FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att en marknad ska sköta sig själv med hjälp av tillgång och efterfrågan helt utan regleringar är en utopi om man ser till faktorer som exempelvis arbetsrätt och miljö. Det enda maktmedlet blir då pengar och det är de som har mest pengar som kommer bestämma diktera alla villkor. Deras enda mål blir ju att tjäna mer pengar och det måste ju såklart gå ut över någon annan. Om vi ska ta det här exemplet med hemelektronikmarknaden. På vilket sätt är det bra i längden att kedjor som MediaMarkt kommer in och pressar ned priserna enormt mycket bara för att de har en hel koncern bakom sig som backar upp dem ekonomiskt. De har råd med att göra stora förluster år efter år vilket inte de kedjor som bara finns i Sverige har. MediaMarkts strategi går ju rätt och slätt ut på att pressa ned priserna för att slå ut konkurrenter och ta marknadsandelar. När detta är gjort kommer de höja priserna igen och skörda frukten av deras arbete på en marknad med mycket mycket mindre konkurrens och då räknar de med att kunna ta igen de förluster de gjort tidigare år. Hur är det bra för marknaden på sikt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||
|
||||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Om man har för dåliga villkor kommer ens personal inte må bra och mår personalen inte bra mår företaget inte bra. Personalomsättning kommer bli hög på dessa företag, så det kommer ju bara drabba dig som arbetstagare under en kortare period. Företaget kommer det dock drabba värst. Skita i miljön tror jag aldrig jag har sagt, skador som sker på externa faciliteter borde man nog skatta för. Citat:
Citat:
Citat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vad skall vi lagstifta om? Jag begriper inte vad ni vill! Vet ni själva vad ni vill? Jag kan hålla med om att vi behöver en lagstiftning i vissa fall men det sträcker sig till patent. Att lagstifta om arbetstider, löner och prissättning anser jag är fel. Eftersom det minskar den fria eknomiska rörligheten. Kollar man på länder där rörligheten är stor så ser man även att dessa länder krossar i produktionsligan. Kan ni ge mig exempel på länder med en hög produktion under en längre period där man inte har speciellt stor rörlighet, så kan jag lova att jag skall börja ta till mig av det ni säger. Men ni säger faktiskt inte så mycket, ni säger att vi behöver X, men ni kan inte förklara vad som händer ifall man inte har X, trotts att det historiskt har fungerat bättre utan X. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-13 klockan 09:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Men vad är det vi skall förhindra? Är det priskrig? Skall inte konkurrenter få konkurrera? Varför skall inte en aktör få slås ut? För jag lovar dig att Medimarkt kommer ju aldrig få monopol på hemelktronikbranschen. För så här ser det ofta ut i många branscher dvs att det finns några få större aktörer. Kolla t ex. bara livsmedelsindustrin, bilindustrin, sportindustrin etc etc. Skall man ta marknadsandelar utav de större aktörerna får man antagligen nischa sig eller hitta andra USPar. Återigen, tråkigt att OnOff konka, har en del vänner som jobbar hos OnOff. Dock än tråkigare att folka vill lagstifta om att andra aktörer inte skall få använda sina surt förvärvade pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Visst ska konkurrenter få konkurrera. Ni har en märklig slutledningsförmåga måste jag säga. Återigen är det något jag aldrig sagt ett ord om... Vi har redan mängder med lagar som reglerar marknaden, det betyder givetvis inte att företag inte kan konkurrera med varandra.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Utan regleringar blir den väldig maktobalans mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det är svårt att förhanda med arbetsgivaren efter det är den som gör att du kan få mat på bordet. Så fort det blir en förhandling kan arbetsgivaren hota med att sparka personalen om de inte går med på försämrade villkor. Vill de då ha kvar sina jobb så är det ju bara att acceptera sämre de förhållandena eller sluta jobbet. Det är mycket enklare att ersätta en arbetstagare för arbetsgivaren än vad det är att för arbetstagaren att hitta en ny arbetsgivare och det påverkar ju mycket mer när man helt plötsligt inte får någon lön alls. Visst kan man konkurrera om arbetskraften med bättre villkor, men det är ju väldigt naivt att tro att den nivån vi har idag skulle vara kvar om arbetsgivarna fick bestämma som de ville. Citat:
Jag tycker inte att det är rätt att man ska kunna slå sig in på en marknad genom att överetablera den och tycka ner priserna bara för slå ut konkurrensen bara för att man har mest pengar att pumpa in och kan ta stora försluter. Citat:
Jag skulle då mycket hellre se att det var många småföretag än att det är ett fåtal stora som äger allt. Jag tror det skulle bli en mycket hälsosammare konkurrenssituation då. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
För det är inte alls enklare att hitta nya arbetstagare i stora mängder än vad är det är för den stora mängden arbetstagare att hitta nya arbetsgivare. Rekrytering tar tid och är väldigt kostsamt även om det så är montörer på Saab, lokalvårdare eller seniora it-konsulter. Problemet är att man idag har lagstiftat om väldigt många utav de krav fackföreningar har ställt mot sina arbetsgivare förr i tiden t ex. kollektivavtal och las. Ett kollektivavtal behöver inte vara dåligt eller fel. Jag har svårt att tänka mig en arbetsmarknad där ett kollektivavtal inte skulle uppstå förr eller senare. Felet är att det regleras och skyddas utav staten. Det innebär dels att individens frihet att välja själv går förlorad, dels att de mekanismer som kan korrigera ett icke fungerande system sätts ur spel. Tänk om det t ex. vore möjligt att gå ur facket och ta ett jobb till en lägre lön än vad kollektivavtalet tillåter. Då skulle säkerligen flera långtidsarbetslöa göra det. Och skulle det bli många, skulle facket behöva tänka om ifråga om vilken nivå på lägstalönen som faktiskt är rimlig. Men det kan i praktiken tyvärr inte bli så eftersom kollektivavtalen skyddas i MBL (Medbestämmandelagen). Citat:
Ja det är en önskvärd utveckling om marknaden vill det. Vill inte marknaden det, reglerar marknaden det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|