Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dålig koll på Arlanda

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-25, 19:16 #21
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Alltså, man måste ju göra vad man kan för att förbättra säkerheten och rädda människoliv oavsett om det gäller tåg, flyg eller bil.
Men det gör man ju inte. När det gäller flyg gör man primärt det som ser ut att vara säkert.

Inte gör man heller vad man kan för att förbättra säkerheten på andra ställen, vi hade utan problem kunnat få ner antalet döda i trafiken till nästan noll. Hastighetsgränser, var man får vistas, tekniska krav på bilar etc. Men det går inte att genomföra, ingen vill att det ska ta 2 timmar att köra 1 kilometer, eller behöva köpa ny bil var 6:e månad för en säkerhetsdetalj har tillkommit.

Säkerhet handlar om upplevelse och avvägning.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 19:18 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Men det gör man ju inte. När det gäller flyg gör man primärt det som ser ut att vara säkert.

Inte gör man heller vad man kan för att förbättra säkerheten på andra ställen, vi hade utan problem kunnat få ner antalet döda i trafiken till nästan noll. Hastighetsgränser, var man får vistas, tekniska krav på bilar etc. Men det går inte att genomföra, ingen vill att det ska ta 2 timmar att köra 1 kilometer, eller behöva köpa ny bil var 6:e månad för en säkerhetsdetalj har tillkommit.

Säkerhet handlar om upplevelse och avvägning.
I "vad man kan" ingick även sådant som allmänhetens inställning

När det gäller flyg så kan dock sådant som "ser ut att vara säkert" ändå ge en verklig effekt. Man gör många insatser i avskräckande syfte oavsett vad det gäller. Ofta funkar det, ibland inte.
Oläst 2011-11-25, 19:42 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Alltså, man måste ju göra vad man kan för att förbättra säkerheten och rädda människoliv oavsett om det gäller tåg, flyg eller bil. När det gäller bil så handlar det emellertid normalt sett om olyckor. Man kan inte alltid hindra någon från att göra ett ödesdigert misstag. Det är ju en väsentlig skillnad mot att kapa flygplan och köra in dessa i skyskrapor... Man lägger ner miljarder kronor på att bekämpa narkotika också trots att risken att du och jag råkar illa ut på grund av narkotikahandeln är mycket liten. Det blir lite märkligt att göra sådana jämförelser.
Om man ser till narkotika så är det ju flera länder som skapat problemet, skulle det vara helt lagligt skulle priset inte kosta mycket mer än en liter mjölk kostar.

Så om man ser hur många liv narkotikan tar idag så tror jag betydligt mindre liv hade gått i spillo om den var laglig.

Antagligen billigare kostnad att ta hand om missbrukare med än att försöka bekämpa den som det är idag.

Man måste ju beräkna saker till dess rimlighet, i många fall tror jag att om staten hade lagt pengar på forskning istället för andra saker så hade det räddat mer liv.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 19:43 #24
blomkruka blomkruka är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2004
blomkruka blomkruka är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2004
Sommarjobbade + lite till på Arlanda 2006.

Om ni oroar er för säkerheten pga. den där artikeln så borde ni söka till SGS (dotterbolag till SAS) och köra lite bagagelastning en sommar (man får råkoll på allt det där med flygplan och flygplatser ). Skitnajs jobb för övrigt, bland de bästa jag haft faktiskt (går att hitta på arbetsförmedlingens hemsida via märsta/sigtuna). Så har ni nån arbetslös pojk hemma, bara skicka ut han på uppdrag! Han kommer inte ångra det

Men för att gå tillbaka on-topic. Man har fått rätt bra koll på vad som händer på insidan, och det är så mycket mer än att någon lyckas snurra sig förbi kontrollerna med en bombatrapp. Jag får själv en sån där "klump" i halsen när blåljus blinkar i bakspegeln när jag kör bil, av samma anledning så blev jag nog stoppad (på väg från jobbet) när jag gick ut. De har otroligt bra ögon för att fånga upp typer med fel inställning. Dessutom kan jag tänka mig att det där försöket kördes igenom hela vägen, och därför det förmodligen lyckades så bra.
blomkruka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-25, 19:52 #25
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om man ser till narkotika så är det ju flera länder som skapat problemet, skulle det vara helt lagligt skulle priset inte kosta mycket mer än en liter mjölk kostar.

Så om man ser hur många liv narkotikan tar idag så tror jag betydligt mindre liv hade gått i spillo om den var laglig.

Antagligen billigare kostnad att ta hand om missbrukare med än att försöka bekämpa den som det är idag.

Man måste ju beräkna saker till dess rimlighet, i många fall tror jag att om staten hade lagt pengar på forskning istället för andra saker så hade det räddat mer liv.
Det var väl också det Kofi Annan och ett gäng andra kändisar började kampanja för tidigare i år.
Oläst 2011-11-26, 12:44 #26
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
När det gäller flyg så kan dock sådant som "ser ut att vara säkert" ändå ge en verklig effekt. Man gör många insatser i avskräckande syfte oavsett vad det gäller. Ofta funkar det, ibland inte.
Tittar man på en större bild, så är frågan om det är samhällsekonomiskt värt det, dock. Läste i samband med en artikel om sjukvården, att ett människorliv värderas till lite knappt 12 miljoner kronor.

Räknar man det produktionsbortfall som uppstår i all väntetid på en flygplats, över alla flygplatser i hela världen, tror jag, om man räknar krasst ekonomiskt på det, att vi hade tjänat ekonomiskt på det med några fler attacker, om man samtidigt sluppit säkerhetskontroller och annat tidsödslande.

Men frågan är om man vill leva i den världen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-26, 13:18 #27

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Tittar man på en större bild, så är frågan om det är samhällsekonomiskt värt det, dock. Läste i samband med en artikel om sjukvården, att ett människorliv värderas till lite knappt 12 miljoner kronor.

Räknar man det produktionsbortfall som uppstår i all väntetid på en flygplats, över alla flygplatser i hela världen, tror jag, om man räknar krasst ekonomiskt på det, att vi hade tjänat ekonomiskt på det med några fler attacker, om man samtidigt sluppit säkerhetskontroller och annat tidsödslande.

Men frågan är om man vill leva i den världen.
Det hade varit billigare för samhället utan tvekan, även alla bombhot som skadar stora avbrott.

Ska man gå efter statistik så är det bara skada för samhället myndighetens agerande skapar.

Risken att det är en riktigt bomb och någon skadas är betydligt mindre än hur många som dör i trafiken eller av rökning.

Men inte fan förbjuds bilar, men det är okej stänga av en hel station i några timmar bara för någon ringt in ett bombhot där risken måste vara 0.0001% att det är på riktigt.
Oläst 2011-11-26, 16:20 #28
catch catch är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
catch catch är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Det här förvånar mig absolut inte. Att det inte fungerar riktigt som det är tänkt finns nog i de flesta branscher, bara att det inte uppdagas. Se t.ex. på det senaste avslöjandet av SÄPOs rekrytering av omyndiga personer som informatörer.
catch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-26, 23:13 #29
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson Visa inlägg
Fattar inte hysterin kring flygplanssäkerhet. Varje år dör 1.3 miljoner i biltrafiken och ingen bryr sig. När 3000 dog, i en iofs väldigt tragisk flyghändelse, så satsas 1000-tals miljarder på falsk säkerhet inom flyget. Det saknas några som helst rimlig propotioner där mellan.
Jag håller verkligen med dig. Och i Sverige där det 4-5 gånger fler (tror siffrorna var 300 resp 1600) varje år i fall-olyckor. De flesta i hemmet.

Ändå ska vi lägga miljarder på att göra det krångligare att flyga, göra folk rädda för terrorister och massa andra hot som är än mindre i realiteten.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-26, 23:23 #30

Citat:
Ursprungligen postat av jomper Visa inlägg
Jag håller verkligen med dig. Och i Sverige där det 4-5 gånger fler (tror siffrorna var 300 resp 1600) varje år i fall-olyckor. De flesta i hemmet.

Ändå ska vi lägga miljarder på att göra det krångligare att flyga, göra folk rädda för terrorister och massa andra hot som är än mindre i realiteten.
Som jag sagt många gånger att största delen av befolkningen är rätt korkade och inte kan tänka själva utan går på all propaganda staten och politikerna säger.

Och som vanligt får man betala för allt idioti :P

Attacken i Norge kom nog som en chock för alla, att det går spränga en bomb och någon kan gå runt och skjuta massa folk. Dom får ändå vara "glada" att han hade "politiska" motiv. Skulle han varit ute döda så många som möjligt hade dödssiffran varit betydligt högre.

Och i det fallet spelar det ingen roll hur hårde kontroller på flygplatsen eller inte.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017