FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är väl i viss mån rätt förståeligt att större "kunder"(registrarer) bör erhålla rabatt/bonus/premier då det motiverar dem att sälja fler domäner, tycker iaf jag. Visst nu kommer säkert någon tycka att det är fel ur konkurrensavseende och att det skapar pris-barriärer som nykomlingar får svårt att kläcka. I motsats till det, så har säkert .SE gjort någon intern analys som visar på att en degressiv prisstege inte är att föredra, eller så styrs det av toppdomänlagen? Om man nu kan se det som en liten likhet, skulle jag vilja säga att .SE tillämpar ungefär samma system fast där alla likställs efter 100 domäner(den mängd som ingår i års-avgiften).. Nu kanske man får några fingervisningar om att det inte alls är någon likhet ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vad det gäller avgiften; jag förstår inte alls logiken i att man som "återförsäljare" ska behöva betala en avgift för att sälja deras produkter. Om det är en "barriär" för att hålla borta oseriösa aktörer vet jag inte. Tycker snarare man borde ha ordentliga ackrediterings-processer med eventuell årlig uppföljning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Om jag valt att transferera alla "mina" domäner till exvis Loopia och därefter sagt upp avtalet med NU Domain, så hade det minskat NU Domain intäkter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har svårt att se någon direkt likhet mellan .SE:s avtal.. En registrar till .SE betalar mycket riktigt motsvarande 100 registreringars/förnyelsers kostnad i anuell avgift, men får från dag ett tillgodo 1% "tillbaka" per registrerad/förnyad domän (upp till motsvarande 100 domäner per år). Detta innebär konkret att en registrerar: En som registrerar som reggar 1 domän varannan vecka och förnyar 1 varannan vecka (26 + 26 = 52% "återbäring") och en registrar som registrerar 1 domäner per vecka och förnyar 1 per vecka (52 + 52 = 104 = 100% = full "återbäring" = ingen årlig avgift över huvudtaget. men alla registrarer har samma möjligheter till "reduktion av årsavgift" från dag 1 och den första domänen de reggar eller förnyar. så..var är likheten menar du? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
@IS
Likheten är väl att väldigt små registrarer blir debiterade för 100 reggningar oavsett - så snittpriset per "enhet" blir ju billigare tills de nåt 100. Men var nog en extremt dålig jämförelse, kanske snarare borde ses som ett straff att registrera under 100st ![]() Antar iof att de flesta registrarer bokför årsavgiften som en årlig licensavgift och på något vis "slipper" bli debiterade av registryt för de första 100 registreringarna. @aelander Domänintäkterna hade ju varit desamma, så enda "intäkten" som hade försvunnit i ditt exempel hade ju varit administrationsintäkten av dig som ÅF. Men denna bör man väl ändå ses som en självkostnad i form av sänkta administrationskostnader om du som ÅF försvann? Oavsett tycker jag det är väldigt ologiskt att ÅF ska betala för att "tjäna pengar" åt registryt. Enligt det ovan nämnda(.SE) får man ju iaf något för licensavgiften. Edit: Kom på att du kanske indirekt menade att t.ex. Loopia bör ha högre ÅF-rabatt - så ja, då blir ju domänintäkterna lägre... Senast redigerad av kippex den 2011-06-30 klockan 23:47 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|