Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Småmål - vad gäller?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-08, 22:04 #11
Crisses avatar
Crisse Crisse är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Crisse Crisse är inte uppkopplad
Medlem
Crisses avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av andi Visa inlägg
OK, så här är läget:

Jag hade ett abonnemang som privatperson hos Telenor och hade E-faktura där jag lade upp automatisk betalning i min internetbank. Jag fick även ett SMS när fakturan kom in från Telenor. När jag sade upp abonnemanget så blev det en slutfaktura på kvarvarande bindningstid på 297 kr.

Jag hade inga pengar på kontot på förfallodagen och då betalades inte fakturan. Detta var i 2010-10-06. I mitten på November har de skickat en E-faktura på 50 kr som är en påminnelseavgift och den betalades automatisk men jag fick inget SMS (förmodligen för att jag har Tele2 nu och då måste de betala några öre). Jag har inte reagerat på att jag inte fått några SMS från Telenor eftersom jag avslutat abonnemanget. Igår kom ett föreläggande från KF daterat 2010-11-22 (?) där Telenor är Sökande och Intrum Justitia ombud.

Efter att ha ringt kundtjänst så har jag fått reda på att det under de senaste 3 åren har varit mina föräldrars sommarstuga som stått som fakturaadress. Anledningen till detta är att jag 2007 tackade ja till att testa Telenors trådlösa bredband och bad dem skicka modemet till stugan (då det var där det var aktuellt med trådlöst bredband). Dock så kommer det inget modem, utan det ligger och väntar på mig när jag kommer hem till Göteborg efter semestern. Telenors kundtjänst säger då att de bara kan skicka modem till min folkbokföringsadress men de har samtidigt ändrat min fakturaadress till mina föräldrars sommarstuga. Detta märker såklart inte jag eftersom jag har E-faktura och på den står det dessutom ingen adress utskriven.

Det har alltså gått ut påminnelse till stugan och inte hem till mig, måste väl även ha gått ett inkassobrev till stugan, inte går det direkt till KF eller?

Jag har förvisso gjort fel då jag inte sett till att betala den ordinarie fakturan men de har ju inte skickat en ny E-faktura (utan bara en E-faktura på 50 kr i påminnelse-avgift utan SMS-avisering) vilket man kanske borde förvänta sig om man har valt tjänsten E-faktura utan bara en pappersversion till mina föräldrars sommarstuga.

Jag har aldrig bett om att få ändra fakturaadressen och har ingen anledning att misstänka att den ändrats då de inte lyckades skicka modemet till stugan. De har alltså sett till att alla påminnelser, inkassobrev etc. skickas till Norrland där det 11 månader om året inte ens finns en postlåda...
Det lär nog inte vara Telenor själva som sett till att inkassobrev och liknande skickats till dina föräldrars sommarstuga, eftersom de förmodligen anlitar ett inkassoföretag som gör detta och skickar ut allt till din folkbokförningsadress.

Jag tror att chanserna blir svåra att vinna i ett rättsmål som detta då det ligger på kundens ansvar att betala fakturorna i tid, även om man inte ser skymten av de. För företagen skickar ut fakturorna som en tjänst, de har ingen skyldighet till det, eller har jag fel?

Lycka till med detta iaf, jobbig sits som du hamnat i!
Crisse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-08, 22:08 #12
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Flitig postare

Jo, det blir nog till att betala de där 1100, vill inte ha det här hängande över mig ett halvår och sen åka på ytterligare några tusen...
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-08, 22:11 #13
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Du måste betala för ditt abonnemang i alla fall.
tipset här är att betala mot att det inte blir ett fastställt utslag => betalningsanmärkning => ingen kredit/hyresavtal på tre år.
Dessa få hundralappar kan du gott betala för att slippa det stöket.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-09, 08:59 #14
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har du bara en betalningsanmärkning och har betalt den så syns inte den. Det är när du får din andra betalningsanmärkning som båda syns.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-09, 11:34 #15
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
I kort - du är alltid skyldig att betala dina räkningar även om du inte mottar dem. Det är ditt personliga ansvar att veta att det ska betalas.

t.ex. "jag har ett abonnemang - alltså får jag en månadsfaktura, varför har jag inte mottagit en sån?"

Sen kan man tycka och tänka vad man vill om det, det finns undantag men det är en grundregel.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-09, 12:26 #16
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Lite osäker men en underrättelse måste ju ske på ett sätt som gör att du mottar den. Det är ju därför intrum m.fl skickar underrättelsemän (Eller vad det nu heter) som får dig att PERSONLIGEN ta mot en underrättelse.

Du kan ju hävda att du inte blivit korrekt underrättad eftersom underrättelsen inte skickats till din folkbokföringsadress, alltså den adressen du förväntas bo på.

Om jag vore du skulle jag ta kontakt med inkasso-bolaget och telenor och argumentera i dom banorna och få dom stryka detta.

Även Telenor och inkassobolaget har kostnader för detta, samt tid. Nu tjänar dom ju grymma pengar på detta men desto tidigare ett ärende kan lösas desto bättre för alla parter.

Du kan väl inte gå till domstol eftersom du bestrider ju egentligen inte fodran? (Förutom avgifterna såklart) Du kan ju stämma telenor, men det verkar ju inte skäligt.

Tror det är effektivare och föra en diskussion om det orimliga i situationen och påpeka att du har lite kontakter med pressens privatekonomiavdelningar.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-09, 12:38 #17
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Till att börja med. Om du inte hunnit skicka in något till KFM så ska du inte göra det. Det ligger inte i ditt intresse att bli delgiven. Du ska inte skriva på något.

Har du redan skrivit på och skickat in delgivningskvittot eller på annat sätt blivit delgiven är det viktigt att du omgående bestrider till KFM - då avbryts processen. Telenor måste då stämma dig om de väljer att gå vidare. Har det hela gått till som du hävdar låter det osannolikt.

Vad gäller betalningsanmärkning är min uppfattning den att om du bestridit till KFM och förlorat i tingsrätten så har du fortfarande viss tid på dig att reglera skulden innan den leder till en betalningsanmärkning. Det är så jag har förstått reglerna.

Jag rekommenderar att du skickar ett brev till Telenor, inkassobolaget och KFM. Du beskriver omständigheterna och ber dem återkalla ärendet. Du bör poängtera att du bestrider det hela.

Det jag tycker vore skäligt är att du betalar skuld och påminnelseavgift. Eventuellt också inkassoavgift och dröjsmålsränta. Jag föreslår att du skriver i ditt brev att åtminstone inkassobolaget bör ha en skyldighet att se till att inkassokrav etc skickas ut till rätt adress.

Om du tycker det är värt pengarna att bli av med det kan du ju också betala runt tusenlappen för att få allt avslutat direkt. Det känns inte som motparten har gjort rätt - men kanske kan det vara värt pengarna (det är ändå småpengar det handlar om) att bli av med problemet?

Någonstans har jag också läst att var och en skall stå sina egna kostnader i småmål, att det skulle vara praxis, men jag har ingen vettig källa på det och är väldigt osäker på om det faktiskt tillämpas.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-09, 20:30 #18
Flitig postare

Flitig postare

Nu har jag skickat in delgivningskvittot, annars skickar de en delgivningsman och den kostnaden kan man få stå för.

Vad händer om man bestrider, blir det någon slags dialog eller är nästa steg tingsrätten?

Det tråkiga är att man i Telenors kundtjänst inte kan få prata med någon annan än de där finniga callcenterungarna som ger olika bud beroende på vem man pratar med, eller bara lägger på luren när de tycker att de inte kan hantera situationen med deras inövade standardsvar...
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-10, 13:33 #19
Supermoderator

Supermoderator

Du är alltså delgiven. Då kan du antingen bestrida ärendet eller betala för att slippa betalningsanmärkning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-17, 04:46 #20
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
ddaarruuddee ddaarruuddee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Helt otroligt vad många felaktiga påståenden som kan ges i en och samma tråd.

För det första. Om du bestrider en fordran och sedan förlorar i tingsrätten så får du INTE en betalningsanmärkning förutsatt att du betalar det av tingsrätten fastställda beloppet inom den tidsfrist som ges.

För det andra blir du rimligen inte ersättningsskyldig för Telenors rättshjälp, enligt en dom från HD. http://www.hogstadomstolen.se/Domsto...6%20beslut.pdf

För det tredje så är det vanligt att kärande hörs via telefon och således inte behöver inställa sig och därmed uppbärs inga kostnader för detta.

Om det är som du säger: Du har inte bett Telenor ändra din faktureringsadress. Så bör du skriftligen meddela kronofogden att du bestrider fordran. Kontakta sedan Telenor och berätta att du självklart betalar originalfakturans belopp men inget mer eftersom de på egen hand ändrat din faktureringsadress till en felaktig sådan.

Då får Telenor välja, antingen accepterar de ditt erbjudande eller så tar de upp fallet i tingsrätten där du rimligen borde få rätt. Det värsta som kan hända är att du blir tvungen att betala hela beloppet till Telenor. Då har du däremot lärt dig hur ett civilrättsligt mål fungerar för "en billig summa".

Seså, skicka nu ett bestridande till kronkalle.
ddaarruuddee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017