FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det strider ju dock helt mot vad statuskoderna är till för. Är sidan borttagen ska det generellt sett visas 404 eller dylikt, är sidan förflyttad använder man 301. Råkar man nu ha massa trafik och/eller länkar till en borttagen sida (vilken man enkelt kan se i sin logg samt webmaster tools) så kan man väl fundera på att göra 301 till likvärdig sida, men att peka alla borttagna sidor till startsidan bara för att behålla länkkraft, då tänker man fel. Eller kan en person som jobbar med seo aldrig ta bort sidor på en webbplats? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Tror jag skall skriva ut det i stor stil på kontorets vägg faktiskt. "En sökmotoroptimerare tar aldrig bort sidor!" Klockrent! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
---- Jag förstår inte vad som är så fruktansvärt oetiskt med detta. Om sidan varit värd att länka till från första början så han man ju lyckats skapa innehåll som attraherar länkar. Ska man inte då få göra två bra saker, ta vara på länkkraften och dirigera om besökaren till närmast lämpliga sida? Eller handlar det om att bokstavstroget följa olika felkoder? Som Magnus redan sagt så ligger denna tråd under "sökmotorpositionering", inte "serversidans teknologier". Då är det väl lämpligt att ge råd som gynnar positionering? Det finns två enkla frågor att förhålla sig till:
Sedan kan vi skippa predikningar om vad som är mer eller mindre etiskt rätt. Gör det som gynnar sajten mest, oavsett om det handlar om användarvänlighet eller SEO. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Fast 301 säger ju att sidan finns kvar men på en ny plats, så du motsäger ju dig själv eftersom sidan plockats bort. Hade sidan funnits kvar men på nytt ställe är det ju självklart att göra en 301 redirect. Enda anledningen ni vill köra med 301 är att få kvar länkkraften. Varför ska vi skippa predikningar vad som är etiskt rätt, det är väl precis det som SEO-branschen försöker få tillbaka sitt rykte om, men uppenbarligen skiter du i etiken fortfarande. Vem säger att Google i framtiden inte straffar sidor som gör 301 till en sida med helt annat innehåll än som fanns där förr? Jag tror alla förstår vad folk vill ha fram i tråden men ser det på olika synsätt, är inte alls förvånad över hur SEO-kunniga bara ser på länkkraft och inte helheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Vissa inom SEO-branschen poängterar förvisso vikten av etisk SEO. Men jag ser ingen branschkris som har med bristande etik att göra. Antalet kunder ökar och företagen växer. Citat:
Det stora syftet med SEO är ju att synas högt upp i sökresultaten. Eftersom länkar är så viktiga för rankingen så är det viktigt att ta vara på alla länkar som pekar mot en domän. Men det är fritt fram för den som vill att kasta bort länkkraft. Senast redigerad av kw_wasabi den 2011-11-17 klockan 13:39 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Du har precis tydliggjort skillnaden mellan 301 och 404, skicka vidare och lura besökaren/kunden nu direkt så länge det håller, eller jobba långsiktig och informera, bibehåll förtroendet... Citat:
Om jag däremot hamnar på en sida som talar om att den modellen utgått och sen en länk till kategorin alternativt kategorin listas direkt, DÅ e det absolut bättre för mig som besökare. Trodde just SEO handlade om CONTENT, och att då ge korrekt FAKTA borde väl vara en självklarhet? Rent generellt undrar jag om inte SEO branchen kommer ha egna TVprogram om något år likt byggfuskarna. ;O) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|