Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

2011-01-31 Binero nere igen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-09, 18:10 #131
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Inte när det dyker upp följdfrågor. Mailkonversationer kan ta flera dagar när ett telefonsamtal hade tagit 10 minuter max. Man kollar ju inte direkt sin mail varje vaken minut heller. Det är likadant hos de flesta webbhotell. Ticketsystemen fungerar bra med en fråga och ett svar.
Ja du kanske har vana av att hantera supportfrågor dagligen så att du är insatt vad vet jag.

Min erfarenhet efter att just hantera supportfrågor varje dag är i alla fall att mail är fullständigt överlägset telefon på alla plan, det viktiga är att kunden är tydlig med vad den vill i sitt mail. Följdfrågor både via mail och telefon brukar bero på att frågan är för otydligt ställd.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 19:00 #132
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Ja du kanske har vana av att hantera supportfrågor dagligen så att du är insatt vad vet jag.

Min erfarenhet efter att just hantera supportfrågor varje dag är i alla fall att mail är fullständigt överlägset telefon på alla plan, det viktiga är att kunden är tydlig med vad den vill i sitt mail. Följdfrågor både via mail och telefon brukar bero på att frågan är för otydligt ställd.
Min erfarenhet är tvärtom att det för det mesta beror på att supportpersonalen på webbhotellet gör misstag, glömmer bort saker, inte svarar på ett par dagar, inte läser hela mailet etc. Jag talar, som du antagligen förstod, utifrån ett kundperspektiv. Har aldrig jobbat på och vill aldrig jobba på ett webbhotell. Mail är OFTAST alldeles utmärkt men utan telefon som andra alternativ är det helt värdelöst, såvida det inte handlar om enklare hobbyprojekt.
Oläst 2011-06-09, 19:05 #133
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Min erfarenhet är tvärtom att det för det mesta beror på att supportpersonalen på webbhotellet gör misstag, glömmer bort saker, inte svarar på ett par dagar, inte läser hela mailet etc. Jag talar, som du antagligen förstod, utifrån ett kundperspektiv. Har aldrig jobbat på och vill aldrig jobba på ett webbhotell. Mail är OFTAST alldeles utmärkt men utan telefon som andra alternativ är det helt värdelöst, såvida det inte handlar om enklare hobbyprojekt.
Om ett webbhotell inte svarar på mail på flera dagar så är det mest troligt webbhotellet som är kasst och inte mail som kommunikationsväg. Skamgränsen för ett supportsvar bör väl ligga på typ 10-15 min under arbetstid allt annat är ju en anledning att se över sina rutiner
Oläst 2011-06-10, 09:59 #134
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Nja Johan - för att komma in i verkligheten igen - ligger ni verkligen på under 15 minuter alltid på alla mail under kontorstid. Om ni någongång får något problem någonstans brukar det där krypa lite uppåt. Mail som svaras på under en timme på kontorstid känns väl ändå rätt ok?

Känner också att telefon är snabbare... men har erfarenheten av att tekniker inte har samma åsikt... och många gånger finns det lite "telefonskräck" och därav blir mail en mer komfortabel väg att kommunicera på.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-10, 10:03 #135
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Nja Johan - för att komma in i verkligheten igen - ligger ni verkligen på under 15 minuter alltid på alla mail under kontorstid. Om ni någongång får något problem någonstans brukar det där krypa lite uppåt. Mail som svaras på under en timme på kontorstid känns väl ändå rätt ok?

Känner också att telefon är snabbare... men har erfarenheten av att tekniker inte har samma åsikt... och många gånger finns det lite "telefonskräck" och därav blir mail en mer komfortabel väg att kommunicera på.
Ja mellan 8-22 så ligger vi på svarstider runt ca 5-15 min via mail på vardagar. Men självklart så går det ju inte att hålla dom svarstiderna om det skulle uppstå problem som gör att det blir väldigt många ärenden under en kort tid, det jag menade var under normala förhållanden.

Tycker faktiskt att det är lite synd att inte alla webbhotell har snabba mailsvar som en hög prio, om alla skulle försöka vara riktigt snabba så skulle kunderna märka det och det skulle i sin tur leda till färre telefonsamtal. Som det är nu för tiden så finns det nån myt att man MÅSTE använda telefon för att få ett snabbt svar.
Oläst 2011-06-10, 10:43 #136
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jo under normala förhållanden kan man hålla en 15 min gräns. Tror detta med telefon har med typ av ärende och vilken typ av person man är. Dvs vad man har för preferenser.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-10, 12:38 #137
barxth barxth är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Nykomling

För att föra in ännu fler Johan i diskussionen..

Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Ja mellan 8-22 så ligger vi på svarstider runt ca 5-15 min via mail på vardagar. Men självklart så går det ju inte att hålla dom svarstiderna om det skulle uppstå problem som gör att det blir väldigt många ärenden under en kort tid, det jag menade var under normala förhållanden.

Tycker faktiskt att det är lite synd att inte alla webbhotell har snabba mailsvar som en hög prio, om alla skulle försöka vara riktigt snabba så skulle kunderna märka det och det skulle i sin tur leda till färre telefonsamtal. Som det är nu för tiden så finns det nån myt att man MÅSTE använda telefon för att få ett snabbt svar.

En ytterligare sak som bör tas i betänkan är vilka typer av ärenden det rör. "Jag har glömt mitt lösenord" är t.ex. inte jämförbart med ett ärende som ska hantera domänöverlåtelser på 100 domännamn, eller en djupare kodrelaterad felsökning där kanske ärenden måste tas omhand av andra personer etc. Eskaleringsvägar för olika typer av problem har alla webbhotell även inom support och ju större man blir och mer man växer, desto viktigare blir det att ha en bra struktur på sådant. Det är heller inte samma sak att _svara_ på ett mail som att faktiskt lösa problemet. Därför är det intressant att du skriver att ni svarar _alla_ ärenden inom fem minuter, vilket innebär att ni numera har (0) bakom alla korgar och aldrig behöver arbeta längre med ett problem än 15 minuter.

En annan sak som påverkar fördelningen mellan supportkanalerna är om webbhotellet får in nya kunder eller bara har en relativt befintlig kundstock som redan fått den hjälp de behöver. Nya kunder uppskattar ofta en telefonkontakt och det förstår jag helt och fullt. Vi har i dagsläget ca 30% telefonärenden och de flesta äldre kunder nyttjar mail, medan nya nyttjar telefon betydligt mer (beroende på problem såklart). Det ger också en mer personlig touch för kunderna, en möjlighet att få saker bättre förklarat och komma med följdfrågor. Dessutom så lämpar sig vissa ärenden helt klart bättre över telefon (framförallt sådant som rör konfigureringar på kundens sida och fall där man vill visa kunden för att även applicera någon typ av "utbildning" i t.ex. kontrollpanel, klientprogram eller liknande)

Den största fördelen med e-post och chatt är dock framförallt möjligheten att följa upp historik etc. (speciellt om man är flera som jobbar i supportavdelningen)

Slutligen tar jag det du skriver om att e-post är helt överlägset telefon på alla plan mer som att du hellre själv supportar via e-post än telefon - vem gör inte det

Senast redigerad av barxth den 2011-06-10 klockan 12:41
barxth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-10, 16:01 #138
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av barxth Visa inlägg
För att föra in ännu fler Johan i diskussionen..

En ytterligare sak som bör tas i betänkan är vilka typer av ärenden det rör. "Jag har glömt mitt lösenord" är t.ex. inte jämförbart med ett ärende som ska hantera domänöverlåtelser på 100 domännamn, eller en djupare kodrelaterad felsökning där kanske ärenden måste tas omhand av andra personer etc. Eskaleringsvägar för olika typer av problem har alla webbhotell även inom support och ju större man blir och mer man växer, desto viktigare blir det att ha en bra struktur på sådant. Det är heller inte samma sak att _svara_ på ett mail som att faktiskt lösa problemet. Därför är det intressant att du skriver att ni svarar _alla_ ärenden inom fem minuter, vilket innebär att ni numera har (0) bakom alla korgar och aldrig behöver arbeta längre med ett problem än 15 minuter.

En annan sak som påverkar fördelningen mellan supportkanalerna är om webbhotellet får in nya kunder eller bara har en relativt befintlig kundstock som redan fått den hjälp de behöver. Nya kunder uppskattar ofta en telefonkontakt och det förstår jag helt och fullt. Vi har i dagsläget ca 30% telefonärenden och de flesta äldre kunder nyttjar mail, medan nya nyttjar telefon betydligt mer (beroende på problem såklart). Det ger också en mer personlig touch för kunderna, en möjlighet att få saker bättre förklarat och komma med följdfrågor. Dessutom så lämpar sig vissa ärenden helt klart bättre över telefon (framförallt sådant som rör konfigureringar på kundens sida och fall där man vill visa kunden för att även applicera någon typ av "utbildning" i t.ex. kontrollpanel, klientprogram eller liknande)

Den största fördelen med e-post och chatt är dock framförallt möjligheten att följa upp historik etc. (speciellt om man är flera som jobbar i supportavdelningen)

Slutligen tar jag det du skriver om att e-post är helt överlägset telefon på alla plan mer som att du hellre själv supportar via e-post än telefon - vem gör inte det
Låter som att du tog det här som kritik, det var inte riktigt så det var menat. Anledningen till att jag överhuvudtaget skrev nåt var att jag tycker det är onödigt att gå ut i ett offentligt forum och påstå att företag håller på att gå i konkurs och är helt kassa för att det är kö hos supporten om man inte ens har testat att skicka mail.

Ang svarstiderna på mail så har du ju jobbat här så du minns antagligen själv att svar inom 15 min inte var att överdriva i 95% av fallen, men självklart finns det ärenden som tar längre tid och då kan man ju ge kunden en statusuppdatering relativt snabbt så att dom iallafall vet att ärendet är påbörjat.

Och ja självklart uppskattar jag att supporta via e-post, vilket brukar vara fallet även för kunderna när dom insett att svaren kommer precis lika fort där som via telefon.
Oläst 2011-06-10, 16:28 #139
Nykomling

Nykomling

Absolut inte - jag vet att du snarare försvarade oss i det, men vi står inte riktigt med samma åsikt när det gäller vikten av de olika supportkanalerna. Som Kjetil skrev så måste den kundens telefonsamtal hamnat någon helt annanstans eftersom vår växel inte hade haft något samtal som stått längre än ca 8 minuter i kö den dagen.

Jag vet att ni är riktiga ninjor på att vara snabba som f*n i supporten (förmodligen snabbast i branschen) och förstår varför du tycker så (eftersom jag själv varit i samma sits tidigare). Dock tyckte jag tråden gick iväg mot lite väl smala inriktningar gentemot vad support är och vilka kunder som behöver den (och vad för typ av support).

Med tanke på trådtiteln (som hänvisar till Binero, även om det är två andra webbhotell som diskuterar supportvägar i den) så kändes det rimligt att lägga in en åsikt angående hur vi ser på kundservice och att vi vill ha snabba korta svarstider både på e-post och telefon (och snart chatt igen) och att det är kunden som ska välja den kanal som passar bäst för stunden och ändamålet - inte företaget.

Jag kan dock gärna fortsätta en sådan diskussion över en öl på bryggan efter midsommar
barxth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-10, 16:29 #140
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av barxth Visa inlägg
Jag kan dock gärna fortsätta en sådan diskussion över en öl på bryggan efter midsommar
OT, men hojta till isf så kanske jag tar årets premiäröl då också
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017