FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I kort - du är alltid skyldig att betala dina räkningar även om du inte mottar dem. Det är ditt personliga ansvar att veta att det ska betalas.
t.ex. "jag har ett abonnemang - alltså får jag en månadsfaktura, varför har jag inte mottagit en sån?" Sen kan man tycka och tänka vad man vill om det, det finns undantag men det är en grundregel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är faktiskt den som fakturerar som har ansvaret att fakturan når mottagaren i tid, inte tvärtom. Har jag fel får du gärna visa lagreferens, men senast jag läste lagen var det tvärtom vad du skriver. Det är nog bara inkassobolagen som hävdar att fakturamottagaren har ansvaret att sköta fakturerarens jobb! Det står i räntelagen att ränta inte får beräknas förrän mottagaren fått fakturan. Jag har inte hittat något ställe i lagen där det står att mottagaren har en utredningsplikt och betalningsansvar för ej mottagen faktura. Det krävs ofta att man dessutom har ett individuellt OCR-nr som enbart står på fakturan för att betalningen ska kunna matchas, så det faller på sin orimlighet. Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-22 klockan 12:02 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|