Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Småmål - vad gäller?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-08, 18:40 #1
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Flitig postare

Standard Småmål - vad gäller?

Har fått ett föreläggande från KF om en faktura jag ej betalt till Telenor som jag funderar på att bestrida (de har lyckats med att skicka påminnelsen till mina föräldrars sommarstuga) och eftersom det gäller en summa på totalt SEK 1100 så antar jag att det i slutändan handlar om ett småmål i tingsrätten om de väljer att gå vidare. Vad är det mesta det kan kosta för mig om jag förlorar där? Jag har läst att man kan bli skyldig att betala deras ansökningsavgift till tingsrätten samt 1 timmas advokatarvode för dem och att det blir i runda slängar 2000 kr utöver deras krav, någon härinne som har koll på exakt vad som gäller?
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-08, 19:00 #2
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Har inte koll på detta men vi bestred en p-bot som gick till krfm. När det skulle vidare till tingsrätten så ringde en person från tingsrätten (om jag minns rätt) och vi gjorde en förlikning. Vi fick stå för p-boten + halva ansökningsavgiften. Om vi skulle gå vidare med det vet jag inte hur dyrt det skulle bli därför gav vi upp.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-08, 19:07 #3
Flitig postare

Flitig postare

OK, hur mycket låg den avgiften på?

Tror ni ett företag som Telenor drar det här till tingsrätten?
Oläst 2010-12-08, 19:08 #4
Omega Man Omega Man är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Medlem

Här har du lite snabbt sammanställd information, dock ifrån 2009:
http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/900984.PDF

Rättskällan är Rättegångsbalkens 18 Kap. 8 a §.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.HTM

Senast redigerad av Omega Man den 2010-12-08 klockan 19:15
Omega Man är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-08, 19:14 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Kom inte ihåg men ca 600-700:- som vi delade på.

Har Telenor på fötterna så ja, annars vet jag inte.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-08, 19:17 #6
Flitig postare

Flitig postare

Tack Omega Man! Precis den info jag letade efter:

Specialreglerna om småmål innebär för det första att ett mål av detta slag skall handläggas av en ensam domare.
För det andra får en parts ersättning för rättegångskostnader inte avse annat än kostnad för:
• Rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619), vilket för år 2009 innebär ca 1 380 kr inklusive mervärdesskatt
• Ansökningsavgift
• Resa och uppehälle för part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte krävs, resa och uppehälle för ombud (begränsad ersättning)
• Vittnesbevisning
• Översättning av handling

Kan alltså bli några tusen...

Vad har man för rätt att förvänta sig en påminnelse innan det går till Kronofogden? De kan ju naturligtvis hävda att det är mitt ansvar att betala den första fakturan, men finns det några regler/lagar angående påminnelser eller är det bara någon slags goodwill från företagens sida?
Oläst 2010-12-08, 19:37 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg

Vad har man för rätt att förvänta sig en påminnelse innan det går till Kronofogden? De kan ju naturligtvis hävda att det är mitt ansvar att betala den första fakturan, men finns det några regler/lagar angående påminnelser eller är det bara någon slags goodwill från företagens sida?
Lite allmänna saker du bör tänka över:

Vad står det i avtalet? Hade det inte redan hamnat hos kronfogden?

De flesta skickar 1-2 påminnesler. Sedan inkasso eller kronofogden. De måste underrätta dig, denunciera, ifall de överlåter fordran.

Är kravet riktat emot dig som konsument eller ditt företag som näringsidkare?

Vilken faktureringsadress hade du uppgivit?

Vad bestrider du och vad är grunden för ditt bestridande?

Senast redigerad av Omega Man den 2010-12-08 klockan 19:43
Oläst 2010-12-08, 19:59 #8
Flitig postare

Flitig postare

OK, så här är läget:

Jag hade ett abonnemang som privatperson hos Telenor och hade E-faktura där jag lade upp automatisk betalning i min internetbank. Jag fick även ett SMS när fakturan kom in från Telenor. När jag sade upp abonnemanget så blev det en slutfaktura på kvarvarande bindningstid på 297 kr.

Jag hade inga pengar på kontot på förfallodagen och då betalades inte fakturan. Detta var i 2010-10-06. I mitten på November har de skickat en E-faktura på 50 kr som är en påminnelseavgift och den betalades automatisk men jag fick inget SMS (förmodligen för att jag har Tele2 nu och då måste de betala några öre). Jag har inte reagerat på att jag inte fått några SMS från Telenor eftersom jag avslutat abonnemanget. Igår kom ett föreläggande från KF daterat 2010-11-22 (?) där Telenor är Sökande och Intrum Justitia ombud.

Efter att ha ringt kundtjänst så har jag fått reda på att det under de senaste 3 åren har varit mina föräldrars sommarstuga som stått som fakturaadress. Anledningen till detta är att jag 2007 tackade ja till att testa Telenors trådlösa bredband och bad dem skicka modemet till stugan (då det var där det var aktuellt med trådlöst bredband). Dock så kommer det inget modem, utan det ligger och väntar på mig när jag kommer hem till Göteborg efter semestern. Telenors kundtjänst säger då att de bara kan skicka modem till min folkbokföringsadress men de har samtidigt ändrat min fakturaadress till mina föräldrars sommarstuga. Detta märker såklart inte jag eftersom jag har E-faktura och på den står det dessutom ingen adress utskriven.

Det har alltså gått ut påminnelse till stugan och inte hem till mig, måste väl även ha gått ett inkassobrev till stugan, inte går det direkt till KF eller?

Jag har förvisso gjort fel då jag inte sett till att betala den ordinarie fakturan men de har ju inte skickat en ny E-faktura (utan bara en E-faktura på 50 kr i påminnelse-avgift utan SMS-avisering) vilket man kanske borde förvänta sig om man har valt tjänsten E-faktura utan bara en pappersversion till mina föräldrars sommarstuga.

Jag har aldrig bett om att få ändra fakturaadressen och har ingen anledning att misstänka att den ändrats då de inte lyckades skicka modemet till stugan. De har alltså sett till att alla påminnelser, inkassobrev etc. skickas till Norrland där det 11 månader om året inte ens finns en postlåda...

Senast redigerad av andi den 2010-12-08 klockan 20:25
Oläst 2010-12-08, 20:19 #9
Medlem

Medlem

Det är alltså räntor, dröjsmåls och inkassoavgifter som du bestrider. Kommer inte gå in djupare på sakomständigheterna. Skriv ett brev och förklara varför du anser dig inte ha fått del av kravet förrän visst datum och att de ej delgivit dig fakturorna såsom avtalat. Skriv att du är beredd att betala det ursprungliga beloppet + ränta och avgifter såsom avtalat för detta belopp ifrån den dag du fått ta del av kravet såsom avtalat inklusive ev. lagstiftad/avtalad betalningstid, men att telenor borde efterskänka detta eller i vart fall räntan och avgifterna pga. det merarbete som detta orsakat dig. Se till att detta brev kommer till fakturingbolaget samt telenors kundombudsman och jurist. Även om de tar det vidare till tingsrätten så har du då huvuddelen av argumentationen klar.

Sedan kan ett tips vara att betala in det belopp som du anser dig är skyldig att betala. Blir du sedan skyldig att betala detta så räknas det ingen ränta ifrån den dagen du betalade in det. Skulle tingsrätten finna att du är skyldig att betala ett lägre belopp så förelägger de telenor att betala tillbaka detta. Dock aldrig bra att betala in mer än just det man anser sig vara skyldig, kan för sig självt tolkas som en premsumtion för att man anser sig skyldig mer och bara försöker få ner en legitim fordran.

Då du är konsument betraktas du per automatik som okunnig och får formell och materiell processledning av domstolen.

Du kan även kasta grus på telenor genom att skriva till allmänna reklamationsnämnden.

"Räntelag (1975:635)
1 § Denna lag är tillämplig på penningfordran inom förmögenhetsrättens område.
Lagen gäller i den mån ej annat är avtalat eller utfäst eller särskilt föreskrivet. Avtalsvillkor som inskränker gäldenärens rätt till jämkning enligt 8 § är dock utan verkan mot denne. Lag (1987:327).
2 § Ränta på fordran utgår ej för tid innan fordringen är förfallen till betalning.
På fordran som avser återgång av betalning då avtal hävts till följd av kontraktsbrott eller på liknande grund utgår dock ränta för tiden från den dag betalningen erlades till och med den dag återbetalning sker eller, om återbetalning ej sker i rätt tid, den dag från vilken ränta börjar utgå enligt 3 eller 4 §. Lag (1990:933).
3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen.
På fordran som grundar sig på sysslomans eller annans skyldighet att redovisa för medel som han mottagit av huvudmannen eller tredje man utgår ränta från dagen för redovisningen eller, om denna ej avges i rätt tid, från den dag redovisning bort ske.

4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa.
I fordringsförhållanden mellan näringsidkare i deras yrkesmässiga verksamhet skall ränta betalas enligt första stycket utan att det när kravet framställs behöver anges att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Detsamma gäller när en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har en fordran på en myndighet eller ett annat offentligt organ på betalning för varor eller tjänster.
Avser fordringen skadestånd eller annan liknande ersättning som inte kan fastställas utan särskild utredning, skall ränta betalas på förfallet belopp från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har framställt krav på ersättning och lagt fram utredning som med hänsyn till omständigheterna skäligen kan begäras av honom. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan kravet och utredningen har kommit honom till handa.
Oavsett vad som föreskrivs i första, andra och tredje styckena skall ränta betalas på förfallen fordran senast från dagen för delgivning av ansökan om betalningsföreläggande eller av stämning i mål om utgivande av betalning.
Trots bestämmelserna i tredje och fjärde styckena skall ränta betalas på en fordran, som avser skadestånd med anledning av ett uppsåtligt brott och inte skall utges som livränta, från den dag då skadan uppkom. Lag (2002:352).
5 § I fall som avses i 2 § andra stycket beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § med ett tillägg av två procentenheter. Lag (2002:352).
6 § I fall som avses i 3 eller 4 § beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § med ett tillägg av åtta procentenheter. Om det vid bestämmande av skadestånd med anledning av personskada skall avräknas förmåner som en skadelidande har rätt till enligt 5 kap. 3 § 1 skadeståndslagen (1972:207), utgör dock tillägget till referensräntan endast två procentenheter för tiden till dess förmånerna har slutligt fastställts. Lag (2002:352).
7 § Löper fordran med ränta när den förfaller till betalning och försittes betalningstiden, utgår ränta i fortsättningen enligt samma räntefot som gällde vid förfallodagen. Räntan skall dock utgå lägst enligt den räntefot som anges i 6 §, såvitt gäller fordran som avses i 3 § första stycket genast och såvitt gäller fordran som avses i 3 § andra stycket eller 4 § från den dag som där föreskrives för varje särskilt fall.
8 § Har en gäldenär på grund av sjukdom, arbetslöshet eller annan liknande omständighet som han inte har kunnat råda över varit förhindrad att betala i rätt tid och skulle en skyldighet att utge full ränta med anledning av dröjsmålet med hänsyn härtill vara oskälig, får den ränta som annars skulle utgå jämkas. Lag (1987:327).

9 § Referensräntan enligt denna lag fastställs för varje kalenderhalvår genom särskilt beslut av Riksbanken. Referensräntan skall motsvara den ränta som Riksbanken tillämpade vid den huvudsakliga refinansieringstransaktion som genomfördes närmast före det kalenderhalvår under vilket räntan skall gälla, avrundad till närmast högre halva procentenhet. Lag (2002:352)."

Det är dock vanligt med att man avtalar annorlunda. Viktigt att du läser avtalet, vad står det om avgifter och dröjsmålsränta.

Senast redigerad av Omega Man den 2010-12-08 klockan 21:04
Oläst 2010-12-08, 20:47 #10
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
bjornstrom bjornstrom är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Om/när du förlorar i Tingsrätten får du automatiskt betalningsanmärkning också som ett brev på posten.
bjornstrom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017