Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med nonchalanta FSData

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-14, 11:33 #1
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av njoy Visa inlägg
Det konstiga med loggarna är att samtliga tidsmätningar upp når ganska exakt 3 eller 9 sekunder med några tusendelars differens. Det kan inte vara en slump eller relaterat till belastning.
Anledning att vi valde FSData var just prestanda. Vi testade flera hotell men hos FSData blixtrade det bara till när vi laddade sidorna. CityNetwork finns det en annan tråd om här på WN om vad som var otillfredställande.

Jag är generellt trött på att jag som kund oftast vet mer än supporten man ringer till, eller teknikern man blir kopplad till. Det gäller flera webbhotell. När det gäller belastning och nertider så är supporten ofta ovetandes om driftstörningarna, om det inte varit flera timmar. Det är högst pinsamt att behöva informera webbhotellen om deras egna brister, det borde dom känna till innan jag ringer. De borde alla lägga externa bevakningar på maskinerna att börja med, t.ex. via pingdom. Intern bevakning är uppenbarligen otillräcklig.
Vilken tråd om CityNetwork syftar du på?

Givetvis har webbhotellen bevakning på sina maskiner men det är ju inte möjligt att externt bevaka svarstider på varenda site som de hostar. Sedan är ju inte supportpersonalen som sitter och övervakar så de kan ju inte vara liveuppdaterade med status på servrarna även om kommuniktaionen mellan tekniker och support ofta kan bli mycket bättre.
Många gånger beror dessutom störningarna på att det är problem i nätet någonstans mellan dig och webbhotellet och detta är ju utanför webbhotellets kontroll och är oftast beroende av vilken ISP man har.
Det är hur som helst väldigt mycket mer komplext än vad du verkar tro att driva ett webbhotell.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-14, 13:29 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Givetvis har webbhotellen bevakning på sina maskiner men det är ju inte möjligt att externt bevaka svarstider på varenda site som de hostar. Sedan är ju inte supportpersonalen som sitter och övervakar så de kan ju inte vara liveuppdaterade med status på servrarna även om kommuniktaionen mellan tekniker och support ofta kan bli mycket bättre.

Många gånger beror dessutom störningarna på att det är problem i nätet någonstans mellan dig och webbhotellet och detta är ju utanför webbhotellets kontroll och är oftast beroende av vilken ISP man har.
Det är hur som helst väldigt mycket mer komplext än vad du verkar tro att driva ett webbhotell.
Jag tycker tvärtom han har fog för sin kritik; förutsatt att hans testscript låg lokalt. Har man inte en intern övervakning som säkerställer att databas-anslutningen går på en bråkdel av en sekund så vore det bättre att bara slänga upp en wordpress-demo på en separat host på varje server och övervaka denna - tills man fått till en hyffsad egen övervakning.

Att support-personal har tillgång till systemstatus i realtid är för mig också en helt grundläggande funktion för att supporten faktiskt ska vara informerad. Det borde inte krävas mer än ett par timmars utbildning och förutsatt att det finns en vettig övervakning för teknikerna är ju också exporten/anpassningen snabbt fixad.

Dock måste jag säga att när svarstiden är nästan exakt 9 sekunder många gånger får det mig också att tro att felet kan ligga hos skribenten. Laddar han in ett stort bibliotek innan testkoden med några inneboende problem? Gör han testerna från en extern maskin och så att han faktiskt testar sitt nät mer än han testar svarstiden hos databasen? Men sen finns ju också möjligheten att de körs lokalt på webbhotell utan någon felande kod inblandad och databas-servern ger 3-9 sekunders tider för anslutning och inloggning. Det är långt ifrån acceptabelt för någon miljö - oavsett om det är billig shared hosting.

Sen kan ju också nämnas att persistent connections till MySQL nästan alltid är totalt felanvändna och ger mer skada än nytta.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-14, 15:28 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Jag tycker tvärtom han har fog för sin kritik; förutsatt att hans testscript låg lokalt. Har man inte en intern övervakning som säkerställer att databas-anslutningen går på en bråkdel av en sekund så vore det bättre att bara slänga upp en wordpress-demo på en separat host på varje server och övervaka denna - tills man fått till en hyffsad egen övervakning.

Att support-personal har tillgång till systemstatus i realtid är för mig också en helt grundläggande funktion för att supporten faktiskt ska vara informerad. Det borde inte krävas mer än ett par timmars utbildning och förutsatt att det finns en vettig övervakning för teknikerna är ju också exporten/anpassningen snabbt fixad.
Du tog det där citatet helt ur sitt sammanhang. Jag har inte på något sätt påstått att han inte har anledningen att klaga för det har han verkligen. Det är inte acceptabelt som jag skrev i mitt förra inlägg i tråden.

Givetvis ska supporten ha tillgång till intern systemstatus i realtid, men att se externa mätningar(som efterfrågades) på alla webbhotellets siter är något helt annat. Jag skrev också att det här ofta kan bli mycket bättre.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-14, 18:15 #4
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 102
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 102
Jag tänker ofta på optimering i mina skript och med exekveringsförlopp på några tusendels sekunder så är webbplatsen oftast blixtsnabb. Nyttjat RAM c:a 1 Mb. I koden redogör jag för att ingen annan kod kompileras eller körs emellan tidmätningarna.

Man vinner inte mycket på persistent connections i mysql gentemot andra mer komplexa databaser. Anledning till pconnect i mitt fall är i hopp om att hitta en redan öppen kanal istället för att skapa en ny. I avseende just delayen vid anslutning.

Efter att ha googlat lite hittar jag massor med trådar om just 3000ms och 9000ms delayer mot mysql. De beror alla på en bugg i linuxkerneln åtgärdad i 2.6.24.5. Det visar sig att FSDatas kernel från 2008 tillhör just de versioner där buggen bekräftats. Stämmer ju onekligen in med problematiken jag har också.

Länk för den vetgirige: http://www.linuxquestions.org/questi...ctions-613670/

Har ringt upp FSData om detta men de verkar ytterst ointresserade på supporten. Jag tyckte det då var lämpligt att tala med en ansvarig tekniker, och en sådan ska ringa upp mig sa dom. Supportkillen sa inte ens adjö när han la på. Av erfarenhet 2 ggr tidigare kommer nog aldrig teknikern ringa. Men vi väntar och ser...

Ser ingen mening att använda ticketsystemet för supportärenden. Det tar alltid minst 2-3 dagar innan ärendet vänder.
njoy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-14, 19:08 #5
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 102
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 102
Måste bara berömma FSData utöver all kritik i tråden jag gett. Har talat med tekniker Henrik. Han är relativt nyanställd men mkt trevlig och ställde bra frågor och visade stort intresse för ärendet. Bra kille! Han kommer återkoppla imorgon efter att ha undersökt lite mera.

ITisGood.se: Tråden om CityNetwork återfinns här http://www.wn.se/t1049425.html. Det visade sig att Citynetwork tog till sig av kritiken, men jag valde att stänga mitt konto hos dom ändå då. Det är trist att man inte blir bemött förrän man går ut offentligt på WN.se. Min personliga åsikt är att CityNetwork borde få växa till sig lite grann. Hitta en stabil lösning som branschen känner igen och stå fast vid den. Kanske blev jag kund när skruvandet på variabler hade sin topp. Men det är erfarenheten jag fick. För övrigt hade de en svajig prestanda. Ibland jättesnabbt, ibland segade det till åt Bineros håll. Prestandan bekräftade dom hade varit ett problem. Detta var juli/augusti 2011.
njoy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017