![]() |
Problem med nonchalanta FSData
Är det nån mer som har prestandaproblem med FSData? Jag upplever webbservern vi ligger på som generellt snabb, men vid flera tillfällen får mysql servern hosta. Det började redan i höstas.
FSData säger att de överbelastat antalet mysql användare och lovade i september en ny server. Jag tror det finns en annan prolematik. Nu börjar strulet: 9 sep - Jag rapporterar långa delayer på mysql anslutningarna. 20 sep - FSdata meddelar överbelastning och att vi behöver flyttas. Ungefärlig en vecka leveranstid. Ärendet stängs och ingenting händer. 6 okt - Jag frågar hur det går. 10 okt - FSdata meddelar att nya servern har kommit och flytt sker asap. Ärendet stängs och ingenting händer. 26 okt - Jag meddelar fortsatt problematik och frågar hur det går. 28 okt - FSData säger att det ska påskynda ärendet. Ärendet stängs och ingenting händer. 28 nov - 2,5 månader har gått. Något mutter ringer jag in och frågar hur det går. Vänligt bemött av Alexander öppnar han ärendet igen. 2 dec - FSData svarar att en RAID kontroller var dead-on-arrival 10 okt och behöver skickas på garantiärende till Tyskland. De har dock beslutat att köpa ett nytt istället och nya servern ska vara uppe om en vecka. 9 dec - Jag frågar hur det går. 13 dec - FSData svarar att de väntar på beställningar och retur. Summa summarum är det ingen skillnad alls sen min felanmälan 9 sep. Upplever FSData som oerhört oengagerade i ärendet. Här är ett exempel på mina dagliga loggar: Warning: A MySQL connection established in 9.000 s. Warning: A MySQL connection established in 9.006 s. Warning: A MySQL connection established in 8.999 s. Warning: A MySQL connection established in 9.001 s. Warning: A MySQL connection established in 9.006 s. Warning: A MySQL connection established in 2.999 s. Warning: A MySQL connection established in 9.000 s. Warning: A MySQL connection established in 2.999 s. Warning: A MySQL connection established in 9.000 s. Warning: A MySQL connection established in 3.009 s. Warning: A MySQL connection established in 3.004 s. Warning: A MySQL connection established in 9.003 s. Warning: A MySQL connection established in 2.999 s. Warning: A MySQL connection established in 9.002 s. Warning: A MySQL connection established in 8.998 s. Warning: A MySQL connection established in 8.999 s. Warning: A MySQL connection established in 9.001 s. Warning: A MySQL connection established in 3.010 s. Warning: A MySQL connection established in 9.005 s. Warning: A MySQL connection established in 9.003 s. Warning: A MySQL connection established in 3.001 s. Warning: A MySQL connection established in 3.001 s. Warning: A MySQL connection established in 3.001 s. Warning: A MySQL connection established in 8.998 s. Warning: A MySQL connection established in 9.001 s. Warning: A MySQL connection established in 3.000 s. Warning: A MySQL connection established in 3.011 s. Warning: A MySQL connection established in 9.007 s. Warning: A MySQL connection established in 9.005 s. Warning: A MySQL connection established in 9.005 s. Warning: A MySQL connection established in 9.006 s. Warning: A MySQL connection established in 9.004 s. Warning: A MySQL connection established in 3.001 s. Samt en del sådana här emellanåt: PHP Warning: mysql_pconnect(): Lost connection to MySQL server at 'reading initial communication packet', system error: 111 PHP Warning: mysql_pconnect(): Lost connection to MySQL server at 'reading initial communication packet', system error: 113 Så här ser koden ut som mäter: // Set start timestamp $execution_time_start = microtime(true); // Connect $sqlLink = mysql_pconnect(DB_SERVER, DB_USERNAME, DB_PASSWORD); // Set stop timestamp $execution_time_stop = microtime(true); // Calculate duration time $execution_time_duration = $execution_time_stop - $execution_time_start; |
Prestandan mellan olika hotel skiljer sig markant. Tyvärr vill inte FS-data dela med sig av sin prestanda, men nedan är 3 web-hotel som ger mycket bra prestanda:
oderland.com egensajt.se loopia.se |
Jag har 4 kunder på varsina Loopia servrar.
* En snabb server (Blink blink) * En godtycklig server. (1-5 s laddningstid) * En mycket slö server. (Sidor i OpenCart laddar på 10-20 s) Edit: Den fjärde också godtycklig. Jag befinner mig i Västerås, samma stad som Loopia. Oderland behöver jag prova igen, det var länge sen sist och då var det otillfredställande med periodiska nertider flera ggr i veckan. Egensajt.se har jag varit nyfiken på och lät prova det. La dock ner det när FTPn spökade. Ett server quota kommando fördröjde varje fil och osCommerce skulle ta ett dygn att ladda upp. Är det du Anders som ligger bakom webhosting-benchmark.com? Jag har länge eftersökt en sådan tjänst som tar webbhotell till en rond. Ett tag slipade jag på idén i huvudet. Hur är dina planer på att vidareutveckla tjänsten? För att vara ett sånt framgångsrikt IT land som Sverige är, så tycker jag inte att våra webbhotell riktigt ger uttryck för det. |
Kul att det är fler som är intresserad av prestanda för webhotel.
Jag tycker att du ska ta ett snack med egensajt om ftp-problemen. De är ganska måna om att inte ha den typen av problem (tyvärr ingår det inte i våra test (idag)) Många hotel har kortare nertider, dock har jag hittils inte märkt några problem med oderland som skulle vara värre än andra hotel. Våra test skript är tillgängliga för nedladdning, som om du skulle se stora skillnader i våra siffror mot vad du får om du kör våra skript så är du välkommen att höra av dig till oss eller webhotellet ifråga. Har du önskemål om fler funktioner? |
Om det var en relativt viktig sida det gällde så hade jag flyttat för länge sen. Man kan inte acceptera sådana väntetider. Tyvärr är det väl kanske som du säger lite si och så med kvaliteten på webbhotellkonton, mycket på grund av att det är massproduktion för "vanliga kunder" som gäller om man vill tjäna pengar idag. Då får inte varje kund kosta särskilt mycket. Det finns naturligtvis alternativ om man har högre krav men då går kostnaden genast upp.
|
Citat:
|
Citat:
|
Det där är ju verkligen inte acceptabelt, varken prestandan eller deras agerande.
Jag hade liknande problem med Loopia för ett par år sedan även om de inte var i närheten av lika allvarliga. Jag fick då samma problem med anslutningarna(~10 sek) och ibland connection timeout på ett par procent av anslutningarna till databasen, främst under kvällar när loaden var högst. Jag kontaktade supporten efter ett tag och jag blev flyttad till en snabbare databasserver vilket löste problemen. Kör man på shared hosting får man tyvärr vara beredd på detta. Det är massproduktion och man vill inte ha allt för mycket outnuttjad serverkraft. De här problemen blir dock mycket mindre om man väljer ett hotell med en lastbalanserad miljö som t.ex. City Network eller EgenSajt. Jag tycker inte man som kund ska behöva kontakta supporten då och då för att få hoppa mellan olika servrar för att kunna få okej prestanda. Det borde man få ändå. |
Det konstiga med loggarna är att samtliga tidsmätningar upp når ganska exakt 3 eller 9 sekunder med några tusendelars differens. Det kan inte vara en slump eller relaterat till belastning.
Anledning att vi valde FSData var just prestanda. Vi testade flera hotell men hos FSData blixtrade det bara till när vi laddade sidorna. CityNetwork finns det en annan tråd om här på WN om vad som var otillfredställande. Jag är generellt trött på att jag som kund oftast vet mer än supporten man ringer till, eller teknikern man blir kopplad till. Det gäller flera webbhotell. När det gäller belastning och nertider så är supporten ofta ovetandes om driftstörningarna, om det inte varit flera timmar. Det är högst pinsamt att behöva informera webbhotellen om deras egna brister, det borde dom känna till innan jag ringer. De borde alla lägga externa bevakningar på maskinerna att börja med, t.ex. via pingdom. Intern bevakning är uppenbarligen otillräcklig. |
Citat:
Givetvis har webbhotellen bevakning på sina maskiner men det är ju inte möjligt att externt bevaka svarstider på varenda site som de hostar. Sedan är ju inte supportpersonalen som sitter och övervakar så de kan ju inte vara liveuppdaterade med status på servrarna även om kommuniktaionen mellan tekniker och support ofta kan bli mycket bättre. Många gånger beror dessutom störningarna på att det är problem i nätet någonstans mellan dig och webbhotellet och detta är ju utanför webbhotellets kontroll och är oftast beroende av vilken ISP man har. Det är hur som helst väldigt mycket mer komplext än vad du verkar tro att driva ett webbhotell. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson