FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Tycker du det är dags för en förbättring i WN`s Köp&Sälj? | |||
Nej, är nöjd, ändra inget! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19 | 23.17% |
Ja, En förbättring av något slag behövs verkligen! |
51 | 62.20% |
Neutral! |
12 | 14.63% |
Antal röster: 82. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80006957.html Senast redigerad av daniel_ den 2011-07-23 klockan 15:03 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Dock blir domänhandel, i min mening, svårt(omöjligt) för myndigheter att tvångsbeskatta då det enbart blir vinsten som är beskattningsbar och skall tas upp som inkomst av tjänst - således blir kostnader för domäninköp och övriga kostnader avdragsgilla mot intäkten. "Till utgifterna får man dock räkna annat än bara hobbymaterialet". Vilket i princip gör att man kan göra datorinköp, internetkostnader, mobilabonnemang, osv avdragsgill mot hobbyns intäkter. Tror inte det är många som driver "domänhobbyn" i privat form som inte klarar av att dra av kostnader mot intäkterna. Vet du om det finns någon som tvångsbeskattats(behövt redogöra för privat försäljning)? Däremot ligger det nog i pipeline för ett prejudikat gällande tvångsbeskattning av tillgångar för vissa som bedriver domänhandel i bolagsform. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om du säljer som hobby skall kostnaderna vara ENBART för hobbyn. Försök förklara för skattemyndigheten att du inte KAN använda datorn/mobilen/internetaccesen privat... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Givetvis kan du använda datorn privat, en hobbykonstnär kan använda sitt stativ privat också till målningar som inte avsett att bli sålda. Men det är i min mening, en löjlig gränsdragning. Jag har väldigt väldigt svårt att tro någon privatperson deklarerat vinst för sin domänförsäljning(om det inte är väldigt stora belopp eller ovanligt systematiskt) - än mindre blivit kontaktade av SKV som bett dem redogöra för en eventuell försäljning som allt som oftast ligger under NDA(vid försäljning mot bolag). Finns varken resurser eller logik till varför man hos SKV skulle jaga privatpersoner på hundralappar/tusenlappar eller hos personerna att göra en massa krångliga beräkningar för att ta upp dessa för beskattning. Vid systematiskt försäljning sker detta ändå allt som oftast i bolagsform... Men nu är det OT ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att det bryter mot lagen torde väl vara anledningen nog för dem att "jaga" de som gör detta. Att det inte är värt det är väl kanske en annan sak, men det är ju ändå deras uppgift att se till att alla betalar skatt och gör rätt för sig. Det är väl inte speciellt krångligt att räkna ut vinsten på en domänförsäljning. Lite plus och minus borde man nog kunna kräva att man kan som myndig medborgare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Måste ju rimligtvis dras av för totala antalet hobbyrelaterade inköp under året, (domänköp, webbhotell m.m.) men även rörliga kostnader(den andel som går att koppla till hobbyn) som uppstått för att denna intäkt gjorts möjlig - som internet m.m. Det är väldigt kluriga bedömnings- och definitionsfrågor och jag ser det mer som sund skatteplanering än en moralisk fråga - givetvis ska man skatta för vinster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Man ska ju givetvis inte behöva räkna varje krona när det sker på hobbynivå, men vid slutet av året ska man ju ändå kunna deklarera en summa som stämmer hyfsat bra. Annars håller jag med tartareandesire, SKV måste ju sätta ned foten även när det gäller mindre summor, annars kan det ju ses som att det är okej att skippa det i deklarationen. Men tillbaka till topic nu kanske ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() "om det inte är väldigt stora belopp eller ovanligt systematisk" skrev jag... Tror att nästintill samtliga betydande domänverksamheter sker i bolagiserad form - oavsett är det i min mening knappast WN's roll att rapportera in detta till någon myndighet. Om det då inte sker uppenbara bedrägerier och då polisen är ett alternativt. Med "systematiskt" menade jag ungefär "Tillräckligt stor omfattning" ? Senast redigerad av kippex den 2011-07-25 klockan 21:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |