Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sweely startar EF, behöver hjälp...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-19, 17:07 #20
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du ska inte räkna att du har 0 i kostnader, du ska ta upp alla kostnader som du har för ditt företagande, dator, hyra för lokal, inköp av material, årsavgifter för domäner, "lön" (Lönen är en kostnad i ett företag och du måste räkna med den som en kostnad) m.m.

Det är viktigt att din kalkyul är så realistisk som möjligt, glöm inte att du ska ha en riktig vinst i företaget utöver din lön.

Räkna som om du hade anställda som gör allt jobb och du själv inte gör något aktivt arbete i företaget utan det enda du får ut är "vinsten".

Du bör räkna med att ta ut en realistisk lön dvs minst 20 000 kr per månad, dvs 20000*12,2 => 305 000 kr per år.

Om du tar upp alla kostnader du har eller "borde" ha i företaget så kommer andelen skatt att minska av totalsumman.

Jag knappade in (för enskild firma):

Försäljning: 1000000 kr
Kostnad för material: 200000
Löner: 305000 kr (20000kr/mån*12,2)
Hyra av lokal: 120 000 kr/år (dvs 10 000 kr/mån)
Försärkringar: 7000 kr
Marknadsföring: 50 000 kr
Övriga kostnader: 50 000 kr
Summa kostnader 827 800 kr

Skatter att betala (förutom moms): 164 000 kr

Din Vinst: 104 000 kr
Tack. Jag sköter dock företagandet hemifrån till en början och har nästintill inga kostnader. Så min uträkning lär se något annorlunda ut.

Nåväl.

Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Moderator: Flytta gärna den ideologiska diskussionen till en annan tråd :-)

Sweely: Skall du leva på ditt bolag eller skall du ha det vid sidan av studier / annan inkomst? Om du inte skall leva på det (= ta ut den lön från det) så kan du låta pengarna vara kvar i bolag och låta ditt bolag köpa och äga t.ex. elektronik som relaterar till din verksamhet. Du kan också gå kurser, utbildningar, vara med på konferenser etc utomlands och låta företaget stå för detta.

Om inkomsterna från bolaget skall gå till din huvudsakliga inkomst så måste du naturligtvis ta ut lön. Att ta ut lön istället för annan form av krånglig ersättning via bolag i utlandet är bra, för då betalar du även in till PPM, etc. Även om skattenivån kan tyckas hög så är det exakt samma skatt som arbetsgivare skulle betalat om du vore anställd. Är man duktig och har en bra affärside så är det inga problem att dra in pengar i företaget så att du får en trevlig lön.

Lycka till!
Om 6 månader är tanken att jag skall kunna leva på mitt bolag.

Kan företaget enbart betala för t.ex. elektronik som relaterar till verksamheten? Hur är det med personliga saker jag känner för att köpa, får bolaget inte köpa det? Resor (semester)?

Som sagt, helt fräsh. Första företaget, lärde mig vad konkurs innebar först igår. Så pass ny är jag till det hela.

Tack!
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017