Clarence |
2011-03-04 21:57 |
Själv är jag faktiskt glad åt Nokia & MS-samarbetet. Jag tycker Symbian 3 är bra men inte alls lika funktionell och smidig som t ex Android. Detsamma gäller utvecklingsverktygen för plattformen (jag har förvisso bara skapat en seriös applikation för vardera plattform). Så att de får ett modernare och mer nytänkande OS när de redan kan göra riktigt bra hårdvara (kameran i Nokia N8 imponerade t ex på mig både för film och stillbilder) är för mig som upplagt för att kunna konkurrera så fort de får lite luft i seglen.
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro
(Inlägg 20396195)
Njae, det är betydligt fler än så i och med att Android-lurar har så olika hårdvara. Återstår att se om Nokia + Microsoft fokuserar på få modeller likt Apple eller pumpar ut tio stycken om året.
|
Det är en väldigt liten del av mjukvara till android-telefonerna som är direkt beroende av någon mjukvara. Däremot gör versionen av android desto mer, men bygger man mot en tidig version och testar i emulatorn för 3-4 andra versioner så har man klarat av det. Det är knappast så att någon (seriös) android-utvecklare ser det som flera olika system mer än en iphone-utvecklare tänker på buggar och skillnader mellan IOS-versionerna.
Även för WP7 kommer det handla om huruvida man ger bra redskap för att hantera olika upplösningar och ifall vissa enheter är för olika, utesluta dom från en distribution. I och med att utvecklingsmiljön bygger på en flexibel och väletablerad plattform för GUI:et torde det inte vara några problem där heller.
Citat:
Ursprungligen postat av micze
(Inlägg 20396198)
Jag hoppades på Maemo/Meego har tom en Nokia N900 synd att dom verkar ha skrotat allt utan att ens ge det en ärlig chans, Jag ger inte ett ruttet lingon för några Nokia Windows mobile 7 telefoner om dom bara kastar bort Maemo såhär, Om jag hade haft Nokia aktier hade jag sålt...
|
De fortsätter satsa på Meego, med N900 som utvecklingsdevice de väljer att lägga energi på direkt (se http://myn900.wordpress.com/2011/03/...eted-by-nokia/), även om de insett att plattformen inte är ett bra alternativ just nu för att använda över hela deras segment. Att de från att vara världens största smartphone-tillverkare helt plötsligt helt ska överge alla framtidsplaner i att själva konkurrera med Apple och Google finner inte jag så troligt iallafall.
|