Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nokia + Windows phone 7, vad tror ni?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-04, 22:02 #1
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Det är en väldigt liten del av mjukvara till android-telefonerna som är direkt beroende av någon mjukvara. Däremot gör versionen av android desto mer, men bygger man mot en tidig version och testar i emulatorn för 3-4 andra versioner så har man klarat av det. Det är knappast så att någon (seriös) android-utvecklare ser det som flera olika system mer än en iphone-utvecklare tänker på buggar och skillnader mellan IOS-versionerna.
Nu syftar jag på att du har en väldigt spridd flora av prestanda, skärmupplösningar och skärmstorlekar att tänka på när du utvecklar för Android. Kolla bara på de problem skaparna av Angry Birds hade/har. (http://news.cnet.com/8301-30685_3-20023199-264.html).

Det är visserligen inget unikt för Android utan har var väl lika med Symbian och tidigare Windows Phone.

Senast redigerad av Adestro den 2011-03-04 klockan 22:10
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-04, 22:10 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Nu syftar jag på att du har en väldigt spridd flora av prestanda och skärmstorlekar att tänka på när du utvecklar för Android. Kolla bara på de problem skaparna av Angry Birds hade/har. (http://news.cnet.com/8301-30685_3-20023199-264.html)
Ett par procent av spelutvecklare har sådana problem men det gör inte att man normalt skapar applikationer för skilda system. Själv tycker jag det snarare är systemets styrka att man för det allra mesta kan skapa en genomtänkt applikation som fungerar bra med väldigt olik processorkraft, upplösning eller skärmstorlek. I värsta fall får man vid installationstillfället mäta upp relevant prestanda om man har väldigt tung grafik eller uträkningar.

Problemen kan göra att man t ex skapar två separata inställningar för extraeffekter eller resurser som används. Att göra det inom androids system är väldigt enkelt för det allra mesta väldigt enkelt och straight forward.

När Rovio väljer att göra två skilda versioner är det för mig inte mer förståligt än att göra detsamma för ett desktop-spel istället för att göra det möjligt att köra spelet i flera olika upplösningar, olika grafikdetaljer-nivå (skuggning, ljussättning, ...) etc möjligt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017