FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är faktiskt inte hundra. När jag var yngre så jobbade jag på somrarna och jag behövde inte skatta någonting, men jag fick dock en deklaration som kom hem och den visade också att jag inte behövde skatta något. (Fick t.om pengar tillbaka för hade skattat lite).
När jag hörde av mig till Skatteverket och frågade så svarade de "Hej! Om du kommer att tjäna mindre än 17 400 kr under 2008 (17 100 kr under 2007) behöver du inte betala någon skatt. Använd i så fall detta intyg - för utbetalning av lön utan skatteavdrag (pdf, 39 kB) som du kan skriva ut och fylla i. Intyget lämnar du direkt till din arbetsgivare. Du hittar mer information på den här sidan: http://www.skatteverket.se/4.18e1b10...c80001023.html Med vänliga hälsningar Kerstin Svensson Skatteverket, Servicejouren" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det ska deklareras i vilket fall
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är det egentligen för fördel att låta vinst kvarstå i företaget istället för att ta ut det i lön? Man får ju betala bolagsskatt på vinsten ändå så skatten blir väl mer eller mindre samma om man sen tar ut det i lön kommande år?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag uttryckte mig lite dumt. Menade inte att pengarna skulle stanna i firman över årsskiftet. Menade att det finns mycket som man kan spendera pengar på som inte är lön per se. :-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag vill dock varna alla nyföretagare för att använda sig av dessa möjligheter i onödan. Som nyföretagare så har man ofta en låg lön och betalar lite i skatt. Att då skjuta skatten till senare år, då man betalar en högre skatt, är i många fall vansinnigt. Hemligheten till att betala "låg" skatt är inte att försöka få ner sin skatt så mycket som möjligt de första åren. Utan det handlar om att försöka fördela inkomsterna så jämnt som möjligt över en längre period. Det ger en lägre skatt i längden, pga skattesystemets progressivitet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Nåväl. Citat:
Kan företaget enbart betala för t.ex. elektronik som relaterar till verksamheten? Hur är det med personliga saker jag känner för att köpa, får bolaget inte köpa det? Resor (semester)? Som sagt, helt fräsh. Första företaget, lärde mig vad konkurs innebar först igår. Så pass ny är jag till det hela. Tack! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej du måste kunna motivera dina köp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Kan rekommendera starta eget-kurserna som anordnas lite här och där.
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sweely, med tanke på din kunskapsnivå gällande företagande etc. så instämmer jag till fullo med tartareandesire att starta eget-kurs rekommenderas. Skulle nästan vilja påstå att det är ett måste för att du ska kunna göra kloka val utifrån dina förutsättningar och behov.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|