FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har en fråga som jag är väldigt osäker på. Det är så att jag idag driver två bloggar inom samma genre, och bägge bloggarna befinner sig på samma webbhotell (server). Jag skriver i princip om samma typ av produkter. Nu är det så att jag har läst att Google föredrar inte att man har samma typ av innehåll på samma server, då man använder sig utav samma IP-nummer. Och att man inte heller skall ha flera olika webbsidor, i skrivande stund har jag totalt 3 bloggar på samma webbhotell. Hur ligger det egentligen till, någon som har bra koll? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vet inte exakt vart du läst detta (Du får gärna visa källa) men som jag har lärt mig är det så här:
Man ska helst, inte ha duplicate content - vilket du kan få om du har två bloggar inom samma genre och att du skriver i princip samma sak. Sen ska man inte länka till de olika sidorna mellan varandra (Korslänkning). Alltså att du länkar från A till B och vice versa. ( Nu vet jag inte i vilken grad och med hur många länkar man kan köra korslänkning ) Men kör inte det, bara för att vara på den säkra sidan. Så med andra ord, det är ingen fara att du har 3 bloggar på ditt webhotell sålänge du inte ska köra korslänking. Tänk vad jobbigt det skulle vara om man t.ex har 10 webbsidor och skall ha 10 olika webbhotell för detta...det skulle väll inte hålla i längden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Lånar tråden lite.
Men om man har 2 sajter på samma webbhotell och den ena blir straffad, blir den andra automatiskt straffad då ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Inte p.g.a. att de ligger på samma webbhotell. Men eftersom båda är dina så finns det en risk att de "smittar varandra" med dåliga länkar. Om din sida A blir straffad och sida B länkar till den så kan Google även börja tycka illa om sida B. Det är inte bra att länka till straffade sajter.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men det har man inte ifall man driver två bloggar som skriver om liknande produkter. Det är en sak ifall TS publicerar exakt likadana inlägg på båda bloggarna, men chansen för att han gör det är ganska liten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Blir man straffad för det även om jag aldrig länkar emellan dem? Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-19 klockan 14:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du har flera butiker som säljer EXAKT samma produkter så är det en mycket dålig idé. Däremot spelar det mindre roll om det bara råkar vara vissa produkter som är samma. Skadar ju emellertid inte att ha lite personliga texter som är anpassade efter målgruppen eftersom jag utgår från att den inte är samma.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Produktspecifikationen är densamma, men jag kanske ska ha en kort sammanfattade beskrivning som riktar sig mot målgruppen. Bra idé, tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Japp, så här kan man göra, eller så har man bara allt på 1 enda webhotell, alltså flera olika webbsidor på ett webhotell, och ist för att hålla på med olika IP och C-nät osv, så behöver man inte korslänka mellan ens egna sajter för att manipulera serpen.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|