Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tycker du WN`s Sälj/köp avdelning fungerar bra?

Visa resultat för omröstning: Tycker du det är dags för en förbättring i WN`s Köp&Sälj?
Nej, är nöjd, ändra inget! 19 23.17%
Ja, En förbättring av något slag behövs verkligen! 51 62.20%
Neutral! 12 14.63%
Antal röster: 82. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-25, 17:00 #51
Doctor.Datas avatar
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2010
Doctor.Data Doctor.Data är inte uppkopplad
Flitig postare
Doctor.Datas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Jag tycker att man ska kunna få låsa sina egna trådar i "Köp & Sälj". Det löser de mesta radikala problemen.
Doctor.Data är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 17:02 #52
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Medlem

Standard Överseende

I stort sett tycker jag nog nuvarande funktion fungerar, även om allt självklart kan bli bättre.
Mycket handlar ju om kunskap och information. Jag själv har nyligen köpt en verksamhet här genom WN för 6-siffrigt belopp och både jag och säljaren är nöjda efteråt.
Som affärsman vill man självklart finna nya intäktskällor, likaväl som man vill få så bra betalt för sina tjänster/produkter som möjligt.
Jag har själv varit inne i en av de trådar jag misstänker Knullis avser, men där berodde mina frågor enbart på att jag inte visste vad en White Label lösning, innebar. Har alltid varit helt inställd på att man har webkoden, med eller utan källkod, på en server man själv har full kontroll på. Jag kanske tror mig kunna tyjäna mer pengar genom synergieffekter etc.
Då ingen förklarade vad en WL lösning var framstod tjänsten i mina ögon ärligt talat som en "bluff", vilket jag faktiskt förstår nu det inte är!
Säljaren utgick från att alla intressenter visste exakt vad en WL lösning var, istället för att se hur frågorna från mig och exvis Conny var, att vi inte begrep vad en VL lösning var...

Sen är det självklart att ju högre försäljningssumma det handlar om desto större blir kraven från en köpare att ha fakta.

Knulis, du skriver att man får buda enligt vad som skrivits i tråden. Jag har dock aldrig hört talas om sådant sätt. Säljer man en verksamhet, nu pratar jag inte om domäner för hundringar utan tjänster/verksamheter för 50 000+ skall det finnas ett underlag där tjänsten/verksamheten förklaras, siffror redovisas tydligt och hur budgivningen skall gå till, inklusive slutdatum för bud oh om moms ingår eller ej.
Köper man en licens, ett bolag, inkråm eller en domän och en källkod. exempelvis framgick det aldrig i din egen tråd om försäljningen av knullis.com vad du sålde, även om du specade mycket stod det att du styrt om allt till en partner i USA.
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 18:45 #53
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Reg.datum: Jun 2004
Joo jag vet att vissa av mina försäljningar har vart röriga osv. hade man haft en mall att följa hur en försäljning ska gå till hade det absolut vart lättare. kul att se röster trilla in dagligen på omröstningen.
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 18:56 #54
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
Joo jag vet att vissa av mina försäljningar har vart röriga osv. hade man haft en mall att följa hur en försäljning ska gå till hade det absolut vart lättare. kul att se röster trilla in dagligen på omröstningen.
Finns företag som livnär sig på att just sälja sådant. kanske värt att höra med ett sådant bolag vid en större försäljning som knullis.com?
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 20:44 #55
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
jag orkar inte skriva ett fullständigt svar men du kommer garanterat få kvarskatt om du tänker så.
Om du säljer som hobby skall kostnaderna vara ENBART för hobbyn. Försök förklara för skattemyndigheten att du inte KAN använda datorn/mobilen/internetaccesen privat...

Givetvis kan du använda datorn privat, en hobbykonstnär kan använda sitt stativ privat också till målningar som inte avsett att bli sålda. Men det är i min mening, en löjlig gränsdragning.

Jag har väldigt väldigt svårt att tro någon privatperson deklarerat vinst för sin domänförsäljning(om det inte är väldigt stora belopp eller ovanligt systematiskt) - än mindre blivit kontaktade av SKV som bett dem redogöra för en eventuell försäljning som allt som oftast ligger under NDA(vid försäljning mot bolag).

Finns varken resurser eller logik till varför man hos SKV skulle jaga privatpersoner på hundralappar/tusenlappar eller hos personerna att göra en massa krångliga beräkningar för att ta upp dessa för beskattning. Vid systematiskt försäljning sker detta ändå allt som oftast i bolagsform...

Men nu är det OT
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 20:59 #56
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Givetvis kan du använda datorn privat, en hobbykonstnär kan använda sitt stativ privat också till målningar som inte avsett att bli sålda. Men det är i min mening, en löjlig gränsdragning.

Jag har väldigt väldigt svårt att tro någon privatperson deklarerat vinst för sin domänförsäljning(om det inte är väldigt stora belopp eller ovanligt systematiskt) - än mindre blivit kontaktade av SKV som bett dem redogöra för en eventuell försäljning som allt som oftast ligger under NDA(vid försäljning mot bolag).

Finns varken resurser eller logik till varför man hos SKV skulle jaga privatpersoner på hundralappar/tusenlappar eller hos personerna att göra en massa krångliga beräkningar för att ta upp dessa för beskattning. Vid systematiskt försäljning sker detta ändå allt som oftast i bolagsform...

Men nu är det OT
En dator är en sak som de allra flesta har och som de allra flesta använder privat i sin vardag. Har man en dator hemma så är det väldigt svårt att häva att den endast används till jobb. Att en konstnär inte säljer all sin konst spelar ju ingen roll. Han utövar ju fortfarande sin hobby när han målar även om han behåller eller ger bort resultatet.

Att det bryter mot lagen torde väl vara anledningen nog för dem att "jaga" de som gör detta. Att det inte är värt det är väl kanske en annan sak, men det är ju ändå deras uppgift att se till att alla betalar skatt och gör rätt för sig.
Det är väl inte speciellt krångligt att räkna ut vinsten på en domänförsäljning. Lite plus och minus borde man nog kunna kräva att man kan som myndig medborgare.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-07-25, 21:23 #57
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är väl inte speciellt krångligt att räkna ut vinsten på en domänförsäljning. Lite plus och minus borde man nog kunna kräva att man kan som myndig medborgare.
Det var ett av det mest naiva jag läst, anser du att varje domänförsäljning direkt skall vinstbeskattas, ungefär samma resonemang som de som anser att varje vunnen pokerhand skall beskattas.

Måste ju rimligtvis dras av för totala antalet hobbyrelaterade inköp under året, (domänköp, webbhotell m.m.) men även rörliga kostnader(den andel som går att koppla till hobbyn) som uppstått för att denna intäkt gjorts möjlig - som internet m.m. Det är väldigt kluriga bedömnings- och definitionsfrågor och jag ser det mer som sund skatteplanering än en moralisk fråga - givetvis ska man skatta för vinster.
Oläst 2011-07-25, 21:25 #58
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:

Men nu är det OT
Sker det i större omfattning (inte endast på en individuell nivå) så finns det givetvis en anledning för SKV till att "jaga" dessa personer.
Oläst 2011-07-25, 21:34 #59
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Sker det i större omfattning (inte endast på en individuell nivå) så finns det givetvis en anledning för SKV till att "jaga" dessa personer.
Du citerar det jag skrev utan att läsa det?
"om det inte är väldigt stora belopp eller ovanligt systematisk" skrev jag...

Tror att nästintill samtliga betydande domänverksamheter sker i bolagiserad form - oavsett är det i min mening knappast WN's roll att rapportera in detta till någon myndighet. Om det då inte sker uppenbara bedrägerier och då polisen är ett alternativt.

Med "systematiskt" menade jag ungefär "Tillräckligt stor omfattning" ?

Senast redigerad av kippex den 2011-07-25 klockan 21:45
Oläst 2011-07-25, 21:41 #60
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Du citerar det jag skrev utan att läsa det?
"om det inte är väldigt stora belopp eller ovanligt systematisk" skrev jag...

Tror att nästintill samtliga betydande domänverksamheter sker i bolagiserad form - oavsett är det i min mening knappast WN's roll att rapportera in detta till någon myndighet. Om det då inte sker uppenbara bedrägerier och då polisen är ett alternativt.
Nej, jag läste precis vad du skrev men det behöver inte vara "väldigt stora belopp" heller (var du nu lägger den gränsen), det räcker med att det sker i tillräckligt stor omfattning för att det ska vara intressant att stoppa. Sådant sprider sig och minskar knappast om man inte gör något åt problemet.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017