FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Inte gör man heller vad man kan för att förbättra säkerheten på andra ställen, vi hade utan problem kunnat få ner antalet döda i trafiken till nästan noll. Hastighetsgränser, var man får vistas, tekniska krav på bilar etc. Men det går inte att genomföra, ingen vill att det ska ta 2 timmar att köra 1 kilometer, eller behöva köpa ny bil var 6:e månad för en säkerhetsdetalj har tillkommit. Säkerhet handlar om upplevelse och avvägning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() När det gäller flyg så kan dock sådant som "ser ut att vara säkert" ändå ge en verklig effekt. Man gör många insatser i avskräckande syfte oavsett vad det gäller. Ofta funkar det, ibland inte.
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Citat:
Så om man ser hur många liv narkotikan tar idag så tror jag betydligt mindre liv hade gått i spillo om den var laglig. Antagligen billigare kostnad att ta hand om missbrukare med än att försöka bekämpa den som det är idag. Man måste ju beräkna saker till dess rimlighet, i många fall tror jag att om staten hade lagt pengar på forskning istället för andra saker så hade det räddat mer liv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sommarjobbade + lite till på Arlanda 2006.
Om ni oroar er för säkerheten pga. den där artikeln så borde ni söka till SGS (dotterbolag till SAS) och köra lite bagagelastning en sommar (man får råkoll på allt det där med flygplan och flygplatser ![]() ![]() Men för att gå tillbaka on-topic. Man har fått rätt bra koll på vad som händer på insidan, och det är så mycket mer än att någon lyckas snurra sig förbi kontrollerna med en bombatrapp. Jag får själv en sån där "klump" i halsen när blåljus blinkar i bakspegeln när jag kör bil, av samma anledning så blev jag nog stoppad (på väg från jobbet) när jag gick ut. De har otroligt bra ögon för att fånga upp typer med fel inställning. Dessutom kan jag tänka mig att det där försöket kördes igenom hela vägen, och därför det förmodligen lyckades så bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Citat:
Räknar man det produktionsbortfall som uppstår i all väntetid på en flygplats, över alla flygplatser i hela världen, tror jag, om man räknar krasst ekonomiskt på det, att vi hade tjänat ekonomiskt på det med några fler attacker, om man samtidigt sluppit säkerhetskontroller och annat tidsödslande. Men frågan är om man vill leva i den världen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
Citat:
Ska man gå efter statistik så är det bara skada för samhället myndighetens agerande skapar. Risken att det är en riktigt bomb och någon skadas är betydligt mindre än hur många som dör i trafiken eller av rökning. Men inte fan förbjuds bilar, men det är okej stänga av en hel station i några timmar bara för någon ringt in ett bombhot där risken måste vara 0.0001% att det är på riktigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Det här förvånar mig absolut inte. Att det inte fungerar riktigt som det är tänkt finns nog i de flesta branscher, bara att det inte uppdagas. Se t.ex. på det senaste avslöjandet av SÄPOs rekrytering av omyndiga personer som informatörer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ändå ska vi lägga miljarder på att göra det krångligare att flyga, göra folk rädda för terrorister och massa andra hot som är än mindre i realiteten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
|
Citat:
Och som vanligt får man betala för allt idioti :P Attacken i Norge kom nog som en chock för alla, att det går spränga en bomb och någon kan gå runt och skjuta massa folk. Dom får ändå vara "glada" att han hade "politiska" motiv. Skulle han varit ute döda så många som möjligt hade dödssiffran varit betydligt högre. Och i det fallet spelar det ingen roll hur hårde kontroller på flygplatsen eller inte. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|