FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det har ingen betydelse om du är egenföretagare eller inte när du går till Kronofogden. Du bör alltid se till att du får betalt av dina kunder. Tveka alltså inte att gå vidare om du har en rättmätig skuld att inkräva.
Jag vet inte riktigt hur vanligt det är att kunder gör på det här viset. Det har aldrig hänt mig. Har alltid fått betalt utan problem även om det kommit lite sent i ett fåtal fall. Verkar inte en kund seriös så tackar jag emellertid nej direkt.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-08-15 klockan 15:07 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nilsson,
Det är inte kundens fel i det här fallet är jag rädd.. Jag förstår besvikelsen och frustrationen som du råkat ut för, men det bästa du kan göra är att tacka kunden för beställningen och önska honom välkommen åter - ha dina dörrar öppna. Lär dig något av misstaget och hindra från att det upprepas. Vi på eLuminous Technologies har alltid en betalplan som vi utformar utifrån kunden. Vi ger vårt pris beroende på volym och sedan så delar vi upp betalningen för olika delmål i processen. På så sätt ser vi till att få betalt för vårt arbete. Ta förskottsbetalning för att inleda projektet och sedan tar du betalt allt eftersom du avslutar vissa delmål i projektet. I ditt fall så hade jag som sagt tackat kunden för tiden och önskat honom välkommen åter, även om det hadee lämnat bitter eftersmak. Gör det inte värre för dig än du behöver genom att lägga ner tid på det, lägg den tiden på att hitta nya kunder istället. För övrigt så är det trots allt deras pengar... Senast redigerad av moonflake den 2011-08-17 klockan 12:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är som att ta en taxi men efter halva resan ångra sig och be att få gå av utan att betala.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Varför lägga ner energi på en så onödig grej istället för att hitta en vettig kund som man kan bygga en relation med? Även om det finns många bra och kunniga IT personer i den här tråden som dock inte har lika bra marknadstänk.. Man måste använda sin tid på förbättringar, inte haka upp sig på onödiga tvister, förlorar man bara pengar på.. Lägg ner tiden på förbättringar min vän och lägg upp en ordentlig betalplan som du kan presentera för dina kunder så slipper du stöta på oseriösa velingar som du gjort i ditt fall.. Ta alltid förskottsbetalning innan du påbörjar ett projekt, på så sätt fullföljer oftast kunderna sína projekt... Senast redigerad av moonflake den 2011-08-17 klockan 20:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag rekommenderar dock inte ditt i detta kundcase. Kunden har beställt och det finns säkert något litet som kan bekräfta det såsom ett mail. Vill inte kunden betala eller att man ska avbryta projektet så är det bara till att fakturera det beloppet som man jobat. Vill kunden inte betala, erbjud delbetalning. Vill kunden inte betala. --> Kronofogden ASAP. (Man kan tom begära ett företag i konkurs för en fodran) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag utför personligen bara lite design och SEO-jobb gentemot kund numer och jag brukar ta 0% förskottsbetalt vid designjobb och 100% förskottsbetalt vid SEO-jobb. Att jag skiljer på dessa är för att jag ger kunden rätt att "dissa" en design (men får då inte tillgång till den). SEO-jobb förbetalas som sagt och kunden får en detaljerad rapport när jag är klar. Hur man skall göra är nog individuellt, men seriösa kontrakt och viss förskottsbetalning är effektiva sätt att få betalt.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Eftersom det är tjänst och inte en produkt som kunden beställt har han inte rätt till någon ångervecka.
Eftersom han godkänt allt har han väl två alternativ: Antingen att du fullföljer beställningen och han betalar dig enligt offerten. Eller att du avbryter arbetet och fakturerar din tid och de kostnader du haft i samband med detta. Kunden kan ju inte sätta dig i arbete och sedan ångra sig hur som helst så du måste ju bli kompenserad för det arbete du har gjort på hans beställning. Som sagt, se till att du skriver ett ordentligt avtal i fortsättningen som reglerar den här typen av tvister. Då kan du bara skicka det vidare till KFM om du inte får betalning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Och nästan lika ointressant när det gäller konsumenter. Det finns inga lagstadgade ångerveckor så länge de inte affären görs på distans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är trist men jag tror det är kört :/... Jag vet dock inte!!! |
||