![]() |
Sweely startar EF, behöver hjälp...
Ska försöka hålla det hela så kort som möjligt.
Det är nu dags för mig att registrera firma. Jag vet hur man bär sig åt och vad det innebär - men det finns fortfarande en hel del som är oklart kring det hela, så jag har bestämt mig för att vänta med att skicka in min ansökan tills jag åtminstone fått hum om alltihop. Jag har en hel del frågor, men hade i denna tråd endast ta upp en. Det där med skatter. Har även läst på så mycket jag bara kan om moms, brutto, faktureringar och lite allt möjligt. Jag är helt fräsch inom det här området och kan i stort sett ingenting. Nåväl. Jag valde att leta efter verktyg för att räkna ut min skatt. För att liksom, se så jag gjort rätt i mina uppställningar. Hittade då till detta verktyg: http://www.verksamt.se/portal/web/gu...a-ut/din-skatt ...som visar att man får betala lite mer än 500K enbart i skatter ifall man tjänar en miljon kronor om året. Nu lär jag visserligen inte tjäna in så pass mycket pengar, utan det var bara en siffra jag valde då allt blir så mycket enklare. Men jag kan inte låta bli att undra: är det något jag slagit fel? För man kan ju omöjligen betala runt 50%+ enbart i skatt på ens vinst. Observera: jag är helt fräsch inom det här. Lär mig nya saker varje dag. Hoppas på ert överseende. |
Jodå, 50% låter lite faktiskt.
Har du så stor vinst som en miljön så kan det vara bättre att ha ett AB så du kan komma undan med 26,3% i skatt på vinsten i bolaget. Men det är om du tar ut det som lön som det blir dyrt. Kan du berätta vilka siffror du matat in så blir det lättare att kolla om du "räknat fel". |
Jopp! Runt 50% brukar man väl räkna med? :)
EDIT: Conny var lite snabbare... |
Det är inte lätt att vara nystartad egen företagare i Sverige.
Är inte helt hundra men ifall du är under 26 år så har jag för mig att du betalar mindre i egen avgifter. 17% istället för 30+%? |
Men du måste ju redan nu haft runt 50% skatt om du gjort allt rätt utan EF?
Men det stämmer ändå inte med de flesta sådana verktyg. Det finns ett mycket bättre på skatteverkets hemsida för år 2011. Den tar hänsyn till grundavdraget som påverkas av inkomst. Förenklat kan man säga att skatten är mellan 36 till >50 % för personer under 26 år beroende på hur mycket man tjänar. |
Citat:
Detta då jag främst kommer jobba med egna projekt på nätet hemifrån. Har redan dator och ingenting nytt behöver köpas in. Webbhotellet/domänerna lär förnyas en gång om året, men det handlar max om tusen kronor. Så, en miljon högst upp och 0 i resten. Blir enklare att förstå sig på alltet då. Citat:
Det räknade jag inte med kan jag säga dig. Citat:
Så jag antar att jag inte gjort allt rätt. |
Citat:
|
Citat:
Märkte också av alla skatter tydligare sen jag startade eget. Man vet t.ex. inte alltid om arbetsgivaravgifter/egenavgifter eftersom man bara ser det som står på lönespecifikationen. Lycka till med uppstarten! |
Citat:
Citat:
Men hur var det med att jag endast är 18 år fyllda? Någon som nämnde det ovan. Vad för procentsats kör jag? |
Sweely:
Om dina intäkter för 2010 var lägre än 17400kr så behöver du inte skatta. Så så länge dina affiliateinkomster från 2010 inte översteg det beloppet så har du inte gjort något fel alls. Sedan är det ytterligare 1200kr i pensionsavdrag. Det är endast belopp över detta som du behöver skatta på. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson