FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Se transporter nedan... Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det som talar för att transporten ingår i köpet av varan är skrivningarna i Konsumentköplagen Avlämnandet 6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning. Kostnaderna för varan 7 § Om inte annat följer av avtalet, skall säljaren svara för transportkostnader och andra kostnader för varan som uppkommer före avlämnandet och som inte beror på att avlämnandet har försenats till följd av något förhållande på köparens sida. Intressant är dock §2 2 st som kanske kan tillämpas i det här fallet 2 § Lagen gäller även beställning av en vara som skall tillverkas. Om beställaren skall tillhandahålla en väsentlig del av materialet, gäller därutöver 4 § första stycket samt 6 och 7 §§ konsumenttjänstlagen (1985:716). Lagen gäller inte avtal som innebär att den som skall leverera en vara även skall utföra arbete eller någon annan tjänst, om tjänsten utgör den övervägande delen av hans förpliktelse. Lag (2002:587). Du kanske kan hävda att expressleveransen utgjort huvuddelen, om den kostat mer än hälften av totalsumman. Senast redigerad av GregerA den 2011-08-05 klockan 18:47 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om man sedan anser det vara ett problem med postförskottsavgifter och fraktkostnader för små beställningar finns alltid möjligheten att ha ett minsta ordervärde.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu Senast redigerad av jonny den 2011-08-08 klockan 13:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Att köparen måste stå för returfrakten är alla överrens om tror jag? Detta framgår av 2 kap. 13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. och av 14 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Säljaren ska betala tillbaks det köparen har betalat honom = inte betala returfrakten eftersom köparen inte betalat säljaren för den utan troligtvis Posten. Gällande expressfrakten skulle jag använda mig av 2 kap 4 § 1 st. och hävda att frakten är en tjänst som köpts tillsammans med varan och då göra gällande att ångerrätten inte gäller. Bestämmelserna om ångerrätt i 9–-16 §§ gäller inte distansavtal om 1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen Köparen har beställt en extra tjänst som inte ingår vid ett normalt köp. Tjänsten har fullgjorts på konsumentens begäran (samtycke). Har kollat igenom förarbetena och detta synsätt verkar stämma. De går dock inte in mer exakt på vilka tjänster som gäller utan det är såklart en bedömningsfråga. Eftersom expressfrakten säkert är flertal gånger dyrare och absolut inte något som normalt följer med ett köp anser jag det rimligt att se frakten som en tjänst utöver själva varan. Jag hade därför valt att betala tillbaks vad frakten normalt hade kostat utan expressleverans. Senast redigerad av ddaarruuddee den 2011-08-18 klockan 00:00 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|