FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad ska de göra? Köra butiker utan anställda? Börja med barnarbete? Priserna är generellt för låga idag helt enkelt. Det går inte att konkurrera mot jättar som kan gå med förlust en längre tid bara för att få bort konkurrenterna. Kanske behövs det ny lagstiftning så att man inte systematiskt kan sälja produkter utan rimlig vinstmarginal för att tvinga bort mindre företag.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2011-07-11 klockan 22:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Varför då? Vad är det för fel på stora företag? Företagen kan väl få ge bort sina pengar till kunderna om de tycker det är en bra affärsidé?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Även många mindre bolag har gått förlust flera år. Nästan alla större bolag har ju riskkapital och hoppas göra vinst någon gång i tiden. Så vet inte hur du tänkt man skulle lagstifta emot det. Men visst så är det ju självklart Media Markt inte spelar på samma ekonomiska förutsättningar. Fast hade blivit mycket konstigt att stifta lagar som reglerar lägsta pris på tjänster och produkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det handlar inte om att sätta fasta lägsta priser på produkter och tjänster utan om att skapa friska, välfungerande marknader där företag kan konkurrera på lika villkor. Hemelektronikmarknaden är allt annat än välfungerande.
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Deras affärsidé är troligen i grund och botten att skapa lönsamhet, är man mer likvid än sina konkurrenter kan man mycket väl skapa lönsamhet genom att under några år gå med förlust för att sätta sina konkurrenter ur spel. Jag tycker det är synd att du lever under illusionen om att det är politiker och lagar som skapar friska och välfungerande marknader där företag kan konkurrera på lika villkor. Historiskt sätt har en marknad alltid mått bäst utav så få regleringar som möjligt. Läs t ex. på lite om Sveriges historia och vad för sorts marknad det var som byggde upp det välfärdsland vi har idag. Här är en jättebra artikel http://www.marknadskraften.com/artiklar/ekhist.shtml, läs och ta gärna till dig. Sluta även utgå från att du själv alltid har rätt så blir världen lite mindre svartvit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
En marknad ska inte enbart må bra. Företag ska inte få göra precis som de vill precis lika lite som privatpersoner eller myndigheter ska få göra precis som de vill. Lagar och bestämmelser behövs lika mycket oavsett om det handlar om våldsbrott eller att reglera företags verksamhet.
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag var själv faktiskt lite till vänster förr, men har läst och tagit till mig om vad folk har argumentrat om. Företag likväl som privatpersoner skall får göra exakt vad de vill så länge de inte kränker någons rättigheter, är väl min inställning till det hela. Så om Företag A vill ta X kr för Produkt A och Företag B vill ta Y kr för Produkt A, så skall de självklart få göra det. Kan du själv förklara det logiska i att förbjuda Företag B från att ta Y kr? Du verkar även rätt klok, kan du förklara vad som inte är välfungerande med hemelektronikmarknaden? Hint: Att företag går med förlust behöver inte betyda att det inte är välfungerande. Så här har det nog alltid fungerat på samtliga marknader under kortare perioder. Om och nu hemelektronikmarknaden inte skulle vara välfungerande, hur korrigerar du denna med ditt trollspö? Bonusfråga: Är inte en marknad utan regleringar så lika villkor som det bara kan bli? Regleringar gynnar alltid en viss grupp, det tycker inte jag är lika villkor. -- Endast spekulationer Om vi säger så här också, SIBA, OnOff, Expert mfl mindre kedjor har med väldigt stor sannolikhet haft erbjudanden om uppköp från dessa större jättar. De har då uppenbarligen tackat nej. För, för Elgigantens och Medimarkts del hade det varit klart mycket billigare att köpa upp dem än att konkurrera ut dem med ett priskrig. --- Edit: Läste du artikeln? Tankar? Senast redigerad av Kaugesaar den 2011-07-12 klockan 00:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Lite OT: På åttiotalet var vår lokala "radiohandlare" (det kallades väl så då) tvungen att slå igen när Expertbutiken la beslag på en stor del av kunderna. Nu är det väl Expert och OnOff som ryker till förmån för Media Markt etc. Tillgång och efterfrågan. Mindre personligt men billigare!
![]() |
Svara |
|
|