| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Mycket flitig postare
|
Inkassobolagen måste om jag inte kommer ihåg fel följa någon lag som säger att de måste söka kunden på¨folkbokföringsadressen.
Sedan så är det även upp till dig at se till att du är skriven på den adress där du bor. Mycket riktigt finns regler om att du ska veta vilka tjänster/abb du har. Om du t ex inte får en hyresräkning en månad så kan du bli vräkt eftersom du ska veta att du har ingått ett avtal med dom. Jag skulle ha betalt kapitalet direkt och sedan inkassoavgiften 160 kr antar jag + någon ränta. Givetvis skulle jag ha ringt pratat med inkasso också och fått dom att avsluta ärendet. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | ||
|
|||
|
Nykomling
|
Det är intressant inställning många i samhället (jag säger inte att alla har det, men många) har om att företag är helt oresonliga.
Det finns företag som är det ja, t.ex. ComHem, men min erfarenhet är att de flesta företag är förhållandevis intresserade av att ha en hyglig relation till sina kunder, speciellt om de verkar på en konkurrensutsatt marknad. Jag hade för inte så länge sedan en faktura från mit bensinbolag som jag inte hade fått, inte heller fått påminnelserna, däremot kom inkassokrav med ränta, två påminnelseavgifter och inkassoavgift. Jag ringde då bensinbolagets kundtjänst och förklarade att jag vet att jag är skyldig att hålla reda på vilka fakturor jag förväntas att få, men att eftersom jag får ganska många varje månad, inte har helt lätt att hålla reda på om jag fått alla, speciellt då jag ofta är ute och reser utanför landets gränser. Utan omsvep gick då bensinbolaget med på att dra tillbaka kravet från inkasso och stå för kostnaden själva, samt även dra av de två påminnelseavgifterna, så jag betalade bara ursprungsbeloppet + dröjsmålsräntan. |
||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|