verkar inte gå ihop. Det är som att säga nej fast ja, förstår du det själv eller? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Märks att det är mycket småbarn i den här tråden
![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-01-14 klockan 10:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eller som min mentor säger ang hämnd "Det lönar sig inte att slå på skit, man blir bara smutsig" |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|