WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ångerrätt. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049384)

dannel77 2011-08-04 21:40

Ångerrätt.
 
Funderar vad som gäller i detta fall.

En kund (privatperson) handlar en vara för 250kr Han vill ha den levererad med Expressfrakt för att den skall hinna i tid, detta kostar enligt postens prislista för Expresspaket 07.00 under 10kg 795kr. Han är villig att betala detta om han får den i tid. Varan levereras och han har den i tid, han hämtar dock inte ut den direkt utan först efter några dagar, sen hör han av sig och vill ångra köpet. Så han skickar tillbaka den till oss, och nu kommer frågan; ska vi då återbetala honom 795kr + varans värde?

Jag anser personligen att en tjänst som är initierad och fullföljd, som tex. en frakttjänst omöjligen kan ersättas honom, då det dessutom är han själv som efterfrågat denna. Kan man inte göra en jämförelse med att om man hyr en hantverkare över internet och denna gör ett jobb hemma hos en, kan man då "ångra köpet" efter detta är genomfört?

Conny Westh 2011-08-04 22:04

De flesta brukar återbetala frakten i sin helhet om det är ett fel på varan, men vid ångerrätt brukar de flesta låta kunden betala returfrakten. I ditt fall skulle jag kunna tänka mig att kunden får betala fraktkostnaden i båda rikningarna, eftersom kunden hade specialbeställt expressfrakten. Har inte kollat distansavtalslagen nu så jag är inte 100 på vad som står i lagen om ångerrätten.

GregerA 2011-08-05 10:06

Lagen säger att konsumenten skall få tillbaka det han betalt till säljaren.

Citat:

19 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, vid avtal om en tjänst, konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts.
Konsumentverket och Trygg Ehandel är av uppfattningen att detta inkluderar fraktkostnaden om hela ordern ångras, vilket ju torde bli fallet med bara en vara. Är det en order med flera varor och endast en del av dessa ångras så behöver inte frakten återbetalas.

Förmodligen finns inget rättsfall som styrker denna uppfattning.

Nu vet jag inte vad det är för en vara, och varför det var så bråttom, men du kan ju fundera över om inte köpet kan ha varit för näringsändamål? En ren konsument har sällan så bråttom att man betalar så höga extra fraktkostnader.

Citat:

2 § I lagen avses medkonsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten

AndreasS 2011-08-05 11:20

Nu var det ett tag sen jag läste hela lagtexten om detta, men jag är rätt säker på att om kunden väljer en specialiserad produkt (frakten i detta fall) så kan inte kunden vänta sig en fullständig återbetalning på denna del.

Det känns ju dock som att kunden försöker göra det besvärligt för dig, beställa med supersnabb frakt sen låta den ligga en par dagar..

Holmgren 2011-08-05 12:02

Som nämts ovan.
Kunden har rätt till pengarna för varan. Frakten är special om jag förstår det rätt?

Möjligen att du återbetalar en summa motsvarande värde på ordinare frakt.

Jan Eriksson 2011-08-05 12:33

Om det var jag som råkade ut för detta så skulle jag, när vara är åter, återbetala summan för vara men behålla frakten. Om det är faktura så skulle jag sända en kreditfaktura på varan men fortfarande kräva betalning för frakten.

SweCat 2011-08-05 14:47

Greger har rätt. Oavsett vad du tycker ska du återbetala tillbaka vad kunden betalat dig, dvs varans värde samt frakt och evnetulla avgifter kunden betalt. Det är inget du kan avtala bort utan är reglerat i lag

Jan Eriksson 2011-08-05 15:18

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat (Inlägg 20413569)
Greger har rätt. Oavsett vad du tycker ska du återbetala tillbaka vad kunden betalat dig, dvs varans värde samt frakt och evnetulla avgifter kunden betalt. Det är inget du kan avtala bort utan är reglerat i lag

Varför har Greg rätt ?

Se transporter nedan...

Citat:

När du inte har ångerrätt

Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.
•inkvartering
•transporter
•servering, catering eller liknande
•kultur-, idrottsevenemang eller liknande
•livsmedel
•tidningar
•vadhållning
•plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.

Källa: http://www.konsumentverket.se/sv/Lag...distanshandel/

tartareandesire 2011-08-05 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat (Inlägg 20413569)
Greger har rätt. Oavsett vad du tycker ska du återbetala tillbaka vad kunden betalat dig, dvs varans värde samt frakt och evnetulla avgifter kunden betalt. Det är inget du kan avtala bort utan är reglerat i lag

Så om en grupp människor går samman i önskan om att sänka ett litet företag så kan man gå till väga på det viset och det är helt lagligt? Känns inte särskilt lyckat.

I det här fallet ligger väl den relevanta frågan i om frakten och produkten kan ses som två separata försäljningar eller inte. Man vill ju rent spontant säga att eftersom transporten var betydligt dyrare så kan det tänkas gå under Jans exempel på undantag ovan. Jag skulle själv inte alls vara pigg på att betala tillbaka frakten men det är också en av en lång rad anledningar till att jag aldrig skulle komma på tanken att syssla med traditionell e-handel :)

GregerA 2011-08-05 18:32

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20413554)
Nu var det ett tag sen jag läste hela lagtexten om detta, men jag är rätt säker på att om kunden väljer en specialiserad produkt (frakten i detta fall) så kan inte kunden vänta sig en fullständig återbetalning på denna del.

Det känns ju dock som att kunden försöker göra det besvärligt för dig, beställa med supersnabb frakt sen låta den ligga en par dagar..

Det där gäller om han t.ex har fått sitt namn ingraverat i produkten.

Frakten, om än dyr, är en "standardprodukt".

Jag säger inte heller att man måste återbetala frakten - men både Konsumentverket och Trygg Ehandel är av den uppfattningen. Är du certifierand enligt Trygg Ehandel har du inget val, men är du inte det så kan du ju prova och se ... protesterar inte kunden så är allt lugnt. Protesterar han så kan det ju bli intressant med en prövning i ARN.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson